AirHelp Score: Hvordan rangerte vi flyselskapene?

Fantastisk

226 893

tilbakemeldinger fra

Trustpilot

AirHelp Score: Hvordan rangerte vi flyselskapene?

Sist oppdatert 18. november 2025

Rangeringen vår av verdens mest kjente flyselskaper i 2025 er nå tilgjengelig! I denne utgaven har vi sammenlignet tallene for 117 flyselskaper for å finne ut hvilke som byr på den beste opplevelsen i luften.

Slik har vi regnet ut hver poengsum:

AirHelp Score kombinerer en rekke ulike opplysninger. Vi inkluderer data om punktlighet, kundenes meninger basert på deres egne reiseopplevelser, og vår unike statistikk om hvordan flyselskapene handler når flyvninger ikke går som planlagt. 

Målet vårt er å rangere de mest kjente og populære flyselskapene. Vi valgte ut de største flyselskapene hva gjelder passasjerantall og popularitet fra en liste med over 800 flyselskaper fra hele verden. Noen ganger er enkelte flyselskaper ekskludert fra rangeringen fordi vi mangler data.

Vi har lagd en beskrivelse av de tre målingene vi bruker i AirHelp Score for å hjelpe deg med å forstå rangeringen vår.

Section header with plane and clock

Punktlighet

AirHelp har en database med flydata som er blant verdens mest nøyaktige og pålitelige. Vi bruker denne databasen til å finne statistikk om hver flyvning i perioden 1. oktober 2024 til 30. september 2025. Deretter kalkulerer vi hvor mange av flyselskapenes flyvninger som var punktlige.

Punktlighet utgjør 33,33 % av den totale poengsummen



Når anses en flyvning for å være «punktlig»? 

Alle flyvninger med ankomst innen 15 minutter fra den meldte ankomsttiden anses som punktlige flyvninger. Vi beregnet hvor mange flyvninger som var punktlige og gjorde disse tallene om til en prosentverdi. Jo høyere poengsum, jo høyere prosentandel av flyvningene ankom til rett tid. En poengsum på 8,5 betyr for eksempel at 85 % av flyvningene var punktlige. 

Hva gjør AirHelp-databasen så pålitelig? 

  • AirHelp samler informasjon fra flere kommersielle leverandører. Vi setter sammen denne informasjonen i vår egen database med flydata. 

  • For å sikre at databasen vår er blant de mest nøyaktige, kryssjekker vi statistikken vår med en rekke pålitelige kilder, blant annet statlige myndigheter, flyplassenes databanker, leverandører av flysporing og historikkressurser. 

  • Hvis vi finner avvik mellom kildene, anslår vi ikke gjennomsnittet. I stedet rangerer vi kildene etter pålitelighet og bruker det mest pålitelige tallet.


Section header showing mobile phone

Kundebedømmelse

For å vurdere kvaliteten på servicen til flyselskapene, har vi rett og slett spurt kundene deres.

Vi gjennomførte hundrevis av undersøkelser der vi spurte reisende fra mer enn 60 ulike land om meningene deres – og vi samlet inn mer enn 11 500 rangeringer av ulike flyselskaper. 

Vi ba passasjerene om å rangere flyselskapene de hadde nylig flydd med etter fem faktorer: 

  • Kabinpersonalet

  • Komforten på flyet 

  • Renholdet på flyet

  • Mattilbudet 

  • Underholdningen om bord på flyet

Passasjerene vurderte hver faktor på en skala fra svært god til svært dårlig. Vi ga hver vurdering en tallverdi, og regnet ut gjennomsnittet av disse vurderingene for å komme frem til en endelig poengsum. Jo høyere poengsum, jo bedre presterte flyselskapet på disse servicefaktorene.

Kundebedømmelse utgjør 33,33 % av poengsummen

Section header showing phone and paperwork

Kravbehandling

Vi mener at flyselskapene ikke bare bør vurderes på hvordan de behandler passasjerene i den daglige virksomheten, men også på hvordan de viser hensyn til kunder når noe går galt. Takket være våre egne data om hvordan flyselskapene behandler kompensasjonskrav fra kundene, har vi unik innsikt på dette området. 

Poengsummen for hvert enkelt flyselskap er basert på flere faktorer: 

  • Hvor sannsynlig det er at flyselskapet vil betale kompensasjon for et gyldig krav

  • Totalt antall krav flyselskapet behandler

  • Både tidligere og pågående kravbehandlingsrutiner tas med i betraktning

Jo høyere poengsummen er, desto bedre har flyselskapet prestert.

Håndtering av krav utgjør 33,33 % av poengsummen


Total poengsum

Alle kategoriene nevnt ovenfor bidrar i like stor grad til flyselskapets totale poengsum og rangering.



Se AirHelp Score – Rangering av flyselskaper for 2025

Visste du at du kan kreve kompensasjon for forsinkede, innstilte og overbookede flyvinger opptil tre år tilbake i tid? AirHelp er her for å hjelpe deg med å sjekke om du kan ha rett på kompensasjon – det er kjapt, enkelt og helt risikofritt! 

79 % av passasjerer kjenner ikke til rettighetene sine. Ikke vær en av dem.

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få de siste rådene og tipsene levert rett i innboksen din.

Del med vennene dine!