AirHelp Score 2024: Hvordan rangerte vi flyplassene?
Årets rangering av flyplasser har kommet! Sommerens høysesong nærmer seg, og denne oversikten gir deg innsikten du trenger om hvordan verdens største og mest kjente flyplasser presterer.
I 2024 har vi rangert 239 flyplasser i 69 land.
Hvor kommer dataene fra? For å sikre en pålitelig rangering har vi hentet ut informasjon om punktligheten på hver flyplass fra vår omfattende database, og kombinert den med passasjerenes tilbakemeldinger om fasilitetene og opplevelsene de hadde på flyplassene.
Denne rangeringen ser på flyvninger i tidsrommet fra 1. mai 2023 til 30. april 2024.
Vi har over 4000 flyplasser i databasen vår, og har plukket ut 239 av dem basert på hvilke som er de travleste flyplassene i henhold til flytrafikk, samt hvilke som er mest populære blant reisende. Målet vårt er å rangere verdens største flyplasser, men vi gjør oppmerksom på at enkelte flyplasser ikke er inkludert på grunn av manglende data.
Tre ulike faktorer avgjør flyplassrangeringen. Her er et sammendrag:
Punktlighet
Vi ønsker å hjelpe passasjerer som opplever forsinkede og innstilte flyvninger. Derfor har vi utviklet en database med flydata som vi mener er en av de mest pålitelige og nøyaktige i verden.
Takket være databasen kan vi finne statistikk for de punktlige avgangene og ankomstene for hver flyplass.
Punktlighet utgjør 60 % av poengsummen.
Hva regnes som å være «punktlig»?
Vi anser alle flyvninger med ankomst innen 15 minutter fra den meldte ankomsttiden som punktlige flyvninger. For å finne årets poengsum, så vi på flyvninger i tidsrommet 1. mai 2023 til 30. april 2024.
Vi beregnet hvor mange flyvninger som var punktlige og gjorde disse tallene om til en prosentverdi. Jo høyere poengsum, jo høyere prosentandel av flyvningene ankom til rett tid. En poengsum på 8,5 betyr for eksempel at 85 % av flyvningene var punktlige.
Hva gjør AirHelp-databasen så pålitelig?
Informasjonen samles inn fra flere ulike leverandører og behandles av oss for å bygge en pålitelig database.
For å sikre at databasen vår er blant de mest nøyaktige, kryssjekker vi statistikken vår med en rekke pålitelige kilder, blant annet statlige myndigheter, flyplassenes databanker, leverandører av flysporing og historikkressurser.
Hvis vi finner avvik mellom kildene, bruker vi ikke et overslag eller gjennomsnittet. I stedet rangerer vi kildene etter pålitelighet og bruker det mest pålitelige tallet.
Kundebedømmelse
For å finne ut hva passasjerene syntes om flyplassene, spurte vi dem ganske enkelt om det! Vi spurte passasjerer i mer enn 64 ulike land og samlet inn over 17 550 ulike flyplassrangeringer.
Vi ba reisende om å rangere flyplasser de hadde besøkt nylig, basert på fire faktorer:
Flyplasspersonalet
Ventetid
Tilgjengelighet
Renhold
Vi ba passasjerer om å rangere hver flyplass etter hver faktor på en skala fra svært bra til svært dårlig. Vi ga hver vurdering en tallverdi, og la sammen alle vurderingene for å komme frem til en endelig poengsum. Jo høyere poengsum, jo bedre presterte flyplassen på disse servicefaktorene.
Kundebedømmelse utgjør 20 % av poengsummen.
Mat og butikker
Vi ba også de reisende om å rangere butikkene og spisestedene på flyplassene de hadde besøkt.
Passasjerene vurderte også her hver flyplass på en skala fra svært bra til svært dårlig. Vi ga hver vurdering en tallverdi og la sammen vurderingene til en endelig poengsum. Jo høyere poengsum, jo bedre likte passasjerene butikkene og spisestedene på flyplassen.
Mat og butikker utgjør 20 % av poengsummen.
Total poengsum
Vi legger sammen poengsummene fra hver kategori, og legger litt mer vekt på punktlighetsfaktoren fordi vi mener at dette spiller en større rolle enn servicekvalitet og mat og butikker.
Den totale poengsummen beregnes slik:
Punktlighet utgjør 60 %
Servicekvalitet utgjør 20 %
Mat og butikker utgjør 20 %
Visste du at du kan kreve kompensasjon for forsinkede, innstilte og overbookede flyvinger opptil tre år tilbake i tid? AirHelp er her for å hjelpe deg med å sjekke om du kan ha rett på kompensasjon – det er kjapt, enkelt og helt risikofritt!
85 % av passasjerene kjenner ikke sine rettigheter. Ikke vær en av dem.
AirHelp har vært omtalt i: