AirLuggage-forsikring

    AirLuggage-forsikring


    Hvor lang tid har jeg på meg til å gi AirHelp beskjed om at bagasjen min er borte?

    Hvis du er AirHelp+-medlem og bagasjen din er borte eller har blitt skadet, må du sende inn den nødvendige informasjonen innen 28 dager etter at bagasjen forsvant eller ble forsinket. Innsendelser som kommer for sent eller er ufullstendige, vil ikke være berettiget AirLuggage-utbetaling i henhold til våre vilkår og betingelser.

    Du må sende oss kopi av ID, bankopplysninger, bilde av bagasjelappen, bookingbekreftelse for flyreisen og et gyldig PIR-nummer (Property Irregularity Report) som du får ved å henvende deg til skranken for tapt bagasje på flyplassen.


    Jeg har fått en melding fra AirHelp+ der det står at jeg er berettiget til utbetaling. Hvor lang tid har jeg på meg til å be om den?

    Du har 28 dager på deg til å be om utbetalingen og sende oss bankinformasjonen din. Etter 28 dager er ikke utbetalingen lenger gyldig i henhold til våre Vilkår og betingelser.


    Hvorfor ber dere om bagasjelappen fra flyselskapet?

    Vi trenger et bilde av bagasjelappen fra flyselskapet for å bekrefte at du er eieren av bagasjen som er tapt mistet eller skadet, samt for å kontrollere at den samsvarer med informasjonen i PIR (Property Irregularity Report). 

    AirLuggage-forsikringen dekker kun bagasje som er sjekket inn under navnet som er registrert i AirHelp+-medlemskapet ditt. 


    Hva er PIR?

    PIR står for Property Irregularity Report. Det er et dokument som fungerer som bevis på at bagasjen din er forsinket eller tapt, og gjør det mulig for flyselskapene å spore og finne bagasjen din. Du får en PIR ved å henvende deg til skranken for tapt bagasje på flyplassen.

    Sørg for å få en så snart du oppdager at bagasjen din er tapt, og ta vare på den. Du trenger den for å få tilbake bagasjen din, og du må laste opp et bilde av den for å kreve AirLuggage-forsikring.


    Hva skjer hvis jeg ikke har bagasjelappen fra flyselskapet?

    Et bilde av bagasjelappen fra flyselskapet er et krav for å få utbetalt AirLuggage-forsikringen. Uten den kan vi ikke behandle kravet ditt.


    Hva er en bagasjelapp fra flyselskapet?

    En bagasjelapp fra flyselskapet er en etikett eller billett som du får når du sjekker inn bagasjen. Bagasjelappen gjør det mulig for flyselskaper å identifisere bagasjen din og sende den til den endelige destinasjonen. Den brukes også til å skille mellom lignende typer bagasje på bagasjebåndet på destinasjon.

    Du får vanligvis to kopier. Den en festes på håndtaket på kofferten/bagen, og den andre festes enten på ombordstigningskortet eller gis direkte til deg hvis du har et digitalt ombordstigningskort.

    Husk å ta vare på kopien av bagasjelappen fra flyselskapet siden du vil trenge den når du henter bagasjen på bagasjebåndet, eller hvis du må hente ut en PIR (Property Irregularity Report) dersom bagasjen blir forsinket eller går tapt.


    Hva skjer med AirLuggage-forsikringen min hvis jeg ikke reiser med innsjekket bagasje?

    Når du legger til reisen i dashboardet, spør vi om du reiser med innsjekket bagasje. Hvis du velger «Nei», legger vi ikke til AirLuggage-forsikring for reisen. Du kan da velge å bruke AirLuggage for å beskytte eventuelle fremtidige flyvninger der du skal reise med innsjekket bagasje.


    Hva er AirLuggage?

    AirLuggage er bagasjeforsikring på den enkle måten. Den beskytter deg mot bagasjeproblemer på fremtidige reiser. Du får 100 euro hvis din innsjekkede bagasje blir forsinket eller tapt ved ankomst.


    Hvordan får jeg AirLuggage-utbetalingen min?

    Hvis bagasjen som er sjekket inn under navnet ditt ikke dukker opp på bagasjebåndet, må melde ifra om problemet til skranken for tapt bagasje på flyplassen og be om en Property Irregularity Report (PIR).

    Når du har PIR-nummeret, kan du starte et krav ved å klikke på lenken i e-posten vi sender deg i forkant av flyvningen, eller via AirHelp+-dashboardet.  

    Du blir bedt om å sende inn følgende: 

    • Enten PIR-nummeret eller et bilde av rapporten

    • Et bilde av bagasjelappen

    • Bookingbekreftelsen for flyreisen 

    • Et bilde av ID-en din

    • Bankkontoopplysningene dine 

    Vi sender informasjonen til forsikringspartneren vår. Hvis all informasjonen er korrekt og gyldig, behandler vi betalingen din og sender deg en bekreftelse via e-post innen 48 timer. Når du har mottatt e-postbekreftelsen, kan det ta opptil 5 virkedager til utbetalingen registreres på bankkontoen din.


    Kan jeg legge til AirLuggage-forsikring for alle passasjerer som reiser sammen med meg?

    AirLuggage dekker kun bagasje som er sjekket inn under navnet til AirHelp+-medlemmet. Bagasje som er sjekket inn under navnet til reisefølget ditt, dekkes ikke av abonnementet.


    I hvilke situasjoner mottar jeg en AirLuggage-utbetaling?

    Hvis reisen din er beskyttet med AirLuggage, vil du motta 100 euro dersom den innsjekkede bagasjen din blir borte eller forsinket, uavhengig av antall kolli som er berørt.

    I motsetning til andre produkter på markedet, har vi ingen fastsatt grense for antall timer bagasjen må være forsinket. Det eneste du trenger er et gyldig PIR-nummer (Property Irregularity Report) som du får i skranken ved bagasjeutleveringen på flyplassen, et bilde av bagasjelappen, bankopplysningene dine og gyldig ID.


    Jeg har AirLuggage-forsikring og bagasjen min ble forsinket eller gikk tapt. Hvorfor ble kravet mitt avvist?

    All informasjon du oppgir blir umiddelbart videresendt til forsikringspartneren vår for verifisering og godkjenning. Hvis de finner problemer, for eksempel et ugyldig PIR-nummer eller bagasje som ikke er sjekket inn under ditt navn, blir kravet avvist.

    Hvis du mener at bagasjeproblemet ditt er berettiget AirLuggage-utbetalingen, men har blitt avvist, kan du be om å få forsikringspartnerne våre til å se gjennom kravet ditt.


    AirLuggage-kravet mitt er godkjent, men jeg har ikke mottatt pengene ennå

    Når vi har sendt deg en e-postbekreftelse på at kravet er godkjent og bankoverføringen er iverksatt, kan det ta opptil 5 virkedager før pengene vises på bankkontoen din.

    Til tross for at vi gjør vår beste med å holde oss innenfor denne tidsrammen, kan det oppstå situasjoner der det kan ta lengre tid for bankene å behandle betalingen.

    Hvis du ikke har mottatt pengene innen 7 virkedager etter at du mottok e-posten, ber vi deg kontakte agentene våre via chatten eller på [email protected].


    Dekker AirLuggage skader på bagasjen min?

    AirLuggage tilbyr raske og enkle utbetalinger hvis bagasjen din går tapt eller blir forsinket.

    Hvis flyselskapet skader bagasjen din eller innholdet i den, er det de som er ansvarlig for reparasjons- eller erstatningskostnadene. Siden du er AirHelp+-medlem, kan vi hjelpe deg med å kreve pengene tilbake fra flyselskapet.


    Fungerer AirLuggage hvis jeg selv kansellerer flyvningen?

    AirLuggage fungerer bare dersom du går ombord i flyet og kan vise til alle dokumenter vi krever i etterkant av bagasjeproblemet.

    Vi har dessverre ikke mulighet til å annullere AirLuggage-beskyttelsen dersom du bestemmer deg for ikke å gjennomføre flyvningen.


    Hvordan får jeg tak i en PIR-rapport (Property Irregularity Report)?

    Du får et PIR-nummer når du melder ifra om bagasjeproblemet ditt til skranken for tapt bagasje på flyplassen. Denne rapporten fungerer som bevis på bagasjeproblemet ditt og er et obligatorisk krav for å få en AirLuggage-utbetaling.


    Dekker AirLuggage alle flyvninger på reisen min?

    Ja! AirLuggage dekker innsjekket bagasje på alle flyvningene du legger til i reisen i AirHelp+-dashboardet. 

    Du bestemmer selv hvor mange flyvninger som inngår i samme reise. Men vær oppmerksom på at du maksimalt får 1 utbetaling per reise. Hvis du har opplever bagasjeproblemer på to eller flere separate flyvninger på samme reise, mottar du kun én utbetaling.


    Hvor lang tid tar det å bekrefte at jeg er berettiget AirLuggage-utbetalingen?

    Vi jobber hardt for å bekrefte berettigelse så raskt som mulig. Vi kontakter deg innen 48 timer etter at du har sendt inn opplysningene for å fortelle deg om du er berettiget.


    Mottar jeg AirLuggage-utbetalingen i min valuta?

    Hvis du møter på bagasjeproblemer, betaler AirLuggage deg 100 euro per tur, uavhengig av antall kolli som er tapt eller forsinket. Det er dette beløpet vi overfører til bankkontoen din.

    Det faktiske beløpet du mottar på kontoen din vil imidlertid være i kontoens valuta, og vil avhenge av de gjeldende valutakursene banken din bruker.


    Hvordan kjøper jeg AirLuggage-forsikring?

    AirLuggage er inkludert i medlemskap i AirHelp+. Den selges for øyeblikket ikke separat. 

    Antall reiser som dekkes av AirLuggage avhenger av hvilket abonnement du velger.

    For at forsikringen skal være gyldig, må du legge til reisedetaljene i AirHelp+-dashboardet før planlagt avreise, og bekrefte at du skal reise med innsjekket bagasje.


    Hvor lang tid tar det før jeg mottar AirLuggage-pengene mine?

    Når du har gitt oss informasjonen vi trenger, inkludert PIR-nummeret, et bilde av bagasjelappen, ID og bankopplysningene dine, sender vi dette til forsikringspartneren vår for godkjenning. Berettigelsen fastslås innen 48 timer. Når den er godkjent, kan det ta opptil 5 virkedager før pengene vises på kontoen din.


    Må jeg bevise hva jeg hadde i bagasjen min for å få en AirLuggage-utbetaling?

    Nei, du trenger ikke å bevise innholdet i bagasjen. Det eneste du trenger for å få en AirLuggage-utbetaling, er ID, bankopplysninger, bilde av bagasjen, bookingbekreftelse for flyvningen og et gyldig PIR-nummer (Property Irregularity Report) som du får ved å henvende deg til skranken for tapt bagasje på flyplassen.


    Jeg fikk ikke tak i en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Kan jeg få AirLuggage-utbetalingen min?

    Nei, dessverre. Du må ha et PIR-nummer (Property Irregularity Report) for å være berettiget til en utbetaling.


    AirLuggage-utbetalingen er ikke nok! Den dekker ikke verdien av innholdet i bagasjen min som gikk tapt.

    AirLuggage er utviklet for å gi deg en rask og enkel utbetaling, slik at du har penger til det aller mest nødvendige.
    Flyselskapet er ansvarlig for å dekke totalkostnaden av alt innholdet i bagasjen som gikk tapt. Siden du er AirHelp+-medlem, kan vi hjelpe deg med å kreve pengene tilbake fra flyselskapet.


    Hvem sendes AirLuggage-pengene til?

    Utbetalingen kan kun sendes til AirHelp+-medlemmet.


    Hvordan kan jeg registrere en klage vedrørende AirLuggage?

    Hvis du er misfornøyd med AirLuggage eller tjenesten du mottok, vil vi gjerne vite at du deler det med oss. Fyll ut klageskjemaet vårt , så vil forsikringspartnerne våre se gjennom det.


    Hvilke lands banker støttes for øyeblikket av AirLuggage?

    Du kan motta utbetalingen hvis banken din ligger i et av følgende land:

    • Andorra

    • Argentina

    • Armenia

    • Østerrike

    • Aserbajdsjan

    • Bahrain

    • Belgia

    • Bosnia-Hercegovina

    • Brasil

    • Bulgaria

    • Kamerun

    • Canada

    • Chile

    • Kina

    • Colombia

    • Costa Rica

    • Kroatia

    • Kypros

    • Tsjekkia

    • Danmark

    • Den dominikanske republikk

    • Ecuador

    • Egypt

    • Estland

    • Færøyene

    • Finland

    • Frankrike

    • Fransk Guyana

    • Gabon

    • Tyskland

    • Hellas

    • Guadeloupe

    • Guatemala

    • Honduras

    • Hongkong

    • Ungarn

    • Island

    • India

    • Indonesia

    • Irland

    • Israel

    • Italia

    • Elfenbenskysten

    • Japan

    • Jersey

    • Jordan

    • Kosovo

    • Kuwait

    • Litauen

    • Liechtenstein

    • Litauen

    • Luxembourg

    • Malaysia

    • Malta

    • Martinique

    • Mayotte

    • Mexico

    • Moldova

    • Monaco

    • Marokko

    • Nederland

    • Ny-Caledonia

    • New Zealand

    • Norge

    • Oman

    • Peru

    • Filippinene

    • Polen

    • Portugal

    • Qatar

    • Réunion

    • Taiwan

    • Thailand

    • Tyrkia

    • Ukraina

    • De forente arabiske emirater

    • Storbritannia

    • USA

    • Uruguay

    Hvis landet ditt ikke står oppført på listen, kan du kontakte oss via chatten eller sende en e-post til [email protected] slik at vi kan få bankopplysningene dine og sende utbetalingen.

    AirHelp har vært omtalt i:

    Dagens Næringsliv logoNRK logoAftenposten logoDagsavisen logo

    AirHelp er en del av Association of Passenger Rights Advocates (APRA) som jobber for å promotere og ta hånd om dine rettigheter som passasjer.

    Copyright © 2024 AirHelp

    Sjekk kompensasjon

    Alle flyselskaper