Refusjon for flyvninger kontra kompensasjon: Slik går du fram
Når du får problemer med en flyvning i EU, har du ofte krav på å få tilbake penger fra flyselskapet. Men hvis du er forvirret over om du skal be om refusjon for flyvningen i henhold til EF nr. 261 eller om du skal kreve kompensasjon, har vi gode nyheter til deg. I noen tilfeller kan du ha krav på begge deler.
Her er forskjellen: Hvis du ikke lenger kan ta flyet, sier EU-lovverket at du har rett til full refusjon for flyvningen. Avhengig av grunnen til problemet kan du også ha krav på kompensasjon som plaster på såret for ubeleiligheten.
Du har krav på refusjon for flyvningen:
hvis flyet ditt ble over fem timer forsinket og du ikke lenger ønsker å ta flyet.
ELLER hvis flyvningen ble innstilt mindre enn 14 dager før avreise og den alternative flyreisen som ble tilbudt ikke fungerer med dine opprinnelige reiseplaner.
ELLER hvis du har blitt nektet ombordstigning, men du ikke vil ta den alternative flyreisen du blir tilbudt.
I følge EF nr. 261 har du rett til refusjon hvis flyvningen din har blitt innstilt. Du blir tilbudt en alternativ flyreise og kan be om et annet alternativ om du ønsker det. Hvis ingen av de tilgjengelige flyvningene passer reiseplanene dine, kan du søke om full refusjon. Det samme gjelder for refusjon for et forsinket fly.
Hvis flyvningen din ble over fem timer forsinket, har du rett til å velge å ikke ta flyet og i stedet be om refusjon. Dette er fordi en forsinkelse på fem timer er like ubeleilig som en innstilling.
Uavhengig av refusjon har du krav på kompensasjon for flyvningen hvis:
flyvningen din ble forsinket med tre timer eller mer.
ELLER flyvningen din ble innstilt mindre enn 14 dager før avreise.
ELLER du ble nektet ombordstigning på grunn av overbooking.
OG flyvningen din skulle hatt avreise fra EU, eller var med et EU-flyselskap som skulle lande i EU.
OG du hadde en bekreftet flyreservasjon.
OG problemene med flyvningen skjedde i løpet av de siste tre årene.
OG grunnen til problemene var innenfor flyselskapets kontroll.
Refusjon for innstilte flyvninger – dine rettigheter
Refusjon for innstilte flyvninger
Refusjon er bare ett av valgene du har hvis flyvningen din ble innstilt mindre enn 14 dager før avreise. Ifølge EF nr. 261 gir alle innstilte flyvninger krav på enten:
full eller delvis refusjon av billetten din, med returflyvning til opprinnelig avreisested hvis du trenger det.
tidligst mulig alternativ transport til den endelige destinasjonen din.
ny billett til den endelige destinasjonen ved en senere dato du velger.
Hvis du velger å få refusjon for flyvningen, må flyselskapet sende deg tilbakebetaling innen sju dager. Den må betales kontant, med elektronisk bankoverføring, betalingsoppdrag eller sjekk.
Alternativt kan flyselskapene også tilby kompensasjon i form av reisekuponger eller andre tjenester, men kun etter signert avtale med passasjeren. Hvis du vil ha refusjonen din kontant, må du alltid sjekke hvilke dokumenter du signerer før du aksepterer kuponger!
Hvis du ikke har reist ennå, vil du få refundert hele kostnaden av billetten din. Hvis du alt har reist, er det imidlertid litt mer komplisert.
Vanligvis kan du få en delvis refusjon for den ubrukte delen av billetten din.
Det finnes imidlertid tilfeller hvor du alt har reist, men en innstilt flyvning fører til at den alternative flyreisen du ble tilbudt ikke lenger fungerer med den opprinnelige reiseplanen din.
