Tyrkiske forskrifter om flypassasjerrettigheter

Få kompensasjon for flyforstyrrelser
Opptil 600 euro per person
For forsinkelser, innstillinger med mer
Sjekk flyvningen på 2 minutter
Flyr du til, fra eller i Tyrkia? Da er du beskyttet av den tyrkiske forskriften om flypassasjerrettigheter (SHY PASSENGER). Hva betyr dette? Hvis flyet blir innstillt, forsinket eller du nektes ombordstigning, sikrer denne forskriften at du blir tatt hånd om og fortsatt kommer deg til destinasjonen. Ved enkelte tilfeller av innstillinger, forsinkelser eller nektet ombordstigning kan du også lreve opptil 600 euro i kompensasjon i tyrkiske lira.
Hva er tyrkiske flypassasjerrettigheter?
Det tyrkiske direktoratet for sivil luftfart fastsetter regler som alle flyselskaper som flyr i Tyrkia må overholde. Disse inkluderer den tyrkiske forskriften om flypassasjerrettigheter (SHY PASSENGER).
Akkurat som i mange andre land, setter disse forskriftene standardene for behandlingen av flypassasjerer. De sørger for at flyselskapene må ta seg av passasjerene hvis flyvninger ikke går som planlagt, og sikre at de får mat, drikke og overnatting. De kontrollerer også flyselskapenes ansvar for å bringe passasjerene til deres endelige destinasjon (eller betale fullstendig og rettferdig refusjon), og gir passasjerene rett til kompensasjon i tilfelle flyavganger blir innstilt eller de nektes ombordstigning.
Flypassasjerrettigheter i Tyrkia er sterkt påvirket av forordning EF 261 i Europa, og fastsetter en lignende standard for kompensasjon og sterk beskyttelse for passasjerer.
Tyrkisk flykompensasjon
Den tyrkiske forskriften om flypassasjerrettigheter sier at passasjerer kan ha krav på opptil 600 euro i kompensasjon ved flyinnstillinger, forsinkelser på over 3 timer og nektet ombordstigning.
Her ser du hvor mye kompensasjon du kan få i henhold til tyrkiske lover:
| Innenlandsflyvninger | 100 euro i tyrkiske lira |
|---|---|
| Internasjonale flyvninger under 1500 km | 250 euro i tyrkiske lira |
| Internasjonale flyvninger på mellom 1500 km og 3500 km | 400 euro i tyrkiske lira |
| Internasjonale flyvninger på over 3500 km | 600 euro i tyrkiske lira |
Din guide til tyrkiske flypassasjerrettigheter
Hvem er omfattet av tyrkiske flypassasjerrettigheter?
Hvilke situasjoner dekkes av tyrkiske flypassasjerrettigheter?
Hva er force majeure, og hva betyr det?
Hvilken informasjon må flyselskapene gi?
Hvilken forpleining må flyselskapene yte i henhold til tyrkisk lov?
Får jeg en erstatningsflyvning eller refusjon?
Hva sier tyrkiske lover om barn som reiser alene?
Hva sier tyrkiske flypassasjerrettigheter om oppgraderinger og nedgraderinger?
Hvem er omfattet av tyrkiske flypassasjerrettigheter?
Tyrkiske passasjerrettigheter gjelder for alle som reiser fra en tyrkisk flyplass, samt alle som ankommer en tyrkisk flyplass med et tyrkisk flyselskap.
| Tyrkisk flyselskap | Alle andre flyselskaper | |
|---|---|---|
| Flyreiser med avgang fra en tyrkisk flyplass | Ja | Ja |
| Flyvninger som ankommer en tyrkisk flyplass | Ja | Nei |
Nasjonalitet, alder og hvordan du kjøpte billetten er ikke viktig. Tyrkiske passasjerrettigheter gjelder for alle. Du trenger bare å ha en bekreftet reservasjon, samt å ha fulgt flyselskapets regler, som å komme til flyplassen og sjekke inn i tide.
Hvilke situasjoner dekkes av tyrkiske flypassasjerrettigheter?
Tyrkiske passasjerrettigheter gjelder for alle følgende typer flyforstyrrelser:
Innstilte flyvninger
Hvis flyselskapet innstiller flyvningen, sier tyrkiske lover at de må tilby deg en alternativ flyvning til destinasjonen (eller refusjon hvis du foretrekker det), gi deg mat, drikke og overnatting som er passende for forsinkelsen, og at de skal betale deg opptil 600 euro i kompensasjon i tyrkiske lira hvis de innstilte flyvningen mindre enn 2 uker før avreise.
Nektet ombordstigning
Tyrkiske flypassasjerrettigheter sier at hvis flyselskapet forutser at de må nekte noen passasjerer ombordstigning, må de først forsøke å finne frivillige som er villige til å gi fra seg setene sine.
Hvis ingen passasjerer melder seg frivillig, kan flyselskapet i praksis velge hvem de nekter ombordstigning. Hvis du er en av de uheldige passasjerene, er dette hva du trenger å vite: De må gi deg en alternativ flyvning (eller full refusjon), forplening (som mat og overnatting) og tilsvarende 600 euro i tyrkiske lira i kompensasjon.
Flyforsinkelser
I likhet med den svært liknende europeiske forordningen, EF 261, gir tyrkiske flypassasjerrettigheter passasjerer rett til kompensasjon ved flyforsinkelser.
Hvis flyvningen til Tyrkia ble forsinket, kan du prøve kompensasjonsverktøyet vårt – vi gir deg beskjed om du kreve opptil 600 euro i kompensasjon i tyrkiske lira.
Tyrkiske lover sier også at passasjerer som opplever flyforsinkelser må få forpleining under forsinkelsen, og har muligheten til å avbryte reisen og få full refusjon hvis de blir forsinket i mer enn 5 timer.
Hva er force majeure, og hva betyr det?
Tyrkiske flypassasjerrettigheter skiller mellom forstyrrelser som er flyselskapets skyld, og de som skyldes force majeure, altså ekstraordinære omstendigheter som er utenfor flyselskapets kontroll.
Her er noen eksempler på force majeure:
Ekstremvær
Vulkanutbrudd
Kriger eller terrortrusler
Dette er viktig, fordi hvis flyforsinkelsen eller nektet ombordstigning skyldtes force majeure, er ikke flyselskapet forpliktet til å betale erstatning, selv om de fortsatt er ansvarlige for forpleining og videre transport.
Hvilken informasjon må flyselskapene gi?
Tyrkiske flypassasjerrettigheter sier at flyselskapene må vise følgende tekst på engelsk og tyrkisk ved innsjekkingsskranken eller gaten:
Be om å få utdelt teksten ved innsjekkingsskranken eller gaten som beskriver dine rettigheter til service dersom du nektes ombordstigning eller flyvningen blir innstilt eller forsinket med minst to timer.
I tillegg, hvis flyselskapet nekter deg ombordstigning eller innstiller flyvningen, er de pålagt å gi deg et skriftlig varsel som også informerer deg om kompensasjonen og assistansen du har krav på.
Hvilken forpleining må flyselskapene yte i henhold til tyrkisk lov?
Hvis flyvningen blir innstilt, overbooket eller forsinket, er flyselskapet pliktig til å gi deg nødvendig hjelp til du kommer deg videre.
Her ser du hva du bør motta:
Når som helst: Kommunikasjon (2 telefonsamtaler, fakser eller e-poster)
Mellom 2–3 timer: Varm og kald drikke
Mellom 3–5 timer: Måltider (frokost eller lunsj)
Etter 5+ timer: Ekstra drikke, snacks og måltider som passer til tidspunktet på dagen
Hvis du blir forsinket over natten, må flyselskapet sørge for overnatting og transport, hvis nødvendig.
Vi bør merke oss at i tilfelle forsinkelser, trer disse rettighetene først i kraft etter en viss forsinkelsesvarighet:
| Flyvningens distanse | Når du har rett til forpleining |
|---|---|
| Innenlandsflyvninger og internasjonale flyvninger på under 1500 km | Forsinkelser på 2 timer eller mer |
| Internasjonale flyvninger på mellom 1500 km og 3500 km | Forsinkelser på 3 timer eller mer |
| Internasjonale flyvninger på over 3500 km | Forsinkelser på 4 timer eller mer |
Får jeg en erstatningsflyvning eller refusjon?
Ja, i alle tilfeller av flyinnstillinger eller nektet ombordstigning har du, ifølge tyrkiske flypassasjerrettigheter, rett til refusjon eller en alternativ rute til destinasjonen din.
Loven skisserer følgende tre alternativer:
En erstatningsflyvning så snart som mulig
En erstatningsflyvning på en alternativ dato som passer deg
Full refusjon av den opprinnelige prisen du betalte for flybilletten
Du kan be om refusjon når forsinkelsen varer i over 5 timer. Men dette betyr også at du samtykker i å ikke reise med flyet. Hvis du allerede har reist den første delen av en korresponderende flyvning, men ikke ønsker å fortsette, blir du returnert til avreisestedet uten ekstra kostnad, og du får fortsatt refusjon.
Hvilke rettigheter gir tyrkiske passasjerlover reisende med nedsatt bevegelighet eller spesielle behov?
Lovene sier at flyselskapene må gi prioritet til personer med nedsatt bevegelighet og den personen (eller registrerte servicehunden) som ledsager dem.
Ved forstyrrelser som nektet ombordstigning, innstilling eller forsinkelser, må personer med nedsatt bevegelighet få den hjelpen de har krav på så snart som mulig.
Loven spesifiserer også at det skal tilbys egnede kommunikasjonsmetoder for synshemmede personer.
Hva sier tyrkiske lover om barn som reiser alene?
I henhold til tyrkiske flypassasjerrettigheter må flyselskapene også gi prioritet til barn som reiser alene. Dersom det oppstår forstyrrelser, må barn få den omsorgen de har krav på så snart som mulig.
Hva sier tyrkiske flypassasjerrettigheter om oppgraderinger og nedgraderinger?
Hvis du noen gang blir oppgradert av flyselskapet, er den gode nyheten at flyselskapet ikke kan be deg om å betale for dette i henhold til tyrkiske flypassasjerrettigheter.
Hvis du av en eller annen grunn blir nedgradert av flyselskapet, sier loven at du må få kompensasjon. I dette tilfellet må flyselskapet betale deg differansen i billettprisen (på dagen du kjøpte den) i tillegg til:
| Flyvninger under 1500 km | 30 % av billettprisen |
|---|---|
| Flyvninger mellom 1500 km og 3500 km | 50 % av billettprisen |
| Flyreiser over 3500 km | 75 % av billettprisen |
Hva annet sier tyrkiske flypassasjerrettigheter?
Lovene er klare på at passasjerer har rett til økonomisk kompensasjon. De spesifiserer at flyselskapene kan betale deg i kontanter, via bankoverføring eller sjekk ( ). De kan bare betale deg med reisekuponger eller andre tjenester hvis du samtykker til det.
Beløpene i tyrkiske flypassasjerrettigheter er angitt i euro i stedet for tyrkiske lira. For å avklare debatten rundt valutakurser, sier loven at det er valutakursen til Tyrkias sentralbank på dagen billetten ble kjøpt som skal brukes.
Regelverket anerkjenner at du kan ha krav til kompensasjon i henhold til andre lover, og det presiseres at tyrkiske flypassasjerrettigheter ikke påvirker dine rettigheter til kompensasjon i henhold til andre lover eller fra andre ansvarlige parter. Men tro ikke at dette betyr at du kan stille krav om kompensasjon fra flyselskapet to ganger! Regelverket sier også at kompensasjonen du har gjort krav på andre steder, kan trekkes fra beløpet du gjør krav på i henhold til tyrkiske flypassasjerrettigheter.
For å unngå forvirring rundt flyvningens avstand, spesifiserer forskriften at avstanden skal beregnes ved hjelp av storsirkelmetoden.
Til slutt omhandler lovene også viktigheten av at flyselskapet alltid bringer passasjerene til den avtalte destinasjonen. Hvis flyet ditt noen gang blir tvunget til å endre destinasjon (ikke bekymre deg – dette er sjeldent og skjer vanligvis bare på grunn av force majeure), er flyselskapet alltid ansvarlig for å transportere deg og medpassasjerene dine til den opprinnelige destinasjonen.
Slik fremmer du et krav i henhold til tyrkiske flypassasjerrettigheter
Hvis du mener at du har krav på kompensasjon i henhold til tyrkisk lov, kan du søke om dette direkte fra flyselskapet.
Alternativt kan AirHelp hjelpe deg med å håndtere kravet ditt, slik at du slipper bryet. Vi vil sjekke flyvningen din opp mot flere flypassasjerrettigheter, inkludert Tyrkia, og gå videre i henhold til lovene som gir deg størst sjanse for et vellykket krav og rettferdig kompensasjon.
Ansvarsfraskrivelse:
Vi gjør vårt ytterste for å forklare deg flypassasjerrettighetene dine på en nøyaktig og enkel måte, men vi kan ikke garantere at informasjonen vår alltid er feilfri eller oppdatert. Vær oppmerksom på at forklaringene våre ikke utgjør juridisk rådgivning.