Flyrettigheter – lovgivning om passasjerbeskyttelse i USA

Få kompensasjon for flyforstyrrelser
Opptil 600 euro per person
For forsinkelser, innstillinger med mer
Sjekk flyvningen på 2 minutter
I henhold til amerikanske flypassasjerrettigheter er reisende i USA beskyttet mot nektet ombordstigning og bagasjeproblemer. Men dessverre er flyrettighetene i USA begrenset når det gjelder andre typer forstyrrelser. Det er derfor passasjerer ofte benytter seg av strengere lover som EUs EF 261 for å stille krav om kompensasjon for innstillinger og forsinkelser.
Uansett hvor du fløy, vil verktøyet for kompensasjonssjekk fortelle deg hva du har krav på i løpet av få minutter.
Kompensasjon for flyreiser i henhold til flypassasjerrettigheter i USA
Hva er amerikanske flypassasjerrettigheter?
I motsetning til EU og Canada, har ikke USA én enkelt forskrift som dekker alle flypassasjerrettigheter. Faktisk er store deler av passasjerbeskyttelsen basert på kontraktsrett. Med andre ord betyr det at du er beskyttet av de passasjerrettighetene som det amerikanske flyselskapet har oppgitt i transportvilkårene eller vilkårene og betingelsene. Så husk å lese disse dokumentene nøye!
Uten et grunnleggende beskyttelsesnivå fastsatt i nasjonal lovgivning, varierer transportvilkårene fra flyselskap til flyselskap, men de fleste gir ikke passasjerene direkte rett til kompensasjon for problemer som lange forsinkelser eller innstilte fly. Flyselskapene kan overtales til å tilby kompensasjon som et tegn på velvilje, men passasjerene må komme med sterke argumenter for dette.
Det finnes også flere unike lover som vi anbefaler reisende i USA å være oppmerksomme på når de flyr. For eksempel sikrer amerikanske lover at passasjerer får kompensasjon hvis de blir nektet ombordstigning på grunn av overbooking. Du har også rettigheter hvis flyet blir stående på rullebanen, samt hvis et amerikansk flyselskap skader, mister eller forårsaker at bagasjen din blir forsinket.
Hvilken kompensasjon kan jeg få?
Passasjerer i USA har krav på kompensasjon hvis flyselskapet nekter dem ombordstigning eller «bumper» dem fra et fly. Selv om flyselskapene har lov til å overbooke flyvningene sine (det vil si selge flere seter enn de har tilgjengelig), sier loven at de må betale passasjerene opptil 1350 dollar i kompensasjon hvis de ikke får plass på flyet. Denne kompensasjonen skal betales direkte til passasjerene på flyplassen, slik at det ikke oppstår ventetid.
Vi hjelper ofte amerikanske passasjerer med å kreve kompensasjon på opptil 600 euro (600 euro) for forsinkelser og innstillinger i henhold til internasjonale lover som EUs EF 261. Hvis du imidlertid flyr innenlands, er det fortsatt mulig å få kompensasjon for forsinkelser og innstillinger i siste øyeblikk, selv om det ikke finnes noen amerikansk lovgivning for flypassasjerer som dekker dette. Det er fordi noen flyselskaper kan overtales til å tilby kompensasjon i form av kuponger, flybonuspoeng eller rabatter som et tegn på godvilje.
Hvis du har opplevd forsinkelser eller innstillinger på flyvninger i USA, kan du prøve kompensasjonsverktøyet vårt. Vi vil be om noen detaljer om hva som skjedde, og gi deg beskjed om det er stor sannsynlighet for at vi kan få en betaling fra flyselskapet til deg.
En detaljert introduksjon til passasjerrettigheter USA
Lover om nektet ombordstigning i USA
I USA er det ganske vanlig at flyselskapene selger flere billetter enn det er seter på flyet – en praksis som kalles overbooking. Vanligvis er ikke dette noe problem fordi det ofte er noen passasjerer som ikke møter opp. Men hvis alle passasjerer sjekker inn, må flyselskapet nekte noen av dem ombordstigning – dette kalles nektet ombordstigning på grunn av overbooking.
