
AirHelp Score 2025: hvordan rangerte vi flyplassene?
Årets rangering av flyplasser er her – akkurat i tide til feriesesongen. Enten du flyr ofte, planlegger neste ferie eller vil lære mer om verdens flyplasser, er dette en god guide som gir deg en grundig sammenligning av verdens største og mest kjente flyplasser.
I år har vi rangert 250 flyplasser i 68 land.
Hvor kommer dataene fra?
For å lage en pålitelig rangering, kombinerer vi vår omfattende, interne flydatabase med tilbakemeldinger fra passasjerer om de ulike flyplassene.
Vi har analysert flyvninger i perioden 1. juni 2024 til 31. mai 2025.
Vi har over 4000 flyplasser i databasen vår, og har plukket ut 250 av dem basert på hvilke som er de travleste flyplassene i henhold til flytrafikk, samt hvilke som er mest populære blant reisende. Målet vårt er å rangere verdens største flyplasser, men vi gjør oppmerksom på at enkelte flyplasser ikke er inkludert på grunn av manglende data.
Tre viktige faktorer avgjør rangeringen. Her er et sammendrag:

Punktlighet
Vi ønsker å hjelpe passasjerer som opplever forsinkede og innstilte flyvninger. Derfor har vi utviklet en database med flydata som vi mener er en av de mest pålitelige og nøyaktige i verden.
Takket være databasen kan vi finne statistikk for punktlige avganger og ankomster for hver flyplass.
Punktlighet utgjør 60 % av poengsummen.
Når anses en flyvning for å være «punktlig»?
En flyvning som ankommer innen 15 minutter etter planlagt ankomsttid anses for å være punktlig. I årets rangering har vi sett på flyvninger i perioden 1. juni 2024 til 31. mai 2025.
Vi beregnet hvor mange flyvninger som var punktlige og gjorde disse tallene om til en prosentverdi. Jo høyere poengsum, jo høyere prosentandel av flyvningene ankom til rett tid. En poengsum på 8,5 betyr for eksempel at 85 % av flyvningene var punktlige.
Hva gjør AirHelp-databasen så pålitelig?
Informasjonen samles inn fra flere ulike leverandører og behandles av oss for å bygge en pålitelig database.
For å sikre at databasen vår er blant de mest nøyaktige, kryssjekker vi statistikken vår med en rekke pålitelige kilder, blant annet statlige myndigheter, flyplassenes databanker, leverandører av flysporing og historikkressurser.
Hvis vi finner avvik mellom kildene, bruker vi ikke et overslag eller gjennomsnittet. I stedet rangerer vi kildene etter pålitelighet og bruker det mest pålitelige tallet.

Kundebedømmelse
For å finne ut hva passasjerene synes om flyplassene, spurte vi dem ganske enkelt om det! Vi spurte passasjerer i mer enn 58 ulike land og samlet inn over 13 500 ulike rangeringer.
Vi ba reisende om å rangere flyplassene de hadde besøkt nylig, basert på fire faktorer:
Flyplasspersonalet
Ventetid
Tilgjengelighet
Renhold
Vi ba passasjerer om å rangere hver flyplass etter hver faktor på en skala fra svært bra til svært dårlig. Vi ga hver vurdering en tallverdi, og la sammen alle vurderingene for å komme frem til en endelig poengsum. Jo høyere poengsum, jo bedre presterte flyplassen på disse servicefaktorene.
Kundebedømmelse utgjør 20 % av poengsummen.

Mat og butikker
Mat- og shoppingtilbudet på flyplassen kan være avgjørende for reisen din. Derfor spurte vi reisende hva de syns om butikkene og restaurantene på flyplassene de har besøkt.
Passasjerene vurderte hver flyplass på en skala fra «Svært bra» til «Svært dårlig». Vi ga hver vurdering en tallverdi og la dem sammen for å få en endelig poengsum. Jo høyere poengsum, jo bedre likte passasjerene butikkene og spisestedene på flyplassen.
Mat og butikker utgjør 20 % av poengsummen.
Total poengsum
Vi legger sammen poengsummene fra hver kategori, og legger litt mer vekt på punktlighetsfaktoren, fordi vi mener at dette spiller en større rolle enn servicekvalitet, mat og butikker.
Den totale poengsummen beregnes slik:
Punktlighet utgjør 60 %
Servicekvalitet utgjør 20 %
Mat og butikker utgjør 20 %
Gå tilbake til AirHelp Score og rangeringen av flyplasser for 2025
Visste du at du kan kreve kompensasjon for forsinkede, innstilte og overbookede flyvinger opptil tre år tilbake i tid? AirHelp er her for å hjelpe deg med å sjekke om du kan ha rett på kompensasjon – det er kjapt, enkelt og helt risikofritt!