Ofte spurte spørsmål


Hvorfor ber AirHelp om penger for at jeg skal få kompensasjonen min?

AirHelp og våre offisielle partnere vil aldri be deg om å sende penger for at du skal få kompensasjonen din fra flyselskapet.

Det har dessverre vært tilfeller av nettfisking der svindlere har henvendt seg til AirHelp-kunder og bedt om penger for å gå videre med et krav.

Sikkerheten til kundene våre er av største viktighet for oss. Hvis du blir kontaktet av noen som påstår at de representerer AirHelp, særlig hvis de ber om penger og/eller personopplysninger, ber vi deg kontakte kundestøtten vår for å få hjelp. Du finner de offisielle kommunikasjonskanalene våre på siden Kontakt oss..


Er det en tidsfrist for å sende inn et krav for en forstyrret flyvning?

Fristen for å sende inn et krav avhenger av landet kravet registreres i. Her er en kjapp oversikt:

Den europeiske union

I EU har du vanligvis opptil 3 år fra datoen for flyforstyrrelsen til å sende inn kravet. Men dette varierer fra land til land. For eksempel:

  • Polen: 1 år

  • Slovakia: 2 år

  • Litauen: 10 år

Her er en fullstendig liste over foreldelsesfrister i EU sortert etter land.

Andre land

  • Brasil: 5 år for innenlandsflyvninger, 2 år for internasjonale flyvninger

  • Saudi-Arabia: 60 dager

  • Tyrkia: 2 år

Vi anbefaler at du fyller ut kravet så snart som mulig for å sikre deg kompensasjonen.


Flyet mitt var forsinket – har jeg krav på kompensasjon?

Berettigelse for kompensasjon avhenger av forskriftene i området du flyr i. AirHelp støtter krav under en rekke ulike flyforskrifter over hele verden, deriblant EF 261 i Europa, ANAC 400 i Brasil, PRPR i Saudi Arabia med flere.

Hver forskrift har egne kriterier til berettigelse, så den enkleste måten å sjekke om du kvalifiserer på, er ved å bruke AirHelps flysjekker .

På generell basis kan du være berettiget for kompensasjon hvis:

  • Flyvningen ble flere timer forsinket

  • Flyselskapet var ansvarlig for forstyrrelsen

  • Du hadde en bekreftet flyreservasjon

  • Du sendte inn kravet innen tidsfristen som gjelder i det aktuelle landet


Påløper det noen ekstra kostnader dersom det iverksettes rettslige skritt?

Med AirHelp betaler du ingenting hvis vi ikke vinner saken. Så hvis vi taper i retten, tar vi ingen gebyr for tjenesten vår – det er en del av AirHelps løfte.


Hvorfor tar det så lang tid å få kompensasjon?

Vi gjør så godt vi kan for å gjøre kravprosessen så rask som mulig, men i noen tilfeller kan det dessverre ta litt tid å skaffe kompensasjonen du har krav på. Det er flere eksterne faktorer som kan føre til at prosessen tar lengre tid, for eksempel flyselskapenes responstid, mange krav på samme tid, kommunikasjon med luftfartsmyndigheter og mulige rettsprosesser. Vi gjør alt vi kan for å presse dem til å svare raskt, men disse faktorene er ofte utenfor vår kontroll. Vi ber deg om å være tålmodig, og du kan være trygg på at vi står på for å skaffe deg kompensasjonen du har krav på.


Hvor mye har jeg krav på?

Hvor mye du har krav på, vil avhenge av regelverket i landet eller de landene flyvningen var til.

I Europa kan du få opp til 600 euro, avhengig av flydistansen og mye du ble forsinket. Du kan finne ut mer her.

I Brasil kan det være stor variasjon avhengig av hvert enkelt tilfelle, men du kan få opp til 1300 dollar i kompensasjon for det som kalles “moralsk belastning”. Du kan finne ut mer her.