Fordi overbooking er en vanlig praksis i USA, finnes det strenge lover som sikrer at passasjerer får riktig kompensasjon. Hvis du nektes ombordstigning i USA, kan du være berettiget opptil 1350 dollar i kompensasjon for overbooking.
I tillegg er flyselskapet pålagt å booke deg inn på en annen flyvning så kjapt som mulig, uten ekstra kostnad.
Disse lovene gjelder ikke bare amerikanske statsborgere – alle passasjerer som flyr med et hvilket som helst flyselskap på en flyvning som avgår fra en flyplass i USA, har rett til denne kompensasjonen.
Flyselskapene skal forklare og tilby kompensasjon når du nektes ombordstigning. Hvis flyselskapet ikke har betalt deg kompensasjon, og du ikke frivillig ga fra deg setet ditt, kan vi hjelpe deg med å få pengene du har krav på.
Forsinkelser ute på rullebanen
Selv om amerikanske lover ikke omhandler forsinkede flyvninger generelt, finnes det lover som regulerer hva som skjer når flyvningen er forsinket etter at passasjerene har gått om bord. Passasjerer har ikke krav på kompensasjon, men det finnes strenge regler for å sikre at de får forpleining. Det er et komplekst tema, så vi har skrevet et blogginnlegg som dekker alle rettighetene dine vedrørende forsinkelser ute på rullebanen i USA.
Bagasjeproblemer på innenlandsflyvninger i USA
Passasjerer på flyvninger i USA har klare rettigheter til å bli tilbakebetalt når det gjelder skadet, forsinket og tapt bagasje, som gjelder når du flyr mellom byer i USA. Finn ut nøyaktig hva du har krav på – ta en titt på siden om kompensasjon for forsinket bagasje.
Krav i henhold til amerikanske flylover med AirHelp
AirHelp kan kanskje hjelpe deg hvis:
Du ble nektet ombordstigning på grunn av overbooking og ikke mottok kompensasjon.
Du var på en innenlandsflyvning i USA med en forsinkelse på over fire timer.
Flyreisen fant sted innenfor de siste tre årene.
Hvorfor AirHelp?
Flypassasjerers rettigheter i USA
Hva er amerikanske flypassasjerrettigheter?
Det amerikanske transportdepartementet (DOT) har fastsatt en rekke regler som gir flypassasjer ulike rettigheter i tilfelle flyforstyrrelser, for eksempel forsinkelser, innstillinger eller overbookinger.
Selv om DOT ikke krever at flyselskapene kompenserer passasjerer for forsinkelser og innstillinger, sikrer de rettigheter som ombooking til alternative flyvninger, refusjon av billetter og hjelp på flyplassen. Ved nektet ombordstigning på grunn av overbooking er flyselskapene imidlertid pålagt å kompensere passasjerene, og det finnes også spesifikke beskyttelsestiltak for forsinkelser ute på rullebanen.
Passasjerrettigheter ved flyforsinkelser og innstillinger i USA
Hvis flyet blir forsinket eller innstilt, er flyselskapene pålagt å yte assistanse. Dette har du krav på basert på typen forstyrrelse:
Flyvning innstilling: Rett til ombooking uten ekstra kostnad eller full refusjon, selv for ikke-refunderbare billetter.
Betydelig forsinkelse: Flyselskapene må refundere deg hvis du velger å ikke reise på grunn av forsinkelsen.
Hva regnes som en betydelig forsinkelse?
Inntil nylig hadde ikke DOT en spesifikk definisjon av hva som utgjør en betydelig forsinkelse, og vurderte hver situasjon individuelt. I 2024 ble det innført nye regler for å klargjøre passasjerers rettigheter. Nedenfor er definisjonen av en betydelig forsinkelse som krever at flyselskapene gir passasjerene refusjon:
Innenlandsflyvninger: Forsinkelser på tre timer eller mer.
Internasjonale flyvninger: Forsinkelser på seks timer eller mer.
I henhold til disse nye reglene må flyselskapene automatisk utstede refusjoner til kvalifiserte passasjerer innen 7 til 20 virkedager. Du har rett til refusjon hvis du velger å ikke fly, enten ved å ikke vente på den forsinkede flyvningen, eller ved å avslå flyselskapets tilbud om ombooking til et annet fly.
Nektet ombordstigning og overbookede flyvninger
Flyselskapene i USA er mer tilbøyelige til å overbooke flyvningene sine enn flyselskapene i Europa. Derfor finnes det strenge lover som regulerer din rett til kompensasjon. Hvis du nektes ombordstigning på grunn av overbooking i USA, kan du ha krav på opptil 1550 dollar i kompensasjon. Se rådene våre om overbookede flyvninger for mer informasjon, og tabellen nedenfor for detaljer om kompensasjon:
| Flytype | Forsinkelse | Kompensasjon |
|---|---|---|
| Innenlands | 0–1 time | ❌ |
| Innenlands | 1–2 timer | 200 % av enkeltbillettprisen, opptil maksimalt 775 dollar |
| Innenlands | Mer enn 2 timer | 400 % av enveisprisen, opptil maksimalt 1550 dollar |
| Internasjonalt | 0–1 time | ❌ |
| Internasjonalt | 1–4 timer | 200 % av enkeltbillettprisen, opptil maksimalt 775 dollar |
| Internasjonalt | Mer enn 4 timer | 400 % av enveisprisen, opptil maksimalt 1550 dollar |
Forsinkelser ute på rullebanen
Etter en forsinkelse ute på rullebanen på to timer må passasjerene få mat, vann, fungerende toaletter og medisinsk hjelp (medisinsk hjelp kun hvis nødvendig). DOT-reglene sikrer også at passasjerer har rett til å gå av flyet etter en viss ventetid:
Innenlandsflyvninger: Passasjerer har rett til å forlate flyet hvis forsinkelsen ute på rullebanen overstiger tre timer.
Internasjonale flyvninger: Denne retten utvides til fire timer for internasjonale flyvninger.
Reglene ovenfor gjelder ikke i følgende tilfeller:
Vi anbefaler at du leser bloggen vår om lange forsinkelser ute på rullebanen, slik at du kjenner til hvilke rettigheter du har dersom det skulle skje deg.
Bagasjeproblemer på innenlandsflyvninger i USA
Passasjerer på flyvninger i USA har flere rettigheter når det gjelder ødelagt, forsinket og tapt bagasje. Vi går mer i detalj på siden vår om bagasjekompensasjon.
24-timers refusjonregel
DOT-regelverket krever at hvis en flybillett kjøpes minst syv dager før flyets planlagte avgang, må flyselskapet tillate passasjeren å:
kansellere bestillingen innen 24 timer etter kjøpet uten å pådra seg økonomiske straffer, eller alternativt
beholde billetten til den oppgitte prisen uten betaling i 24 timer.
For mer informasjon, les artikkelen vår om regelen om 24-timers refusjon.
Hvilke flyreiser er omfattet av amerikansk regelverk?
De amerikanske reglene for forsinkelser ute på rullebanen gjelder for alle flyvninger som har avgang fra eller ankomst på en amerikansk flyplass, mens reglene for nektet ombordstigning gjelder for flyvninger med amerikanske flyselskaper som har avreise fra USA.
De amerikanske lovene om bagasjeproblemer gjelder innenlandsflyvninger med amerikanske flyselskaper mellom byer i USA. Internasjonale flyvninger med avgang fra USA er i de fleste tilfeller omfattet av Montreal-konvensjonen.