Dette kan skje hvis du har en korresponderende flyvning. Du reiser med den første flyvningen, men når du lander er andre flyvning innstilt. Forestill deg at flyselskapet ikke kan tilby deg et alternativ som får deg til den originale destinasjonen din innen rimelig tid.
Hvis det er tilfellet, har du rett til å kreve full refusjon av flybilletten. Du får refusjon for den brukte delen av billetten din, i tillegg til den delen av billetten din du ikke brukte.
Hvis du trenger det, må flyselskapet også sørge for en returflyvning for deg til første avreisested, ved første mulighet.
Ekstra kompensasjon for innstilte flyvninger
Passasjerer kan motta både refusjon for flybilletten og kompensasjon for innstillingen, så lenge flyvningen kvalifiserer for kompensasjon.For å kvalifisere må flyselskapet ha gitt deg beskjed om innstillingen mindre enn 14 dager før avreise. Det er noen andre faktorer å regne med, for eksempel hvorvidt de kan tilby deg en svært lignende erstatning. Du kan lese om alle kravene på siden vår om kompensasjon for innstilte flyvninger.
Kompensasjon for innstilte flyvninger
Kompensasjonsbeløpet avhenger av lengden på flyvningen din og når den alternative flyvningen ville ha ankommet, sammenlignet med den opprinnelige flyreisen din:
Distanse | Under 2 timer | 2–3 timer | 3–4 timer | Over 4 timer | Kom aldri frem |
---|---|---|---|---|---|
Alle flyvninger på 1500 km eller mindre | €125 | €250 | €250 | €250 | €250 |
Flyvninger mellom EU-land på over 1500 km | €200 | €200 | €400 | €400 | €400 |
Flyvninger utenfor EU-land på 1500–3500 km | €200 | €200 | €400 | €400 | €400 |
Flyvninger utenfor EU-land på over 3500 km | €300 | €300 | €300 | €600 | €600 |
Situasjoner der du ikke har krav på kompensasjon
Ikke alle flyvninger kvalifiserer for kompensasjon. Hvis du ble informert om innstillingen eller forsinkelsen minst 14 dager før avreise, kvalifiserer ikke flyvningen din for kompensasjon.
Ifølge EF nr. 261 har flyselskapene ikke plikt til å betale hvis problemet er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter. Ekstraordinære omstendigheter er hendelser som er utenfor flyselskapets kontroll. Dette inkluderer:
ekstraordinære omstendigheter |
---|
❌ streiker startet av flyplassansatte eller flygeledere |
❌ politisk uro |
❌ værproblemer |
❌ sikkerhetsrisikoer |
Husk: Selv om flyselskapet ikke er ansvarlig for problemet, har du fortsatt rett til refusjon for flyvningen, forpleining og innkvartering.
Refusjon for forsinkede flyvninger – dine rettigheter
Refusjon for forsinkede flyvninger
Et veldig forsinket fly er like ubeleilig for en kunde som et innstilt fly. Du har rett til refusjon hvis flyvningen din ble over fem timer forsinket.
Når du har ventet så lenge, kan du velge å ikke bruke flyvningen din istedenfor å fortsette å vente. På dette tidspunktet har du krav på full refusjon hvis du ennå ikke har reist, og en delvis refusjon hvis du allerede har flydd deler av ruten.
Hvis du kan vise at forsinkelsen fører til at flyvningen ikke lenger tjener målet du booket den for, for eksempel hvis du ble for sen til å delta på et forretningsmøte, kan du be om full refusjon, inkludert delene av billetten du allerede har brukt. Du kan også be om en billett tilbake til ditt originale avreisested, hvis det trengs.
Som med en innstilt flyvning må refusjonen betales kontant innen sju dager med elektronisk bankoverføring, betalingsoppdrag eller sjekk. Flyselskapet kan også tilby deg kompensasjon i form av kuponger eller tjenester, men kun med en avtale med din signatur. Les alltid nøye gjennom den lille skriften før du signerer noe!
Ekstra kompensasjon for forsinkede flyvninger
Som med innstillinger kan passasjerer motta både refusjon og kompensasjon for en forsinket flyvning, så lenge flyvningen kvalifiserer.
Grensen for kompensasjon for forsinkede flyvninger er tre timer, så det er mindre enn grensen på fem timer for refusjon. Med mindre det er ekstraordinære omstendigheter involvert, har du derfor også rett på kompensasjon for flyvninger du har fått refundert. Du kan også sjekke kriteriene på siden vår for kompensasjon for forsinkede flyvninger.
Kompensasjonsbeløp for forsinkede flyvninger
Kompensasjonsbeløpet kommer an på hvor lang forsinkelsen er:
Forsinkelsestid | Under 3 timer | 3–4 timer | Over 4 timer | Kom aldri frem |
---|---|---|---|---|
Alle flyvninger på 1500 km eller mindre | ❌ €- | ✔️ €250 | ✔️ €250 | ✔️ €250 |
Flyvninger mellom EU-land på over 1500 km | ❌ €- | ✔️ €400 | ✔️ €400 | ✔️ €400 |
Flyvninger utenfor EU-land på 1500–3500 km | ❌ €- | ✔️ €400 | ✔️ €400 | ✔️ €400 |
Flyvninger utenfor EU-land på over 3500 km | ❌ €- | ✔️ €300 | ✔️ €600 | ✔️ €600 |
Situasjoner hvor du ikke har krav på kompensasjon for en forsinket flyvning
Du har ikke krav på kompensasjon hvis grunnen til forsinkelsen er en ekstraordinær omstendighet. Dette er situasjoner som er utenfor flyselskapets kontroll, som:
ekstraordinære omstendigheter |
---|
❌ streiker startet av flyplassansatte eller flygeledere |
❌ politisk uro |
❌ værproblemer |
❌ sikkerhetsrisikoer |
Uansett om forsinkelsen er flyselskapets ansvar, har du rett til forpleining og innkvartering, som inkluderer måltider, drikke og, hvis aktuelt, innkvartering og transport. Du kan lese mer om rett til forpleining og innkvartering her.
Endringer i flyvninger og refusjon
Noen ganger må du gjøre endringer på flyvningen din. Kanskje kan du ikke reise i det hele tatt, og har behov for refusjon. Flyselskapene tar ofte et gebyr hvis du prøver å endre flyvningen din, men det er noen unntak og veier rundt gebyrene.
Gratis endringer og refusjoner innen 24 timer etter bookingen
For flyvninger innenfor USA kan du endre flyvningen eller få refusjon hvis du avbestiller flyvningen innen 24 timer etter at du booket, men kun om flyvningen din er om minst sju dager.
Du bør likevel sjekke dette med flyselskapet ditt, siden noen flyselskaper har mer sjenerøse avbestillings- og endringsretningslinjer. Folk som flyr ofte og har nok bonuspoeng, har ofte lavere gebyrer for avbestillinger og endringer.
Fleksible billetter
Flypassasjerer har også mulighet til å kjøpe fleksible flybilletter.
Disse billettene tillater ofte minst én gratis datoendring av bookingen din, noe som er ideelt for forretningsreisende eller reisende som ønsker ekstra fleksibilitet når de skal fly. For enkelte refunderbare flyvninger får du i stedet kreditt for fremtidige kjøp, så du bør snakke med flyselskapet for å finne ut hvilke muligheter du har.
Hvorfor AirHelp?
AirHelp er verdens mest suksessrike selskap for kompensasjon for flyvninger, med advokater i over 30 land. Vi følger opp alle krav på en effektiv måte med moderne teknologi. Vi fjerner stresset i kravprosessen og tar oss av det tunge arbeidet for deg.
I tillegg tar vi ikke betalt hvis vi ikke vinner saken. Det betyr at det er helt risikofritt å sende inn et krav med oss.
AirHelp har vært omtalt i: