AirHelp+-tjenestekatalogen

1. INNLEDNING

  1. AirHelp+-tjenestekatalogen er den fullstendige listen vår over AirHelp+-tjenester som kan være tilgjengelig for deg som et AirHelp+-medlem. 

  2. AirHelp+-tjenestene er underlagt Vilkårene, Personvernerklæringen og eventuelle tjenestespesifikke og/eller vilkår fra AirHelps tredjeparter som beskrevet nedenfor. Våre gebyrer gjelder. Husk at AirHelp+-tjenestene kan leveres av AirHelp tredjeparter, og funksjonene og tilgjengeligheten deres kan endres fra tid til annen. 

  3. Hvis du har spørsmål, tvil eller bekymringer, vennligst kontakt oss på [email protected] eller les vår FAQ

2. DEFINISJONER

AirHelp+-tjenestekatalogen skal leses i forbindelse med Vilkårene våre der du finner alle de definerte begrepene som brukes her.

3. DETTE ER INKLUDERT I HVERT AIRHELP+-MEDLEMSKAP

  1. AirHelp+ har ulike medlemskaper. Ikke alle medlemskaper inkluderer alle tjenestene og funksjonene som er beskrevet i denne Katalogen. Hvert medlemskap har en egen kombinasjon av AirHelp+-tjenester og -funksjoner og begrensninger for bruken av dem. Du kan kjøpe et AirHelp+-medlemskap på AirHelps nettside eller via en AirHelp-partner, f.eks. et nettbasert reisebyrå eller annen tredjepart.

  2. Medlemskapene som for øyeblikket er tilgjengelig for kjøp på AirHelps nettside, er beskrevet på siden vår om AirHelp+, og medlemskapsgebyrene er beskrevet i Våre gebyrer.

  3. Hvis du allerede har kjøpt et AirHelp+-medlemskap, har et eldre medlemskap eller ikke kjøpte AirHelp+-medlemskapet via nettstedet vårt, men via en partner, f.eks. et nettbasert reisebyrå, vil medlemskapet ditt mest sannsynlig være annerledes enn de som for øyeblikket ligger ute på nettstedet vårt.

  4. For å se gjennom de spesifikke fordelene som er inkludert i abonnementet ditt, kan du sjekke e-posten du fikk tilsendt etter at du gjennomførte kjøpet, eller ta en titt under «Abonnement og fordeler» i AirHelp+-dashboardet. Eventuelt kan du kontakte oss ved å sende en e-post til [email protected].

4. KOMPENSASJONSTJENESTE

  1. AirHelp+-medlemmer er berettiget til Kompensasjonstjenesten som beskrevet i vilkårene. Bruk av Kompensasjonstjenesten for årlige medlemskap skal være begrenset til ett Krav per måned og totalt tolv (12) Krav per kalenderår.

  2. I samsvar med Vilkårene, gir AirHelp ingen garanti eller representasjon om at du vil få Flykompensasjon. AirHelp bruker Fullmakten sin til å avgjøre hvordan og når Kompensasjonstjenesten skal tilbys i samsvar med Vilkårene, og du vil ikke ha rett til refusjon av Medlemskapsgebyret ditt i tilfeller der AirHelp velger å ikke følge opp et Krav. Du godtar at AirHelp bruker Fullmakten sin til å velge å gå videre med, eller ikke gå videre med, Krav under mindre utviklede Flypassasjerrettigheter, særlig i tilfeller der et Krav kan falle utenom EF 261 eller UK 261.

5. FLYSTATUS

  1. Medlemmer vil ha kostnadsfri tilgang til flystatusinformasjon som vises for flyvningene dine i mobilappen, AirHelp+-dashboardet og som sendes via e-post.

  2. AirHelp gir ingen garanti med hensyn til påliteligheten, nøyaktigheten eller korrektheten av flystatusinformasjonen. Flystatusen som presenteres er direkte innhentet av en AirHelp tredjepart og er ikke bindende. Medlemmer må fortsatt forholde seg til opprinnelige avgangstider og eventuelle instrukser fra Flyselskapet og flyplassen.

6. EKSTRA BESKYTTELSE

Generelt

  1. Avhengig av hvilket AirHelp+-medlemskap du har kjøpt, kan det være at du kvalifiserer til ett eller flere av produktene som gir ekstra beskyttelse som beskrevet i denne delen


    Vår rolle som mellomledd

  2. Husk at AirHelp ikke er et forsikringsselskap. AirHelp drives som en registrert forsikringsformidler i samsvar med tyske forskrifter. AirHelp fungerer ikke som risikobærer, men som et mellomledd for forsikringsproduktene beskrevet nedenfor.


    Forsikringsleverandør og forsikringspolise

  3. Når du benytter deg av vår Ekstra beskyttelse, kjøpt før 1. april 2025, leveres produktet under og styres av Hovedforsikringspolisen «Flyforsinkelse ved ankomst, omdirigering og/eller kansellering» utstedt til AirHelp som Hovedforsikringstaker (sertifikatnummer: AHPLUS100010424) av battleface Underwriting Services SRL på vegne av Eir Försäkring AB for kjøp på eller etter 1. april 2025, leveres produktet under og styres av Hovedforsikringspolisen «Flyforsinkelse ved ankomst, omdirigering og/eller kansellering, og bagasjeforsinkelse / tapt bagasje ved ankomst og/eller tapt videreforbindelse» utstedt til AirHelp som Hovedforsikringstaker (sertifikatnummer: AHPLUS100010425) av battleface Underwriting Services SRL på vegne av Eir Försäkring AB.

  4. Du kan laste ned dokumenter med fullstendig forsikringspolise via AirHelp+-dashboardet.

  5. Eventuelle ubrukte erstatningsenheter som tilbys som en del av ditt AirHelp+-abonnement kan ikke overføres til neste abonnementsperiode.

  6. Flyreiseforsikring

    Denne fordelen gir deg en fastsatt utbetaling hvis flyvningen blir betydelig forsinket, omdirigert eller innstilt.

    1. Hva dekkes?

      Et fastsatt beløp på 100 euro for en utreise eller returflyvning i følgende tilfeller:

      1. Forsinkelse: Flyvningen er forsinket med tre timer eller mer ved ankomst til endelig destinasjon.

      2. Omdirigering: Flyvningen blir omdirigert og lander på en annen flyplass enn opprinnelig planlagt.

      3. Innstilling: Flyvningen du har bestilt blir innstilt av flyselskapet innen 28 dager før planlagt avgang.

    2. For å være kvalifisert må du:

      1. Være en person med et gyldig AirHelp+-abonnement.

      2. Registrere reisen din på AirHelp+-dashboardet eller i AirHelp-appen minst 48 timer før planlagt avgangstid for den første flyvningen.

      3. Sørge for at flyvningen har planlagt avreise fra eller ankomst til en offisiell kommersiell flyplass med IATA-kode.

      4. Ved forsinkelser må du ha gått om bord på flyet og ha et gyldig boardingpass

    3. Slik sender du inn et krav:

      1. Du må gi oss beskjed og fremlegge all dokumentasjon innen 28 dager etter flyforsinkelsen, omdirigeringen eller innstillingen.

      2. Du må fremlegge alle følgende dokumenter:

        1. Bevis på flybestillingen (bookingbekreftelse/boardingpass som synlig viser passasjer, rute og flydetaljer).

        2. All kommunikasjon fra flyselskapet som bekrefter forstyrrelsen.

        3. En kopi av pass eller annen offisiell ID (f.eks. nasjonalt ID-kort eller førerkort).

    4. Dette er ikke forsikret (spesifikke unntak):

      1. Innstillinger gjort av flyselskapet mer enn 28 dager før planlagt avgang.

      2. Tapte videreforbindelser.

      3. Flyreiser som er kansellert av deg, den forsikrede personen.

  7. Bagasjeforsikring

    Denne fordelen gir deg en fastsatt utbetaling hvis innsjekket bagasje blir forsinket eller går tapt ved ankomst.

    1. Hva dekkes?

      1. Et fastsatt beløp på 100 euro for én forsinket eller mistet bagasje på en utreise eller returflyvning.

      2. Dekningen gjelder kun for bagasje etter at den er sjekket inn hos flyselskapet på flyplassen der reisen starter.

    2. For å være kvalifisert må du:

      1. Være en person med et gyldig AirHelp+-abonnement.

      2. Registrere reisen din på AirHelp+-dashboardet eller i AirHelp-appen minst 48 timer før planlagt avgangstid for den første flyvningen.

      3. Ha sjekket inn bagasjen din på avgangsflyplassen.

    3. Slik sender du inn et krav:

      1. Du må gi oss beskjed og fremlegge all dokumentasjon innen 28 dager etter at bagasjen ble forsinket eller ikke dukket opp.

      2. Du må fremlegge alle følgende dokumenter:

        1. En gyldig PIR-rapport (Property Irregularity Report) i ditt navn.

        2. En kopi av bagasjelappene.

        3. Boardingpass.

        4. En kopi av pass eller annen offisiell ID (f.eks. nasjonalt ID-kort eller førerkort).

    4. Dette er ikke forsikret (spesifikke unntak):

      1. All håndbagasje som ikke er sjekket inn.

      2. Enhver forsinkelse eller tap av bagasje som ikke er rapportert til flyselskapet og dokumentert med en gyldig Property Irregularity Report (PIR).

      3. Enhver Property Irregularity Report (PIR-rapport) som ikke er utstedt i navnet til AirHelp+-medlemmet.

      4. Nummeret på bagasjelappen du har oppgitt samsvarer ikke med bagasjelapp-nummeret som er oppgitt i Property Irregularity Report (PIR-rapporten) utstedt av flyselskapet.

  8. Forsikring for tapte videreforbindelser

    Denne fordelen gir deg en fastsatt utbetaling hvis du mister en korresponderende flyvning på grunn av en tidligere flyforstyrrelse.

    1. Hva dekkes?

      Et fastsatt beløp på 200 euro hvis du, mens du er på en reise som dekkes av forsikringen, mister en korresponderende flyvning og ankommer endelig destinasjon sent fordi en tidligere flyvning på samme bestilling ble forsinket, omdirigert eller innstilt.

    2. For å være kvalifisert må du:

      1. Være en person med et gyldig AirHelp+-abonnement som inkluderer denne dekningen.

      2. Registrere hele reiseruten i AirHelp+-dashboardet eller i AirHelp-appen minst 48 timer før planlagt avgang for den første flyreisen.

      3. Sørge for at alle korresponderende flyvninger er en del av én bestilling og utstedt under én bookingbekreftelse. Selvbestilte korresponderende flyvninger med separate bookingnumre dekkes ikke.

      4. Hvis flyvningene blir ombooket før avreise, overføres beskyttelsen til de ombookede flyvningene og du må oppdatere den nye flyinformasjonen på AirHelp+-dashboardet for å sikre at den nye reisen blir registrert hos oss.

    3. Slik sender du inn et krav:

      1. Du må gi oss beskjed og fremlegge all dokumentasjon innen 28 dager etter at den tapte videreforbindelsen fant sted.

      2. Du må fremlegge alle følgende dokumenter:

        1. Bookingbekreftelse for den opprinnelige reiseruten.

        2. Boardingpass for den alternative flyvningen / erstatningsflyvningen som tok deg til destinasjonen.

        3. All kommunikasjon fra flyselskapet som bekrefter forstyrrelsen og ombookingen.

        4. En kopi av pass eller annen offisiell ID (f.eks. nasjonalt ID-kort eller førerkort).

    4. Dette er ikke forsikret (spesifikke unntak):

      1. Flyvninger som ikke ble bestilt sammen som en del av én enkelt reise/bookingbekreftelse.

      2. Hvis du mister videreforbindelsen på grunn av egen feil (f.eks. hvis du forsover deg eller kommer for sent til flyplassen).

      3. Hvis du bruker annen transport (f.eks. tog eller buss) for å komme frem til endelig destinasjon etter at du har mistet flyet.

      4. Hvis du avbryter reisen eller reiser med en erstatningsflyvning til en flyplass som ikke var din opprinnelige endelige destinasjon.

      5. Hvis forstyrrelsen var en innstilt flyvning som ble annonsert av flyselskapet mer enn 48 timer før planlagt avgang.

    Generelle unntak som gjelder for alle tilleggsprodukter

  9. I tillegg til de spesifikke unntakene som er nevnt ovenfor, vil ingen av fordelene for tilleggsforsikringer dekke konsekvenser som oppstår som følge av følgende omstendigheter:

    1. Skader som følge av utenlandsk krig eller borgerkrig.

    2. Skader forårsaket av våpen eller innretninger som bruker kjernefysisk spalting eller fusjon, eller radioaktiv forurensning.

    3. Forstyrrelser i flytrafikken (f.eks. på grunn av streik, offentlige demonstrasjoner eller meteorologiske hendelser) som varer i mer enn syv påfølgende dager. Hendelser fra og med den 8. dagen dekkes ikke.

    4. En erklært folkehelsetilstand, pandemi eller epidemi, herunder særlig koronaviruset (COVID-19) og dets varianter.

    5. Alle tap, skader eller utgifter forårsaket av en cyberhandling eller cyberhendelse.

    6. Krav som oppstår når noen av flyvningene for reisen din allerede var forstyrret før de ble registrert i AirHelp+-dashboardet.

    7. Krav som oppstår som følge av hendelser (inkludert faktiske eller planlagte streiker) som var allment kjent på det tidspunktet du bestilte reisen eller registrerte den på AirHelp+-dashboardet.

    8. Alle flyreiser til eller fra følgende land: Afghanistan, Hviterussland, Tsjetsjenia, Krim, Cuba, Iran, Nord-Korea, Russland, Somalia, Sør-Sudan, Sudan, Syria, Ukraina, Venezuela og Jemen.

  10. For alle typer «Ekstra beskyttelse» forbeholder AirHelp og/eller forsikringsleverandøren seg retten til etter eget skjønn å holde tilbake eventuelle betalinger der de har rimelig grunn til å tro at det kan være svindel og/eller under prosessen med å undersøke potensiell svindel

7. TILGANG TIL FLYPLASSLOUNGE

  1. Tjenesten for loungetilgang («Loungetilgang»), som beskrevet nedenfor, leveres av COLLINSON SERVICE SOLUTIONS LIMITED («Collinson»), et selskap registrert i England og Wales med firmanummer 02474708, med registrert kontoradresse: Cutlers Exchange, 123 Houndsditch, London, EC3A 7BU, England. 

  2. Collinson sine Bruksvilkår og Personvernerklæring, som fra tid til annen oppdateres av Collinson, gjelder for bruken din av Loungetilgang.

    Beskrivelse av Tilgang til flyplasslounge

  3. AirHelp+-medlemmer vil ha tilgang til utvalgte Lounger under en flyforstyrrelse på følgende måter:

  4. Du må registrere hver reise i AirHelp+-dashboardet minst 48 timer før planlagt avgangstid for den første flyvningen på reisen.

  5. Avgangen av flyet vil bli overvåket av Collinsons flysporingssystem.

  6. Med forbehold om vellykket forhåndsregistrering og frembringelse av gyldig e-post og telefonnummer, vil Collinson gi deg en loungebillett via e-post og SMS i tilfelle Collinsons flysporingssystem finner at flyvningen din enten er:

    1. Forsinket med mer enn 60 minutter på avreiseflyplassen («Forsinkelsesgrensen»).

    2. Innstilt mindre enn 6 timer før planlagt avgangstid.

  7. Du må ha tilgang til e-posten eller telefonnummeret du oppga under registreringen, og du må kunne laste ned og vise loungebilletten for å kunne benytte deg av Loungetilgang-tjenesten.

  8. En forsinkelse som oppfyller eller overskrider Forsinkelsesterskelen kan annonseres enten som én enkel forsinkelsesperiode, eller som et resultat av flere trinnvise kortere forsinkelser som totalt tilsvarer Forsinkelsesterskelen.

  9. Collinson vil stole utelukkende på flysporingssystemet sitt for å avgjøre om medlemmer blir kvalifisert for loungetilgang. Du godtar at Collinson ikke garanterer nøyaktigheten av flysporingssystemet, og du vil ikke stole utelukkende på at de sporer flyvningens planlagte avgangstider.

  10. Lounge-billetten vil være gyldig i en periode på nitti (90) dager fra datoen på billetten og kan brukes innen gyldighetsperioden på alle deltakende flyplasser. Bare de navngitte personene i e-postbekreftelsen vil være kvalifisert til å motta Tilgang til flyplasslounge. Tilgang til flyplasslounge leveres til deg på en ikke-overførbar, ikke-refunderbar og ikke-foranderlig basis. Ingen kontanter eller kredittalternativer vil bli tilbudt. Der det er aktuelt, ved å få tilgang til flyplassloungen, godtar du å overholde reglene og retningslinjene som gjelder for loungen.

8. REISEFORDELER OG RABATTER

AirHelp samarbeider regelmessig med tredjeparter for å tilby AirHelp+-medlemmer gode rabatter på reiserelaterte produkter og tjenester. I AirHelp+-dashboardet kan du til enhver tid se hvilke rabatter og reisefordeler som er tilgjengelig.

9. DØGNÅPEN KUNDESERVICE

Prioritert tilgang til AirHelps nettbaserte kundeservice som er tilgjengelig døgnet rundt.

10. ANDRE TJENESTEFUNKSJONER

AirHelp kan når som helst legge til eller fjerne funksjoner eller funksjonaliteter i AirHelp+-tjenestene. 

11. ENDRINGER

  1. AirHelp forbeholder seg retten til å når som helst legge til eller fjerne en AirHelp+-tjeneste, og vil umiddelbart oppdatere AirHelp+-tjenestekatalogen dersom en tjeneste legges til eller fjernes.

  2. Den engelskspråklige versjonen av AirHelp+-tjenestekatalogen er gjeldende dersom det forekommer motsetninger i versjoner på andre språk.



Oppdatert: 23. juni 2025.
Versjon: AHP2.25

AirHelp er en del av Association of Passenger Rights Advocates (APRA) som jobber for å promotere og ta hånd om dine rettigheter som passasjer.

AirHelp har vært omtalt i:

Dagens Næringsliv logo
NRK logo
Aftenposten logo
Dagsavisen logo

Sikre deg den gratis appen vår


Vilkår og betingelserPersonvernInformasjonskapslerAvtrykk

Copyright © 2025 AirHelp

Sjekk kompensasjon