![Flytogforsinkelse - hva du har krav på](https://static.airhelp.com/wp-content/uploads/2017/05/12090417/flytogforsinkelse.jpg)
Flytogforsinkelse - hva du har krav på
Flytogforsinkelse – sikkert det værste ordet du hører når du er på vei ut til togstasjonen for å nå flytoget til Gardermoen. Det kan oppleves som veldig urettferdig. Du er pakket og klar, hvorfor kan ikke flytoget bare gå som vanlig?
Men problemer skjer, og da er det viktig å være forberedt. Vi gir deg svarene på hva du kan gjøre når du opplever flytogforsinkelse.
Flytoget oppgir de følgende rettighetene på hjemmesiden deres:
Hva man har krav på ved flytogforsinkelse
Du kan fremme krav om tapte utgifter opptil 3/10 av Folketrygdens grunnbeløp. Dette gjelder i følge Flytoget:
- Rimeligst mulig alternativt transportmiddel fram til bestemmelsesstasjon, dersom
Flytoget ikke innen rimelig tid har etablert annet transportalternativ for strekning.
Ved vurderingen av hva som er rimelig tid legger Flytoget til grunn at det uten unødig opphold blir iverksatt tiltak som så snart som mulig bringer alle kundene fram til bestemmelsesstasjon. - Telefonutgifter kunden får ved å skaffe annen transport.
- Kost og losji når dette er nødvendig og hvor Flytoget ikke skaffer dette kostnadsfritt
for kunden.
Hva man skal gjøre hvis man mister flyet sitt på grunn av flytogforsinkelse
Dersom Flytoget ankommer Oslo Lufthavn mer enn 30 minutter etter oppsatt rutetabell og kunden ikke rekker sin flyavgang, kan kunden fremme krav om erstatning for videre reise til endelig destinasjon begrenset oppad til 3/10 av Folketrygdens grunnbeløp, for billetter som ikke er byttbare eller refunderbare.Garantien dekker ikke billetter for eventuell videre reise etter første flyreise, som kunden fremdeles kan nå til tross for forsinkelsen.
Erstatning kan ikke kreves dersom kunden tross forsinkelsen har nok tid til å nå avgang for videre transport i henhold til flyselskapenes minimums fremmøtetider. Kunden plikter å begrense et eventuelt tap ved å beregne rimelig tid for ankomst til bestemmelsesstasjon Oslo Lufthavn anbefaler minst 60 minutter fremmøte på innenlands turer og 90 minutter på utenlandsturer.
Hva hvis flytogforsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter?
Uansett type forsinkelse, erstatter ikke Flytoget utgifter som følge av flytogforsinkelse eller innstilt togavgang som skyldes forhold som ligger utenfor Flytogets kontroll, så som ekstraordinære værforhold eller force majeure, offentlig påbud og forbud, streik eller lockout. Flytoget må kunne påvise at årsaken ligger utenfor Flytogets kontroll.
Hvordan skal man søke om kompensasjon for flytogforsinkelse?
Kunden skal så vidt mulig skriftlig avtale utgiftsdekning med flytogvert eller kundeveileder på forhånd. Man må søke om kompensasjon skriftlig ett år innenfor reisen til:
[email protected],
Flytoget AS
Pb 19 Sentrum
0101 Oslo
Mrk: Kundehenvendelser
Flyforsinkelser skjer, men det betyr ikke at du må godta dem. Du kan ha krav på så mye som 600 € i kompensasjon for forsinkede, innstilte eller overbookede flyreiser, innenfor de siste tre årene.
85 % av passasjerene kjenner ikke sine rettigheter. Ikke vær en av dem.
AirHelp har vært omtalt i: