Bagasjeforsikring
Hva er kravene for å få utbetaling fra bagasjeforsikringen min?
Hvis bagasjen din er tapt eller forsinket, her er hva du trenger:
ID eller pass
Flyselskaps-bagasjelapp
Bookingbekreftelse/boardingpass
Få et PIR-nummer (Property Irregularity Report) i skranken for tapt bagasje på flyplassen
Dine bankdetaljer
Ikke glem! Du må sende oss kravene innen 28 dager etter at bagasjeforsinkelsen eller tapet har skjedd. Forsinkede eller ufullstendige innsendelser vil ikke være berettiget til utbetaling i henhold til våre vilkår og betingelser.
Hvor lang tid har jeg på meg til å gi AirHelp beskjed om at bagasjen min er borte?
Ja. Hvis du er medlem i AirHelp+ og bagasjen din er tapt eller forsinket, må du sende inn den nødvendige informasjonen innen 28 dager etter at bagasjeproblemet oppstod. Forsinkede eller ufullstendige innsendelser vil ikke være berettiget til utbetaling av bagasjeforsikring i henhold til våre vilkår og betingelser.
Jeg har fått en melding fra AirHelp+ om at jeg er berettiget til utbetaling av bagasjeforsikring. Hvor lang tid har jeg på meg til å be om den?
Du har 28 dager på deg til å be om bagasjeforsikringsutbetalingen og sende oss bankinformasjonen din. Etter 28 dager er ikke utbetalingen lenger gyldig i henhold til våre vilkår og betingelser.
Hvorfor ber dere om bagasjelappen fra flyselskapet?
Vi trenger et bilde av bagasjelappen fra flyselskapet for å bekrefte at du er eieren av bagasjen som har gått tapt eller har blitt forsinket, og for å kontrollere at den samsvarer med informasjonen i din PIR (Property Irregularity Report).
Bagasjeforsikring dekker kun bagasje som er sjekket inn under navnet som er registrert i AirHelp+-medlemskapet ditt.
Hva er PIR?
PIR står for Property Irregularity Report. Det er et dokument som fungerer som bevis på at bagasjen din er forsinket eller tapt, og gjør det mulig for flyselskapene å spore og finne bagasjen din. Du får en PIR ved å henvende deg til skranken for tapt bagasje på flyplassen.
Sørg for å få en så snart du oppdager at bagasjen din er tapt, og ta vare på den. Du trenger den for å få tilbake bagasjen din, og du må laste opp et bilde av den for å kreve bagasjeforsikring.
Hva skjer hvis jeg ikke har bagasjelappen fra flyselskapet?
Et bilde av bagasjelappen fra flyselskapet er et krav for å få utbetalt bagasjeforsikringen. Uten den kan vi ikke behandle kravet ditt.
Hva er en bagasjelapp fra flyselskapet?
En bagasjelapp fra flyselskapet er en etikett eller billett som du får når du sjekker inn bagasjen. Bagasjelappen gjør det mulig for flyselskaper å identifisere bagasjen din og sende den til den endelige destinasjonen. Den brukes også til å skille mellom lignende typer bagasje på bagasjebåndet på destinasjon.
Du får vanligvis to kopier. Den en festes på håndtaket på kofferten/bagen, og den andre festes enten på ombordstigningskortet eller gis direkte til deg hvis du har et digitalt ombordstigningskort.
Husk å ta vare på kopien av bagasjelappen fra flyselskapet siden du vil trenge den når du henter bagasjen på bagasjebåndet, eller hvis du må hente ut en PIR (Property Irregularity Report) dersom bagasjen blir forsinket eller går tapt.
Hva skjer med bagasjeforsikringen min hvis jeg ikke reiser med innsjekket bagasje?
Når du legger til reisen i dashbordet, spør vi om du reiser med innsjekket bagasje. Hvis du velger «Nei», legger vi ikke til bagasjeforsikring for den reisen. Du kan da velge å bruke den for å beskytte eventuelle fremtidige flyvninger der du skal reise med innsjekket bagasje.
Dekker bagasjeforsikringen bagasjen til mine medpassasjerer?
Nei. Bagasjeforsikringen dekker kun bagasjen som er sjekket inn under navnet til AirHelp+-medlemmet.
Hva er bagasjeforsikring?
Det er enkelt. Hvis bagasjen blir forsinket eller går tapt, betaler vi deg 100 euro.
For å beskytte flyvningene dine, legg dem til i appen eller dashbordet minst 48 timer før avreise.
Hvis bagasjen din er tapt eller forsinket, er det da bare å hente en «Property Irregularity Report» (PIR) fra flyplassens skranke for tapt bagasje og sende oss det vi trenger. Din 100 euro utbetaling vil være på vei. Og den kommer selvfølgelig i tillegg til eventuell kompensasjon flyselskapet skylder deg.
Hvordan får jeg utbetalt bagasjeforsikringen min?
Hvis bagasjen som er sjekket inn under navnet ditt ikke dukker opp på bagasjebåndet, må melde ifra om problemet til skranken for tapt bagasje på flyplassen og be om en Property Irregularity Report (PIR).
Når du har PIR-en kan du starte et krav ved å klikke på koblingen i e-posten vi sender deg før flyvningen. Du kan også gjøre det via dashbordet.
Du blir bedt om å sende inn følgende:
En kopi av PIR-en din
Et bilde av bagasjelappen
Bookingbekreftelsen for flyreisen
Et bilde av ID-en din
Bankkontoopplysningene dine
Vi sender informasjonen til forsikringspartneren vår. Hvis all informasjonen er korrekt og gyldig, behandler vi betalingen din og sender deg en bekreftelse via e-post innen 48 timer. Når du har mottatt e-postbekreftelsen, kan det ta et par dager til utbetalingen registreres på bankkontoen din.
Kan jeg legge til bagasjeforsikring for alle passasjerer som reiser sammen med meg?
Bagasjeforsikring dekker kun bagasje som er sjekket inn under navnet til AirHelp+-medlemmet. Bagasje som er sjekket inn under navnet til reisefølget ditt, dekkes ikke av abonnementet.
I hvilke situasjoner vil jeg få en utbetaling for bagasjeforsikring?
Hvis reisen din er beskyttet med bagasjeforsikring, vil du motta 100 euro dersom den innsjekkede bagasjen din blir borte eller forsinket, uavhengig av antall kolli som er berørt.
I motsetning til andre produkter på markedet, har vi ingen fastsatt grense for antall timer bagasjen må være forsinket. Det eneste du trenger er et gyldig PIR-nummer (Property Irregularity Report) som du får i skranken ved bagasjeutleveringen på flyplassen, et bilde av bagasjelappen, bankopplysningene dine og gyldig ID.
Jeg har bagasjeforsikring, og bagasjen min ble forsinket eller gikk tapt. Hvorfor ble kravet mitt avvist?
All informasjon du oppgir blir umiddelbart videresendt til forsikringspartneren vår for verifisering og godkjenning. Hvis de finner problemer, for eksempel et ugyldig PIR-nummer eller bagasje som ikke er sjekket inn under ditt navn, blir kravet avvist.
Hvis du mener at bagasjeproblemet ditt er berettiget en forsikringsutbetaling, men har blitt avvist, kan du be om å få forsikringspartnerne våre til å se gjennom kravet ditt.
Bagasjeforsikringskravet mitt er godkjent, men jeg har ikke mottatt pengene ennå
Når vi har sendt deg en e-postbekreftelse på at kravet er godkjent og bankoverføringen er iverksatt, kan det ta opptil 5 virkedager før pengene vises på bankkontoen din.
Til tross for at vi gjør vår beste med å holde oss innenfor denne tidsrammen, kan det oppstå situasjoner der det kan ta lengre tid for bankene å behandle betalingen.
Hvis du ikke har mottatt pengene innen 7 virkedager etter at du mottok e-posten, ber vi deg kontakte agentene våre via chatten eller på [email protected].
Dekker bagasjeforsikring skader på bagasjen min?
Nei. Bagasjeforsikring gir kun utbetalinger hvis bagasjen din er tapt eller forsinket.
Hvis flyselskapet skader bagasjen din eller innholdet i den, er det de som er ansvarlig for reparasjons- eller erstatningskostnadene. Siden du er AirHelp+-medlem, kan vi hjelpe deg med å kreve pengene tilbake fra flyselskapet.
Fungerer bagasjeversikring hvis jeg avbestiller flyvningen selv?
Den fungerer bare dersom du går ombord i flyet og kan vise til alle dokumenter vi krever i etterkant av bagasjeproblemet.
Vi har dessverre ikke mulighet til å annullere bagasjeforsikringsbeskyttelsen dersom du bestemmer deg for ikke å gjennomføre flyvningen.
Hvordan får jeg tak i en PIR-rapport (Property Irregularity Report)?
Du får et PIR-nummer når du melder ifra om bagasjeproblemet ditt til skranken for tapt bagasje på flyplassen. Denne rapporten fungerer som bevis på bagasjeproblemet ditt og er et obligatorisk krav for å få en utbetaling for bagasjeforsikringen.
Dekker bagasjeforsikringen alle flyvninger på reisen?
Bagasjeforsikring beskytter innsjekket bagasje på hver flyvning du inkluderer når du legger til reisen. Du må legge til flyvninger minst 48 timer før planlagt avgangstid og bekrefte at du skal sjekke inn bagasje.
Antallet reiser som dekkes avhenger av hvilket AirHelp+-abonnement du har valgt.
Du bestemmer selv hvor mange flyvninger som inngår i samme reise. Vær oppmerksom på at du maksimalt får én utbetaling per reise. Hvis du har opplever bagasjeproblemer på to eller flere separate flyvninger på samme reise, mottar du kun én utbetaling.
Hvor lang tid tar det å bekrefte at jeg er berettiget utbetaling for bagasjeforsikringen?
Etter at du har gitt oss beskjed om forsinket eller tapt bagasje og sendt oss informasjonen, kontakter vi deg innen 48 timer for å bekrefte om du er berettiget.
Vi trenger ID, bankopplysninger, bookingbekreftelse på flyvningen, et bilde av bagasjelappen og et gyldig PIR-nummer (Property Irregularity Report).
Vil jeg motta utbetalingen for bagasjeforsikringen i min valuta?
Hvis du møter på bagasjeproblemer, betaler vi deg 100 euro per tur, uavhengig av antall kolli som er tapt eller forsinket. Det er dette beløpet vi overfører til bankkontoen din.
Det faktiske beløpet du mottar på kontoen din vil imidlertid være i kontoens valuta, og vil avhenge av de gjeldende valutakursene banken din bruker.
Hvordan kjøper jeg bagasjeforsikring?
AirHelp+-medlemmer får bagasjeforsikring som en del av abonnementet. Den selges for øyeblikket ikke separat.
Bagasjeforsikringen beskytter bagasjen din på alle reiser registrert på ditt dashbord i løpet av medlemskapet ditt.
Antall reiser som dekkes avhenger av hvilket abonnement du har valgt. AirHelp+ Smart dekker f.eks. tre reiser.
Hvor lang tid tar det å motta utbetaling for bagasjeforsikringen min?
Når du har gitt oss informasjonen vi trenger, inkludert PIR-nummeret, et bilde av bagasjelappen, ID og bankopplysningene dine, sender vi dette til forsikringspartneren vår for godkjenning. Berettigelsen fastslås innen 48 timer. Når den er godkjent, sender vi det til deg innen timer.
Må jeg bevise hva som var i bagasjen min for å få utbetaling fra bagasjeforsikringen?
Nei, du trenger ikke å bevise innholdet i bagasjen. Det eneste du trenger for å få en bagasjeforsikringsutbetaling, er ID, bankopplysninger, bilde av bagasjen, bookingbekreftelse for flyvningen og et gyldig PIR-nummer (Property Irregularity Report) som du får ved å henvende deg til skranken for tapt bagasje på flyplassen.
Jeg fikk ikke tak i en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Kan jeg fortsatt få utbetalt bagasjeforsikringen min?
Nei, dessverre. Du må ha et PIR-nummer (Property Irregularity Report) for å være berettiget til en utbetaling.
Utbetalingen fra bagasjeforsikringen er ikke nok! Den dekker ikke verdien av innholdet i bagasjen min som gikk tapt.
Bagasjeforsikring er utviklet for å gi deg en rask og enkel utbetaling, slik at du har penger til det aller mest nødvendige.
Flyselskapet er ansvarlig for å dekke totalkostnaden av alt innholdet i bagasjen som gikk tapt. Men ingen grunn til bekymring! Siden du er AirHelp+-medlem, kan vi hjelpe deg med å kreve pengene tilbake fra flyselskapet.
Hvem sendes utbetalingen for bagasjeforsikringen til?
Utbetalingen kan kun sendes til AirHelp+-medlemmet.
Hvordan kan jeg klage på bagasjeforsikringen?
Hvis du er misfornøyd med tjenesten du har mottatt, vil vi gjerne vite om det. Vennligst fyll ut vårt reklamasjonsskjema, som vil bli gjennomgått av våre forsikringspartnere.
Hvilke lands bankkontoer støttes for øyeblikket av bagasjeforsikring?
Du kan motta utbetalingen hvis banken din ligger i et av følgende land:
Andorra
Argentina
Armenia
Australia
Østerrike
Aserbajdsjan
Bahrain
Belgia
Bosnia-Hercegovina
Brasil
Bulgaria
Kamerun
Canada
Chile
Kina
Colombia
Costa Rica
Kroatia
Kypros
Tsjekkia
Danmark
Den dominikanske republikk
Ecuador
Egypt
Estland
Færøyene
Finland
Frankrike
Fransk Guyana
Gabon
Tyskland
Hellas
Guadeloupe
Guatemala
Honduras
Hongkong
Ungarn
Island
India
Indonesia
Irland
Israel
Italia
Elfenbenskysten
Japan
Jersey
Jordan
Kosovo
Kuwait
Litauen
Liechtenstein
Litauen
Luxembourg
Malaysia
Malta
Martinique
Mayotte
Mexico
Moldova
Monaco
Marokko
Nederland
Ny-Caledonia
New Zealand
Norge
Oman
Peru
Filippinene
Polen
Portugal
Qatar
Réunion
Taiwan
Thailand
Tyrkia
Ukraina
De forente arabiske emirater
Storbritannia
USA
Uruguay
Hvis landet ditt ikke står oppført på listen, kan du kontakte oss via chatten eller sende en e-post til [email protected] slik at vi kan få bankopplysningene dine og sende utbetalingen.
Er det trygt for meg å dele bankopplysningene mine?
Ja. Vi tar datasikkerhet og personvern på alvor. Vi ønsker derfor å forsikre deg om at retningslinjene våre for behandling, deling og oppbevaring av alle personopplysninger, deriblant bankopplysninger, er fullstendig kompatibel med alle EUs personvernforskrifter, inkludert EUs personvernforordning (GDPR).