
AirHelp Score: Hvordan rangerte vi flyselskapene?
Rangeringen vår av verdens mest kjente flyselskaper i 2025 er nå tilgjengelig! I denne utgaven har vi sammenlignet tallene for 117 flyselskaper for å finne ut hvilke som byr på den beste opplevelsen i luften.
Slik har vi regnet ut hver poengsum:
AirHelp Score kombinerer en rekke ulike opplysninger. Vi inkluderer data om punktlighet, kundenes meninger basert på deres egne reiseopplevelser, og vår unike statistikk om hvordan flyselskapene handler når flyvninger ikke går som planlagt.
Målet vårt er å rangere de mest kjente og populære flyselskapene. Vi valgte ut de største flyselskapene hva gjelder passasjerantall og popularitet fra en liste med over 800 flyselskaper fra hele verden. Noen ganger er enkelte flyselskaper ekskludert fra rangeringen fordi vi mangler data.
Vi har lagd en beskrivelse av de tre målingene vi bruker i AirHelp Score for å hjelpe deg med å forstå rangeringen vår.

Punktlighet
AirHelp har en database med flydata som er blant verdens mest nøyaktige og pålitelige. Vi bruker denne databasen til å finne statistikk om hver flyvning i perioden 1. oktober 2024 til 30. september 2025. Deretter kalkulerer vi hvor mange av flyselskapenes flyvninger som var punktlige.
Punktlighet utgjør 33,33 % av den totale poengsummen
Når anses en flyvning for å være «punktlig»?
Alle flyvninger med ankomst innen 15 minutter fra den meldte ankomsttiden anses som punktlige flyvninger. Vi beregnet hvor mange flyvninger som var punktlige og gjorde disse tallene om til en prosentverdi. Jo høyere poengsum, jo høyere prosentandel av flyvningene ankom til rett tid. En poengsum på 8,5 betyr for eksempel at 85 % av flyvningene var punktlige.
Hva gjør AirHelp-databasen så pålitelig?
AirHelp samler informasjon fra flere kommersielle leverandører. Vi setter sammen denne informasjonen i vår egen database med flydata.
For å sikre at databasen vår er blant de mest nøyaktige, kryssjekker vi statistikken vår med en rekke pålitelige kilder, blant annet statlige myndigheter, flyplassenes databanker, leverandører av flysporing og historikkressurser.
Hvis vi finner avvik mellom kildene, anslår vi ikke gjennomsnittet. I stedet rangerer vi kildene etter pålitelighet og bruker det mest pålitelige tallet.

Kundebedømmelse
For å vurdere kvaliteten på servicen til flyselskapene, har vi rett og slett spurt kundene deres.
Vi gjennomførte hundrevis av undersøkelser der vi spurte reisende fra mer enn 60 ulike land om meningene deres – og vi samlet inn mer enn 11 500 rangeringer av ulike flyselskaper.
Vi ba passasjerene om å rangere flyselskapene de hadde nylig flydd med etter fem faktorer:
Kabinpersonalet
Komforten på flyet
Renholdet på flyet
Mattilbudet
Underholdningen om bord på flyet
Passasjerene vurderte hver faktor på en skala fra svært god til svært dårlig. Vi ga hver vurdering en tallverdi, og regnet ut gjennomsnittet av disse vurderingene for å komme frem til en endelig poengsum. Jo høyere poengsum, jo bedre presterte flyselskapet på disse servicefaktorene.
Kundebedømmelse utgjør 33,33 % av poengsummen

Kravbehandling
Vi mener at flyselskapene ikke bare bør vurderes på hvordan de behandler passasjerene i den daglige virksomheten, men også på hvordan de viser hensyn til kunder når noe går galt. Takket være våre egne data om hvordan flyselskapene behandler kompensasjonskrav fra kundene, har vi unik innsikt på dette området.
Poengsummen for hvert enkelt flyselskap er basert på flere faktorer:
Hvor sannsynlig det er at flyselskapet vil betale kompensasjon for et gyldig krav
Totalt antall krav flyselskapet behandler
Både tidligere og pågående kravbehandlingsrutiner tas med i betraktning
Jo høyere poengsummen er, desto bedre har flyselskapet prestert.
Håndtering av krav utgjør 33,33 % av poengsummen
Total poengsum
Alle kategoriene nevnt ovenfor bidrar i like stor grad til flyselskapets totale poengsum og rangering.
Visste du at du kan kreve kompensasjon for forsinkede, innstilte og overbookede flyvinger opptil tre år tilbake i tid? AirHelp er her for å hjelpe deg med å sjekke om du kan ha rett på kompensasjon – det er kjapt, enkelt og helt risikofritt!