
Få kompensasjon for flyforstyrrelser
Opptil 600 euro per person
For forsinkelser, innstillinger med mer
Sjekk flyvningen på 2 minutter
Innstillinger, forsinkelser og overbooking: når flyreiser ikke går som planlagt, kan du bruke AirHelp til å forstå rettighetene dine og kreve kompensasjonen du har krav på.
Når kan du få kompensasjon?
I henhold til Saudi-Arabias lover for flypassasjerer kan passasjerer være berettiget kompensasjon på innenlandsflyvninger og internasjonale flyvninger som blir innstilt, forsinket med mer enn 3 timer eller overbooket, hvis dette fører til at du nektes ombordstigning. Loven beskytter deg hvis:
Flyvningen har avgang fra Saudi-Arabia, uansett hvilket flyselskap du flyr med.
Flyvningen til Saudi-Arabia er med et nasjonalt flyselskap.
Berettigelsen din påvirkes ikke av alder, nasjonalitet eller om billetten din var rabattert eller en del av en pakkereise.
Informasjon om når og hvordan du sender inn et krav
Alle krav må sendes til flyselskapet innen 60 dager.
Flyselskapet må svare passasjerene innen 14 dager og gi dem en estimert behandlingstid og et referansenummer for kravet.
Hvis nødvendig, kan passasjerer eskalere krav og klager til General Authority of Civil Aviation (GACA) ved å bruke referansenummeret som er oppgitt av flyselskapet.
Hvis flyselskapet ikke svarer innen 14 dager, kan saken gå til retten.
Denne prosessen kan virke skremmende, men AirHelp kan gjøre den enkel og stressfri ved å håndtere alt for deg.
Vi forteller deg om du har krav på kompensasjon innen få minutter – helt gratis. Det er helt risikofritt å fremme krav med oss, da vi kun tar betalt hvis vi vinner saken din.
Hvilken kompensasjon har du krav på?
Kompensasjonsbeløpet du kan få, avhenger av hva som skjedde med flyvningen. Du kan sjekke reglene for vanlige forstyrrelser nedenfor.
Det er også nyttig å vite at dersom du har krav på kompensasjon, er flyselskapet forpliktet til å betale deg innen 15 dager.
Kompensasjon for forsinkede flyvninger
| Hvor sent ankom du? | Kompensasjon |
|---|---|
| 3–6 timers forsinkelse | 60 euro |
| Mer enn 6 timer | 180 euro |
Forsinkelsen beregnes ut fra hvor sent du ankom destinasjonen, sammenlignet med planlagt ankomsttid. Hvis du aldri fløy, får du beløpene som er angitt i tabellen for innstilte flyvninger.
Kompensasjon for innstilte flyvninger
| Når ble du informert om innstillingen? | Kompensasjon |
|---|---|
| 60 dager – 14 dager før | 50 % av billettverdien (gjennomsnitt: 200 euro) |
| 14 dager – 24 timer før | 75 % av billettverdien (gjennomsnitt: 300 euro) |
| Mindre enn 24 timer før | 150 % av billettverdien (gjennomsnitt: 600 euro) |
Du får denne kompensasjonen hvis du ikke kunne fly fordi flyet ble innstilt. Det er penger du får i tillegg til full refusjon for flyreisen!
Men hvis flyselskapet tilbydde deg en alternativ flyvning, og du likevel kom frem til destinasjonen til tross for innstillingen, får du i stedet kompensasjonen som er angitt i tabellen for forsinkede flyvninger.
Kompensasjon for andre forstyrrelser
| Hva skjedde? | Kompensasjon | |
|---|---|---|
| Nektet ombordstigning | Hvis du ikke blir tilbudt en alternativ flyvning innen 2 timer | 200 % av billettverdien |
| Nedgradert | Passasjeren aksepterer nedgraderingen | 50 % av prisforskjellen |
| Nedgradert | Passasjer ber om oppsigelse av kontrakten | 200 % av billettverdien |
| Ekstra mellomlanding | Hvis lagt til etter billettkjøpet | 100 euro per mellomlanding |
Når er du ikke berettiget for kompensasjon?
Kriteriene ovenfor gjelder ikke hvis innstillingen eller forsinkelsen skyldes:
Sikkerhetsrelaterte årsaker basert på godkjente GACA-rapporter
Force majeure
Det er opp til GACA å fastslå hva som utgjør force majeure, men det er vanligvis en uvanlig, uforutsigbar og uunngåelig omstendighet.
Selv i tilfeller der flyselskapet ikke er forpliktet til å betale kompensasjon, bør flyselskapet likevel kontinuerlig oppdatere passasjerene om den nyeste informasjonen og eventuelle relevante endringer, samt tilby forpleining og hjelp.
Når er du berettiget for kompensasjon?
Teknisk feil på fly
Driftsforhold
Planleggingsproblemer forårsaket av flyselskaper eller deres ansatte
Dette er bare noen av årsakene til forstyrrelser som ikke regnes som force majeure, og der berørte passasjerer kan være berettiget for kompensasjon.
Hvilken forpleining må flyselskapene tilby?
Hvis flyvningen blir forsinket i over en bestemt tidsperiode, er flyselskapet pliktig til å gi deg nødvendig forpleining og service. Hvis du ikke tilbys forpleining, er du berettiget for kompensasjon.
| Ventetid | Flyselskapet må sørge for | Kompensasjon (hvis det ikke gis forpleining) |
|---|---|---|
| 1 time | Drikke og snacks | ~12 euro |
| 3 timer | Måltider | ~36 euro |
| 6 timer | Overnatting og transport til overnattingsstedet | ~600 euro |
I tilfelle en flyavgang blir innstilt, og passasjeren allerede er på flyplassen, er flyselskapet også forpliktet til å finne en alternativ flyvning til dem.
Hvem skal ikke nektes ombordstigning?
I tilfeller som overbooking skal visse passasjerer ikke nektes ombordstigning, og disse inkluderer:
Passasjerer med spesielle behov
Passasjerer med funksjonsnedsettelse
Nære familiemedlemmer eller ledsagende hjelpere
Mindreårige som reiser alene
Reisegrupper
I tillegg til dette skal ikke en passasjer nektes ombordstigning hvis det er ledige seter i en høyere klasse på samme flyvning. I dette tilfellet er flyselskapet forpliktet til å oppgradere passasjeren gratis.
Rettigheter for passasjerer med spesielle behov
I tilfelle en passasjer med spesielle behov nektes ombordstigning, må flyselskapet sikre en direkte eller indirekte flyvning til destinasjonen, samtidig som den opprinnelige ankomsttiden overholdes.
Hvis passasjeren nektes ombordstigning og flyselskapet ikke iverksetter passende tiltak, kan kunden stille krav om kompensasjon tilsvarende 200 % av billettens verdi på kjøpstidspunktet.
Bagasjekrav og forsinkelser ute på rullebanen
Hvis bagasjen går tapt, blir skadet eller forsinket, har passasjerer krav på kompensasjon:
Hvis bagasjen ankommer dagen etter: ~180 euro
Hver ekstra dag: ~70 euro (opptil maksimalt ~1900 euro)
Tap av eller skade på bagasje: ~1900 euro
Hvis bagasjen ikke ankommer innen 21 dager, regnes den som tapt. Det er mulig å registrere et bagasjekrav for flyvninger som ankommer Saudi-Arabia med et utenlandsk flyselskap. Hvis en passasjer oppgir verdifulle gjenstander til flyselskapet før bagasjen sjekkes inn ved hjelp av de riktige skjemaene, vil kompensasjonen beregnes i henhold til verdien som er oppgitt i skjemaet.
Ved forsinkelser ute på rullebanen må passasjerene ha fri tilgang til toaletter, tilstrekkelig ventilasjon og klimaanlegg, mat og drikke samt kommunikasjon gjennom hele ventetiden. Passasjerer får lov til å gå av flyet etter 3 timer med mindre det finnes en grunn til at de ikke kan det. Hvis passasjerer ikke lenger ønsker å fly, kan de også betrakte flyreisen som innstilt og kreve passende kompensasjon.
Passasjerrettigheter i Saudi-Arabia
I Saudi-Arabia er passasjerer beskyttet av Customer Protection Department (CPD) under General Authority of Civil Aviation (GACA) – landets luftfartsmyndighet. CPD er ansvarlig for å motta, gå gjennom og analysere klager mot flyselskaper, så lenge saken faller innenfor rammen av flypassasjerrettigheter beskrevet i GACA sine retningslinjer.
Dette betyr at det finnes lover som ivaretar sikkerheten din når du blir utsatt for forstyrrelser eller uhell i forbindelse med flyreiser.
GACA-regelverket opprettholder disse passasjerrettighetene. Dette betyr at hvis flyselskapet ikke overholder flykontrakten mellom flyselskapet og passasjeren, har passasjeren rett til å gå til søksmål ved den aktuelle domstolen. Retten vil deretter vurdere skadeomfanget og fastsette kompensasjonen.