Tilbakebetalinger og kompensasjon: Freebird Airlines
«Vi beklager ulempene» er et typisk svar fra flyselskapene når en flyvning blir forsinket eller innstilt. Men for europeiske avganger vil du i det minste også kunne kreve kompensasjon for forsinkelser eller innstillinger hos Freebird Airlines i henhold til loven EF nr. 261. Du kan ha krav på så mye som 600 euro per person.
Klikk nedenfor for å finne ut hvor mye kompensasjon du har krav på fra Freebird Airlines og hvordan vi kan hjelpe deg med å få den.
Alle flyselskaper
Alle land
Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken
Kompensasjon for innstilt flyvning med Freebird Airlines
Selv om Freebird Airlines ikke er et europeisk flyselskap, må de overholde europeiske forskrifter når de flyr i Europa. Det er gode nyheter for alle passasjerer som er berørt av en innstilling, ettersom en innstilt avgang i Europa i siste øyeblikk kan forplikte Freebird Airlines til en utbetaling av rettferdig kompensasjon.
Hver gang Freebird Airlines innstiller et fly vil du bli tilbudt en alternativ flyvning til destinasjonen, eller full refusjon hvis det er det du foretrekker. Men i tillegg, hvis flyet ditt ble innstilt mindre enn 14 dager før avreise fra en europeisk flyplass, sier EU-lovgivningen at passasjerene kan ha rett på opptil 600 euro per person i kompensasjon.
Hvis Freebird Airlines kunne tilby deg en alternativ flyvning som skulle lande på et veldig likt tidspunkt som den opprinnelige, trenger de ikke å betale deg kompensasjon. De vil også være fritatt for å betale kompensasjon hvis det var ekstraordinære omstendigheter som gjorde innstillingen nødvendig. Det betyr alt som er utenfor flyselskapets kontroll, for eksempel dårlig vær, medisinske nødsituasjoner eller forstyrrende hendelser som påvirker flyplassen.
Siden disse unntakene finnes, er den enkleste måten å sjekke om du har krav på kompensasjon for innstillingen fra Freebird Airlines, å bruke vår gratis kompensasjonssjekk.
Kompensasjon ved forsinkede flyvninger med Freebird Airlines
Hvis du har vært på en flytur med forsinket avgang fra en europeisk flyplass, er det verdt å sjekke om du er har rett på kompensasjon fra Freebird Airlines. Det skyldes at flyreiser som er forsinket med 3 timer eller mer i henhold til EU-lovgivningen kan kvalifisere til kompensasjon på opptil 600 euro per person fra flyselskapet.
Det spiller ingen rolle hvor destinasjonen er. Det er ankomsttiden som er viktig. Med tanke på kompensasjonen er det ankomsttidspunktet på destinasjonen som er viktig, ikke avreisetidspunktet. Selv om flyet reiste til riktig tid, kan du altså ha rett på kompensasjon hvis du ankom destinasjonen mer enn tre timer for sent.
Et viktig unntak er for Freebird Airlines-flyvninger som blir forsinket på grunn av ekstraordinære omstendigheter. Dette gjelder situasjoner som er utenfor flyselskapets kontroll. Vanlige eksempler er forsinkelser forårsaket av dårlig vær eller streik blant flygeledere. Fordi flyselskapet ikke kan forhindre disse forsinkelsene, må de ikke betale kompensasjon for dem.
Hvis forsinkelsen skyldes noe de kan kontrollere – for eksempel en streik blant Freebird Airlines-ansatte eller vedlikeholdsproblemer – har du imidlertid rett til å kreve kompensasjon fra Freebird Airlines for forsinkelsen.
Hva dekkes av EUs flypassasjerrettigheter?
De europeiske flypassasjerrettighetene, EF nr. 261, er blant de mest omfattende i verden. De er laget for å sikre at flyselskaper som Freebird Airlines tar godt vare på passasjerene, og kompenserer dem på en rettferdig måte når reisene deres blir forstyrret av forsinkelser, innstillinger eller overbookinger.
Alle passasjerer på flyvninger som har avreise fra en europeisk flyplass er dekket av EF nr. 261. Men ettersom Freebird Airlines ikke er et europeisk flyselskap, trenger de ikke betale kompensasjon i henhold til EF nr. 261 når de flyr utenfor Europa, eller på flyreiser til Europa hvis avreiseflyplassen ligger utenfor EU.
Hvilke Freebird Airlines-flyvninger dekkes av EF nr. 261?
Dekket av EF nr. 261 | |
---|---|
Flyvninger med avreise fra flyplassene i EU | ✔️ Ja |
Flyvninger som ankommer flyplasser i EU | ❌ Nei |
Hvor mye kompensasjon kan jeg få fra Freebird Airlines?
Distanse | Kompensasjon |
---|---|
Alle flyvninger under 1500 km | Opptil 250 euro per person |
Flyvninger mellom EU-land over 1500 km | Opptil 400 euro per person |
Flyvninger utenfor EU-land på 1500–3500 km | Opptil 400 euro per person |
Flyvninger utenfor EU-land over 3500 km | Opptil 600 euro per person |
Tabellen viser verdier i euro som spesifisert i EF nr. 261
Alle betalende passasjerer blir behandlet likt av EF nr. 261. Det spiller ingen rolle hvor passasjeren kommer fra, om vedkommende er voksen eller barn, eller hvor mye han eller hun betalte for billetten sin – kompensasjonsbeløpene er de samme.
Som du kan forvente med enhver lov, er det unntak og spesielle omstendigheter som kan påvirke hvor mye kompensasjon du har krav på i hvert enkelt tilfelle. AirHelp gjør det enkelt å sjekke hva du har krav på med vår gratis kompensasjonsjekk.
Tilbakebetalinger fra Jetstar Airways
Tilbakebetalinger fra Jonika Airlines
Tilbakebetalinger fra Onur Air
Tilbakebetalinger fra Cobrex Trans
Tilbakebetalinger fra Corendon Airlines
Tilbakebetalinger fra Aurigny Air Services
Tilbakebetalinger fra Jet Airways
Tilbakebetalinger fra Empire Airlines
Tilbakebetalinger fra Portugalia
Tilbakebetalinger fra Aeromexico
Tilbakebetalinger fra Euro-Asia Air
Tilbakebetalinger fra Tailwind Airlines
Tilbakebetalinger fra Rwandair Express
Tilbakebetalinger fra Iraqi Airways
Tilbakebetalinger fra Air India
Tilbakebetalinger fra Cape Air
Tilbakebetalinger fra Air Bucharest
Tilbakebetalinger fra Virgin Atlantic
Tilbakebetalinger fra Nordstar
Tilbakebetalinger fra Israir
Tilbakebetalinger fra Air Lubo
Tilbakebetalinger fra Wind Rose Aviation
Tilbakebetalinger fra Biman Bangladesh Airlines
Tilbakebetalinger fra Copa Airlines
Tilbakebetalinger fra Novair
Tilbakebetalinger fra Indian Airlines
Tilbakebetalinger fra Air Transat
Refusjoner Lot Polish Airlines
Refusjoner Qatar Airways
Tilbakebetalinger fra Easyfly
AirHelp har vært omtalt i: