Fantastisk

227 224

tilbakemeldinger fra

Trustpilot

Forsinket eller mistet bagasje – slik får du erstatning: Rettighetene dine forklart

Sjekk kompensasjon
Forsinket eller mistet bagasje – slik får du erstatning: Rettighetene dine forklart

Få kompensasjon for flyforstyrrelser

  • Opptil 600 euro per person

  • For forsinkelser, innstillinger med mer

  • Sjekk flyvningen på 2 minutter

Erstatning for forsinket eller tapt bagasje – En passasjer venter på sin forsinkede bagasje

Hvis du har landet med flyet ditt, men bagasjen er forsinket, kan du ha krav på kompensasjon fra flyselskapet. I henhold til EU-forordning EG nr. 261/2004 har du krav på kompensasjon. Krav på erstatning ved forsinket bagasje er fastsatt i Montrealkonvensjonen (MC).

Sjekk ditt erstatningskrav

Rettighetene dine ved problemer med bagasjen: En oversikt

  • Krav på kompensasjon: Hvis bagasjen din er forsinket, er skadet eller mistet har du krav på kompensasjon i henhold til Montrealkonvensjonen.

  • Høyere kompensasjon: Den høyeste kompensasjonen du kan ha krav på er 1288 spesielle trekkrettigheter, noe som tilsvarer omtrent 1600 euro.

  • Tidsfrister for å melde inn skade: Skadet bagasje må meldes inn skriftlig innen sju dager og forsinket bagasje innen 21 dager etter ankomst.

  • Nødvendig dokumentasjon: Husk å spare alle kvitteringer for nødvendige innkjøp og dokumenter fra bagasjekravet ditt. De er nødvendige for å styrke ditt krav om kompensasjon.

Forsinket eller innstilt fly med tapt bagasje: Slik får du opptil 600 euro i kompensasjon

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken

Hvordan beskytter Montrealkonvensjonen passasjerers rettigheter ved problemer med bagasjen?

Montrealkonvensjonen regulerer passasjerenes rett til kompensasjon når bagasjen er forsinket, skadet eller mistet. Nedenfor har vi samlet de viktigste punktene:

  • Ved forsinket bagasje har du krav på kompensasjon dersom ventetiden overstiger mer enn tre timer.

  • Erstatningsbeløpet for forsinket, skadet eller mistet bagasje er begrenset til maksimalt 1 288 spesielle trekkrettigheter (SDR). SDR, den spesielle trekkrettigheten, er en fiktiv valuta som beregnes ut fra euro, britiske pund, amerikanske dollar og yen. Det maksimale erstatningsbeløpet tilsvarer cirka 1600 euro.

  • Flyselskapene erstatter kostnader til nødvendige innkjøp i ventetiden, men maksimalt 1385 euro per passasjer.

  • Det finnes spesielle tidsgrenser for når skadet, forsinket eller tapt bagasje må meldes inn.

AirHelp kontrollerer kravene dine ved bagasjeproblemer raskt og kostnadsfritt. Fyll ut dette skjemaet for å se hvor mye erstatning du kan få for forsinket eller tapt bagasje!


Slik ser rettighetene dine ut når bagasjen ikke kommer: En oversikt

Type bagasjeproblemMeldefristMaksimalt erstatningsbeløp
Skadet bagasjeInnen 7 dager etter bagasjens ankomstOpptil 1288 SDR (cirka 1600 euro)
Forsinket bagasjeInnen 21 dager etter bagasjens ankomstKompensasjon for nødvendige utgifter
Mistet bagasjeSkal meldes inn umiddelbartOpptil 1288 SDR (cirka 1600 euro)

Kom ikke kofferten eller er bagasjen forsinket?

Når du har landet, står du ved bagasjebåndet og venter på kofferten din - klar for ferie eller et viktig forretningsmøte. Men når transportbåndet sakte tømmes innser du at bagasjen din er savnet. På europeiske flyplasser er den gjennomsnittlige ventetiden ved bagasjeutleveringen cirka 30 minutter – men noen ganger blir bagasjen forsinket, ankommer skadet eller forsvinner helt.

Ifølge IT-selskapet SITA, som samler inn globale flydata hvert år, kommer 94 % av all savnet bagasje tilbake. Av disse er cirka 71 % bare forsinket og 23 % ankommer skadet. Kun 6 % er mistet permanent - i disse tilfellene har du vanligvis krav på bagasjeerstatning.

Risikoen for problemer med bagasjen er større på internasjonale flyvninger, spesielt ved reiser med mellomlandinger der kofferter kan lastes feil eller omdirigeres. Hvis bagasjen din ikke kommer frem er det viktig at du så snart som mulig krever kompensasjon fra flyselskapet– uansett om bagasjen er forsinket, skadet eller mistet.

Kan jeg få kompensasjon for mistet bagasje?

Montrealkonvensjonen regulerer passasjerers rettigheter for kompensasjon ved tap av internasjonalt innsjekket bagasje. Enkelt sagt: bagasje som har gått tapt, skal erstattes.

Hvis bagasjen din ikke har kommet frem innen 21 dager betraktes det som mistet. Fra og med det tidspunktet har du har krav på kompensasjon. Flyselskapet krever vanligvis bevis på hva kofferten inneholder og erstatter den aktuelle verdien av tapte eiendeler.

Dersom kofferten er relativt ny, kan en kvittering benyttes for å dokumentere verdien. Du kan søke om kompensasjon direkte hos flyselskapet eller la AirHelp håndtere prosessen for deg.

Har du bestilt en pakkereise kan du også kreve prisavslag fra reisearrangøren, ettersom tapt bagasje regnes som en mangel ved reisen.


Rettighetene dine ved forsinket eller skadet bagasje

Når du overlater bagasjen, tar flyselskapet over ansvaret. Om bagasjen din, for eksempel en reiseveske, blir skadet under transporten har du krav på kompensasjon. Størrelsen på kompensasjonen avhenger av om kofferten kan repareres. Flyselskapet kan forsøke å reparere kofferten. Ved totalskade, for eksempel om kofferten sprekker eller blir kraftig deformert, gjelder den maksimale erstatningssummen.

Forsinket eller innstilt fly utover tapt eller skadet bagasje: Få opptil 600 euro i flykompensasjon

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken


Hvis flyselskapet nekter kompensasjon for forsinket bagasje

Som vi tidligere har konkludert med har flyselskapet ansvar for at bagasjen din kommer frem i sin opprinnelige tilstand til destinasjonen din. Det kan derimot finnes situasjoner der flyselskapet har mulighet til å fraskrive seg ansvaret sitt fra å erstatte de kostnadene som har oppstått. Det gjelder blant annet følgende tilfeller:

  • Dersom det har oppstått skade på bagasjen som kan spores tilbake til feil ved innsjekking. Det inkluderer eventuelle skjøre gjenstander i kofferten, samt kofferter som ikke kan låses,

  • Hvis kofferten din inneholdt verdisaker som penger, elektronikk, medisiner eller smykker, blir det vanligvis ikke erstattet. Husk at alle typer viktige personlige eiendeler hører hjemme i håndbagasjen din.

  • Håndbagasje, dersom skaden ikke er forårsaket av flyselskapet. Det er som regel innsjekket bagasje som er skadet, mistet eller forsvunnet du kan kreve kompensasjon for.

  • Kostnader for tapte tilslutningsfly: Det er ofte bedre å fortsette reisen og ta tilslutningsflyet, i stedet for å bli igjen og vente på bagasjen.


Bagasjen min har ikke kommet frem: Hva skal jeg gjøre?

Hvis koffertene dine ikke ankommer med ditt siste fly har du krav på kompensasjon – uansett om bagasjen er forsinket, skadet eller helt tapt. Kompensasjonen skal dekke de kostnader og den skaden som tapet medførte.

For å sikre at kravet ditt blir håndtert korrekt, er det best å dokumentere alt direkte på flyplassen. AirHelp kan hjelpe deg med å sjekke om du har krav på erstatning.

 Slik går du frem:

  • Gå direkte til flyplassens "Lost and Found" eller bagasjeservice-disken med bagasjeetiketten din (den lille etiketten/kvitteringen med et nummer som du fikk når du sjekket inn bagasjen din).

  • Fyll ut en Property Irregularity Report (PIR) allerede på flyplassen. Den fungerer som et skriftlig krav om at bagasjen din er forsinket eller savnet.

  • Noen flyselskaper lar deg lage et skadekrav på nett. SAS har for eksempel et nettskjema der du kan melde inn forsinket eller mistet bagasje.

  • Lagre din kopi av PIR-rapporten. Den er nødvendig som bevis i ditt krav om kompensasjon.

  • Dersom du gjør nødvendige innkjøp ved forsinket bagasje som overstiger tre timer, lagre samtlige kvitteringer.

  • Kompensasjon for tapt bagasje gis basert på en utfylt innholdsliste (Baggage Inventory List). Den skal leveres inn etter tre til fem dager dersom bagasjen ikke er funnet i løpet av denne perioden.

  • Ved skadet bagasje, sørg for å dokumentere skadene nøye og ta bilder som du kan benytte som grunnlag senere

  • Dersom du har gjort nødvendige innkjøp på grunn av forsinket bagasje, inkluder samtlige kvitteringer og lagre kopier som grunnlag for kompensasjon.

  • Dersom du har bestilt flyreisen som del av en pakkereise kan du henvende deg direkte til reisearrangøren eller reiselederen på stedet.

Tidsfrister for å melde inn skade og kompensasjon

Du har krav på erstatning innen to år, men det finnes spesifikke tidsfrister avhengig av hva slags type bagasjeproblemer du har opplevd. I henhold til Montrealkonvensjonen gjelder følgende:

  • Umiddelbart (innen tre dager) for tapt bagasje og for å kreve prisavdrag fra reisearrangøren.

  • Innen sju dager etter ankomst dersom du noterte skader på bagasjen din.

  • Innen 14 dager for bagasje som er forsinket.

Senest 21 dager etter at bagasjen skulle ha kommet frem betraktes koffertene som permanent tapt.

Gi flyselskapet en tidsfrist for å betale kompensasjonen din

Når alle nødvendige handlinger er sendt inn, er det flyselskapets tur til å behandle saken. Noen ganger kan prosessen ta tid, derfor er det viktig å sette en tidsfrist der du ber flyselskapet om å utbetale kompensasjonen. Vanligvis er det på 14-21 dager.

Dersom den første tidsfristen utløper, send inn en påminnelse med en ny tidsfrist på maksimalt tre uker. Å sette tydelige tidsfrister er spesielt viktig om saken må tas videre gjennom advokat. Dersom tiden og kostnadene dette innebærer føles for høye, kan du umiddelbart benytte AirHelp for å få hjelp med erstatningskravet ditt.

Forebygg forsinket eller mistet bagasje i fremtiden

Å kreve kompensasjon for forsinket bagasje kan både være tidkrevende og frustrerende. Du kan derimot forberede deg allerede før reisen på eventuelle bagasjeproblemer. Her er noen tips:

  • Oppbevar verdisakene i håndbagasjen som du tar med deg på flyet.

  • Dokumenter innholdet i kofferten før reisen din, ta bilder eller skriv en pakkeliste.

  • Merk bagasjen din tydelig. Oppgi hjemadressen og destinasjon og benytt gjerne fargerike klistremerker eller bånd for å gjenkjenne kofferten enkelt.

Nødvendige innkjøp

Dersom bagasjen din er forsinket med mer enn tre timer kan du gjøre nødvendige innkjøp, men husk at visse vilkår gjelder.

Kompensasjon for forsinket bagasje ved hjemreise: Hva gjelder?

For forsinket bagasje på hjemreisen ser reglene om kompensasjon litt annerledes ut. Forskjellen ligger først og fremst i de såkalte nødvendige utgiftene. Ettersom du sannsynligvis er i nærheten av hjemmet ditt, har du vanligvis tilgang til det viktigste som klær og hygieneartikler og får derfor sjelden erstatning for slike innkjøp.

Dersom bagasjen din derimot ikke dukker opp innen 21 dager regnes det som tapt. Da gjelder samme rettigheter som ved tapt bagasje og du bør sende inn en søknad om kompensasjon til flyselskapet.

Husk: Dersom bagasjen din er forsinket, meld alltid fra om dette direkte på flyplassen og ta vare på kopien av rapporten (PIR)


Baggage Inventory List: Så fyller du den ut

En Baggage Inventory List benyttes for å styrke verdien av bagasjen du har mistet og innholdet i den. Det innebærer at du bør lage en liste over hva som var i kofferten og anslå verdien av hver gjenstand.

Dine sjanser til å få kompensasjon øker om du har så mange bevis som mulig på innholdets verdi, for eksempel kvittering fra innkjøp.

For selve kofferten: Merk at kompensasjonen ikke baseres på hva du betalte for kofferten når du kjøpte den, men den aktuelle verdien, inklusive slitasje og bruk.

AirHelp tipser: Hvis du har tid, skriv ned en enklere liste over koffertens innhold før avreise, eller enda bedre, ta et bilde av innholdet. På denne måten sparer du deg for mye hodebry dersom du har uflaks og kofferten skulle forsvinne under reisen.


Derfor er AirHelp et godt valg for kompensasjon ved forsinket bagasje

Dersom alle vilkår for kompensasjon ved forsinket bagasje er oppfylt, hjelper vi deg gjerne å følge opp saken uten risiko for deg. Kostnader oppstår kun dersom kravet blir vellykket.

Er det ikke bare bagasjen din som er forsinket, men også flyet ditt?

Dersom flyet er mer enn tre timer forsinket har du i henhold til EU-forordning EF 261 krav på erstatning på opptil 600 euro. Dessverre er flyselskapene ofte motvillige til å betale ut erstatningen, noe som kan bety at du må bruke mye tid og energi på å håndtere saken selv.

Her kommer AirHelp inn i bildet. Med vår lange erfaring innen passasjerrettigheter vet vi hvilke unnskyldninger flyselskapene pleier å bruke og hvordan du likevel kan få kompensasjonen din. Len deg tilbake når juristene våre behandler saken for deg helt uten økonomisk risiko, ettersom AirHelp kun tar et gebyr dersom saken blir vellykket.


Vanlige spørsmål: Forsinket bagasje og tapt bagasje

Flere passasjerrettigheter du kan gjøre deg kjent med:

Flypassasjerrettigheter I EU