ANAC 400: En forklaring av dine flypassasjerrettigheter og kompensasjon i Brasil

BRASILIANSKE FLYPASSASJERRETTIGHETER:
Du kan få opptil 1550 euro i kompensasjon.
Lovene omfatter forsinkelser, innstillinger og overbooking.
Alle flyvninger i Brasil er beskyttet.
En forsinket eller innstilt flyvning kan koste deg mye penger og tid, spesielt hvis du må bestille hotell for natten eller går glipp av et viktig jobbmøte. Og hvis flyselskapet mister bagasjen din, øker kostnadene.
Hvis du flyr til eller fra Brasil, kan du imidlertid motta kompensasjon i henhold til den brasilianske nasjonale sivile luftfartsmyndighetens resolusjon nr. 400 (ANAC 400) og forbrukerloven. Les videre for å finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.
KJAPP OPPSUMMERING
Gjør deg kjent med passasjerrettighetene dine i Brasil
Flyselskapene må kompensere passasjerene for materiell erstatning, som mat- og hotellkostnader, hvis et fly blir forsinket eller innstilt.
Passasjerer kan også stille krav til moralsk erstatning. Dette er penger for å kompensere for tapt tid, muligheter du har gått glipp av og/eller dårlig behandling fra flyselskapet.
Kompensasjonen er ikke fastsatt ved lov, men etter vår erfaring kan du motta totalt opptil 1550 euro per person.
Send inn et krav hvis flyet var forsinket over to timer eller ble innstilt mindre enn 72 timer før planlagt avgang.
Flyselskapene må bare betale kompensasjon hvis de er ansvarlig for forsinkelsen, for eksempel hvis det var mangel på personale eller tekniske problemer.
Flyselskapet må tilby deg en alternativ flyvning eller full refusjon hvis de innstiller flyvningen.
En forsinkelse på over fire timer, en endring i flyets avgangstid på mer enn 30 minutter (innenlands) eller 1 time (utenlands) gir deg også rett til full refusjon eller en alternativ flyvning – hvis du ikke lenger ønsker den opprinnelige.
Hvis du opplever en forsinket eller innstilt flyvning, kan det være komplisert å få kompensasjonen du har krav på. AirHelp er her for å sjekke hvordan ANAC 400 og brasilianske forbrukerforskrifter kan gjelde for din situasjon, og fremme kravet ditt med de sterkeste argumentene som finnes.
trinn 1
Start et krav på 2 minutter
AirHelp er raskt, sikkert og enkelt.
trinn 2
Vi tar oss av det
Du slipper masse papirarbeid, telefonsamtaler og stress.
Det er enkelt å be om kompensasjon gjennom AirHelp. Bare send inn kravet ditt på 2 minutter med vårt brukervennlige skjema på nett. Vi tar oss av alt annet, inkludert å sende inn kravet til flyselskapet og alt byråkratiet. Det eneste du trenger å gjøre, er å vente på kompensasjonen din.
Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken!
Hvis du ikke mottar kompensasjon, skylder du oss heller ingenting. For mer informasjon, sjekk hva vi tar når du vinner.
Brasilianske lover for flypassasjerer gjelder for:
Innenlandsflyvninger i Brasil
Internasjonale flyvninger fra en brasiliansk flyplass
Internasjonale flyvninger til en brasiliansk flyplass
Flyreiser som har flyforbindelse på en brasiliansk flyplass
Flykompensasjon i henhold til brasiliansk lovgivning
Passasjerer kan motta opptil 1550 euro i kompensasjon for forsinkelser, innstillinger og andre forstyrrelser i henhold til brasiliansk lovgivning.
Kompensasjonen er ikke fastsatt, men baseres på individuelle omstendigheter. Du kan ende opp med å motta mindre – eller mer.
AirHelp kan hjelpe deg med å sende inn et krav om denne kompensasjonen i følgende situasjoner:
| Bevis på forstyrrelse | Kriterier for berettigelse |
|---|---|
| Flyforsinkelser | For forsinkelser på over 2 timer |
| Tapte videreforbindelser | Hvis du ankommer mer enn to timer forsinket |
| Innstilte flyvninger | Spesielt hvis du ble informert mindre enn 72 timer før avreise |
| Endringer i flytid | Hvis du ble informert mindre enn 72 timer før avreise |
| Nektet ombordstigning | På grunn av overbooking |
Loven eksisterer for å sikre at også flyselskapene blir behandlet rettferdig. Når flyselskapene er ansvarlige for forsinkelsen – for eksempel på grunn av personalmangel eller tekniske feil – er det klart at de må holdes ansvarlige for alle passasjerer som er berørt.
Men når en forsinkelse skyldes forhold utenfor flyselskapets kontroll, som streik blant lufttrafikkontroll eller ekstreme værforhold, anses ikke flyselskapet lenger å være ansvarlig. Slike hendelser kalles ekstraordinære omstendigheter.
Hvis flyet ditt blir forsinket eller kansellert på grunn av ekstraordinære omstendigheter, har du fortsatt rett til forpleining. Det forventes derimot ikke at flyselskapene gir kompensasjon for hendelser som er utenfor deres kontroll.
Det eneste viktige unntaket fra dette er hvis flyselskapet forsømmer sin forpleiningsplikten sin. Hvis flyselskapene har god tid til å forberede seg på en forstyrrelse, men ikke gjør det, kan du sende inn et krav om kompensasjon.
Slik sender du inn et krav i henhold til brasilianske flypassasjerrettigheter
Hvis du mener at du har krav på kompensasjon i henhold til brasiliansk lov, kan du søke direkte til flyselskapet. Det kan imidlertid være stressende å kreve erstatning for flyvninger i Brasil med brasilianske flyselskaper.
Det er her AirHelp kommer inn i bildet, fordi vi kan sende inn kravet ditt og spare deg for bryet. Det eneste du trenger å gjøre er å oppgi noen opplysninger om flyreisen din og fortelle oss hva som skjedde.
Vi sjekker detaljene for flyreisen og utarbeider en sak for kompensasjon. Vi tar oss også av alle forhandlinger med flyselskapet på dine vegne.
Med AirHelp
Vi gjør kompensasjon enkelt. Vårt brukervennlige kompensasjonsverktøy på nett gir deg raskt beskjed om du har krav på erstatning.
Vi tar oss av alt for deg, og holder deg oppdatert underveis.
Vi tar kun betalt hvis vi lykkes med å skaffe deg kompensasjon.
Vi har allerede vunnet kompensasjon for 3 millioner passasjerer over hele verden.
På egen hånd
Mye forvirrende juridisk sjargong. Forskrifter om flypassasjerers rettigheter er komplekse.
Lang og vanskelig prosess med å sende inn papirer og ringe.
Det er dyrt å ta det rettens vei, og du må betale advokatens honorar uansett om du vinner eller taper.
Mindre sjanse for suksess. Flyselskapene kan ignorere deg eller avvise kravet ditt på feilaktig grunnlag.
Vi forteller deg nøyaktig hvilke dokumenter du trenger basert på flyselskapet du flyr med, og vi gjør prosessen så rask og enkel som mulig. Vanligvis trenger vi en form for ID for å bekrefte at det var du som var om bord på flyet, samt bookingbekreftelsen og boardingpasset (mobil eller papir).
Har du mistet eller slettet dem? Ingen grunn til bekymring. Vi kan foreslå andre måter for deg å skaffe informasjonen du trenger.
Hvis du krever erstatning for ekstrautgifter som følge av en forstyrret flyvning, for eksempel overnatting, mat eller kompensasjon for en begivenhet du gikk glipp av, må du også legge ved kvitteringer, fakturaer eller kontoutskrifter som dokumentasjon for utgiftene.
Sjekkliste for å fremme krav
Ta vare på boardingpasset ditt og alle andre reisedokumenter
Samle bevis (f.eks. bilder av tavlene på flyplassen og e-poster fra flyselskapet)
Sjekk om du har rett på kompensasjon med vår gratis berettigelsessjekk
Send inn kravet ditt via AirHelp
Det var alt – vi tar over herfra
Vi har over 400 eksperter som alle er dedikert til å kjempe for dine rettigheter som flypassasjer og sikre deg pengene du har krav på når flyselskapene gjør feil. Vi krever ikke noe på forhånd – du betaler oss bare hvis vi vinner frem penger for deg. Her er litt informasjon om hva vi tar betalt.
Vi er verdensledende innen flykompensasjon
253+ millioner
flyreiser sjekket i fjor
12+ millioner
har beskyttet flyvningene sine med AirHelp+
3+ millioner
passasjerer som fikk kompensasjon for problemer med flyreisen
60+
partnerskap med de mest kjente reisemerkene
Hvilke andre beskyttelsestiltak tilbyr brasiliansk lovgivning?
Vanlige spørsmål om flypassasjerers rettigheter i Brasil
Merk:
Selv om vi gjør vårt ytterste for å forklare rettighetene dine som flypassasjer på en nøyaktig og enkel måte, kan vi ikke garantere at informasjonen vår er 100 % nøyaktig eller oppdatert. Vi er heller ikke et advokatfirma, og forklaringene våre skal ikke oppfattes som juridisk rådgivning.