Fantastisk

226 468

tilbakemeldinger fra

Trustpilot

EU-forordning EF 261: alt du trenger å vite

Sjekk kompensasjon
EU-forordning EF 261: alt du trenger å vite

Få kompensasjon for flyforstyrrelser

  • Opptil 600 euro per person

  • For forsinkelser, innstillinger med mer

  • Sjekk flyvningen på 2 minutter

Two passengers, protected by EU regulation EC 261,  look at their boarding pass
  • EF 261 beskytter passasjerrettigheter i EU.

  • Den dekker forsinkelser, innstillinger og overbookinger.

  • Du kan få opptil 600 euro i kompensasjon.

Sjekk kompensasjon

Det er frustrerende når ting går galt på reise. Heldigvis finnes EU-forordning EF 261, som beskytter rettighetene dine og gir deg kompensasjon når flyselskapet kansellerer flyreiser, overbooker eller nekter deg ombordstigning. Forsinkelser på over tre timer kan også gi deg rett til kompensasjon – hvis det er flyselskapets feil.

Vårt ekspertteam holder flyselskapene ansvarlige for å sikre at de betaler deg kompensasjonen du har krav på i henhold til EF 261.

En rask oversikt

Kjenn dine rettigheter

Flyselskapene må kompensere deg for innstillinger, forsinkelser på over tre timer og nektet ombordstigning, når det er deres feil.

Kompensasjonen er på mellom 250 euro og 600 euro per person, avhengig av flyavstand. Beløpene er fastsatt ved lov, så flyselskapet kan ikke tilby deg mindre.

EF 261 gjelder alle flyvninger med avgang fra et land i EU og EU-baserte flyselskaper som ankommer flyplasser i EU. Det er kun ankomster med flyselskaper utenfor EU som ikke er dekket.

Du har også rett til forpleining og innkvartering mens du venter. Flyselskapet må tilby deg mat og drikke, hotellovernatting og transport til og fra flyplassen hvis det trengs.

3 trinn for å sende inn et krav

Send inn kravet på to minutter

trinn 1

Send inn kravet på to minutter

Vi gjør det raskt, sikkert og enkelt.

Vi tar oss av alt

trinn 1

Vi tar oss av alt

Ingen papirarbeid eller ventetid for deg!

Du får €€€

trinn 3

Du får €€€

Gebyret vårt trekkes fra gevinsten din. Det er vinn-vinn.

Sjekk kompensasjon

Det er nok ingen overraskelse at flyselskapene helst vil unngå å betale ut kompensasjon i henhold til EF 261. Du kan sende inn krav selv via flyselskapets nettside, men det vil sannsynligvis være en komplisert, tidkrevende og stressende prosess.

Det er derfor vi er her. Vi har over 400 eksperter som kan ta på seg jobben, forenkle prosessen og ta saken til retten hvis det blir nødvendig.

Alt du trenger å gjøre er å skrive inn informasjonen om reisen din i vår brukervennlige kompensasjonssjekk, så ordner vi pengene dine.

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken!

Vi tar kun et gebyr hvis kravet ditt lykkes. For mer informasjon, sjekk hva vi tar når du vinner.


Når har jeg rett til kompensasjon i henhold til EF 261?

Det er tre hovedårsaker til at du kan ha rett til kompensasjon på mellom 250 euro og 600 euro fra flyselskapet.

  • Nektet ombordstigning betyr at flyselskapet nektet deg å gå om bord, selv om du hadde gyldig billett og ankom gaten i tide. Dette skyldes vanligvis at flyselskapet har overbooket flyet.

  • Innstillinger kan være berettiget til kompensasjon hvis flyselskapet informerte deg mindre enn 14 dager før avreise.

  • Lange forsinkelser (over tre timer) kan kompenseres når forsinkelsen påvirker ankomsttiden din (ikke tidspunktet flyet tar av).


Vi håndhever rettighetene dine som forbruker

kompensasjonskalkulator for EF 261

Sjekk hva du har krav på

1 Passasjer(er)

250 euro

opptil 1500 km

400 euro

1500–3500 km

600 euro

fra 3500 km


Hvor mye penger kan jeg få?

Kompensasjonsbeløpet avhenger av mange faktorer, blant annet reiseavstand og hvor lenge etter planlagt ankomsttid du faktisk ankom destinasjonen din.

Map of Europe showing EC 261 compensation amounts by flight distance | €250: 1,500km or less | €400: 1,500 - 3,500km or over 1,500km within EU | €600: 3,500km or more outside of EU.
€ 250€ 400€ 600
Flyreiser på 1500 km eller mindreFlyreiser på 1500–3500 km eller over 1500 km i EUFlyreiser på 3500 km eller mer

Hvilke land er dekket av EF 261?

Når det gjelder kompensasjon i henhold til EU-loven EF 261 fra 2004, er de fleste flyreiser i EU dekket.

Dette omfatter ikke bare EUs luftrom, men også Island, Norge, Sveits og de såkalte «ytterste regionene» (Fransk Guyana og Martinique, Mayotte, Guadeloupe og La Réunion, Saint-Martin, Madeira, Azorene og Kanariøyene).

Flyselskap i EUFlyselskap utenfor EU
Avreise fra flyplass i EU✔️ Dekket✔️ Dekket
Ankomst til flyplass i EU✔️ Dekket❌ Ikke dekket

Internasjonale flyvninger er dekket hvis flyet ditt tar av fra en flyplass i EU, eller hvis reisemålet ditt er i EU og det er et europeisk flyselskap.

Den enkleste måten å finne ut om reisen din er dekket, er å bruke AirHelps berettigelsessjekk.

Husk at du ikke trenger å være EU-borger for at EF 261 skal gjelde for deg!

Når kan du ikke kreve kompensasjon i henhold til EF 261?

Du kan ikke få kompensasjon i henhold til EF 261 for forstyrrelser som ligger utenfor flyselskapets kontroll, som krig eller streik i lufttrafikkontrollen.

Det finnes imidlertid gråsoner der kravet likevel kan gå gjennom i henhold til EF 261. For eksempel, hvis andre flyselskaper var i stand til å forberede seg på dårlig vær, men ikke ditt, kan du ha krav på kompensasjon.

AirHelp holder seg oppdatert på saker som skjer i EU-domstolen og eventuelle endringer i regelverket, slik at vi alltid vet om kravet ditt stiller sterkt eller ikke.


Andre rettigheter i henhold til EF 261

EF 261 er en av verdens mest omfattende regelverk for passasjerrettigheter. I tillegg til økonomisk kompensasjon, spesifiserer det også andre ting flyselskapet skal tilby deg.

Dersom flyet ditt er forsinket eller innstilt, eller du nektes ombordstigning, har du altså flere rettigheter i henhold til EF 261.

Din rett til forpleining og innkvartering:

Mat- og drikkekuponger

Hotellopphold (om nødvendig)

Transport til og fra flyplassen (om nødvendig)

Tilgang til kommunikasjonsmidler

Kan jeg også få refusjon eller en alternativ flyvning?

Ja! Hvis flyet ditt blir kansellert, kan du få kompensasjon for tapt tid. Du har også rett til å bli ombooket til neste tilgjengelige fly til din destinasjon, eller få full eller delvis refusjon på din opprinnelige billett.

Ved forsinkelser kan du, hvis forsinkelsen overstiger fem timer, velge å ikke fly og få full refusjon for den ubrukte flybilletten.

Har jeg rett til forfriskninger?

Ja! Du har rett på omsorg, som betyr at flyselskapet skal gi deg snacks, måltider og vann hvis du sitter fast på flyplassen.

Må flyselskapet dekke hotell?

Ja! Dette ligger under din rett til forpleining og innkvartering. Hvis du må overnatte, skal flyselskapet dekke hotellovernatting og transport til og fra flyplassen.

Hva om jeg trenger å ringe eller bruke internett?

EF 261 gir deg rett til å få tilgang til to telefonsamtaler, faksmeldinger og e-post. Dette er spesielt viktig hvis flyplassen ikke har gratis Wi-Fi og du må bruke dyr mobildata.

Hva skjer hvis jeg blir oppgradert eller nedgradert?

Hvis du takker ja til en annen flyvning eller en billett i høyere klasse, kan ikke flyselskapet ta ekstra betalt for det. Hvis du derimot blir nedgradert til en billett i lavere klasse, kan du få refundert 30–75 % av den opprinnelige billettprisen.


Slik fremmer du et krav i henhold til EF 261

Det er to måter å fremme et krav i henhold til EF 261 på: direkte via flyselskapet eller via en tredjepart som AirHelp.

Vi har vunnet kompensasjon for 3 millioner passasjerer over hele verden.

Sende krav direkte til flyselskapet

Alle flyselskap har sin egen klageprosess som er tilgjengelig på nettstedet deres. Du må selv samle alle dokumentene fra reisen din, undersøke regelverket for å finne ut om kravet ditt er berettiget, og deretter sende inn kravet og følge opp saken.

Hvis du ikke får svar eller ikke er fornøyd, kan du finne de nasjonale luftfartsmyndighetene og fremme kravet ditt der. Hvis det ikke hjelper, kan du vurdere å hyre en advokat og gå til sak.

Sende krav via AirHelp

Vi tar oss av alt fra start til slutt, slik at det blir enkelt å få tak i pengene dine.

  1. Sjekk om flyreisen din er berettiget ved hjelp av vår hurtigsjekk.

  2. Send inn dokumentene dine – vi forteller deg nøyaktig hva du trenger.

  3. Len deg tilbake og vent på pengene dine! Vi tar oss av resten av prosessen – selv om vi må gå til retten på dine vegne.

Hvem er AirHelp?

AirHelp er et team som består av mer enn 400 eksperter på flypassasjerers rettigheter, lover og regler. Siden 2013 har vi hjulpet millioner av passasjerer over hele verden, fordi vi mener at alle fortjener så bra og smidige reiser som mulig.

Vi er verdensledende innen flykompensasjon

253+ millioner

flyreiser sjekket i fjor

12+ millioner

har beskyttet flyvningene sine med AirHelp+

3+ millioner

passasjerer som fikk kompensasjon for problemer med flyreisen

60+

partnerskap med de mest kjente reisemerkene

AirHelp opererer med en avtale om at du ikke betaler hvis vi ikke vinner, så du betaler oss ingenting på forhånd – selv om vi må ta saken din til retten. Hvis vi vinner, er provisjonen vår 35 % av kompensasjonen din, og du kan bruke resten av pengene på hva du vil. Hvis vi går til retten for deg og vinner, tar vi bare 15 % ekstra av kompensasjonen.

Hvilke dokumenter trenger jeg for å sende inn et krav?

Hvert flyselskap har forskjellige dokumentkrav, men vi forteller deg nøyaktig hva du trenger – uansett hvem du flyr med – og gjør prosessen så rask og enkel som mulig.

Flyselskapene ber vanligvis om bestillingsbekreftelsen og boardingkortet ditt (på mobil eller papir).

Ingen fare om du har mistet eller slettet dem – vi har mange ideer om hvordan vi kan få tak i informasjonen du trenger.

Hvis du krever kompensasjon for ekstrautgifter som overnatting eller mat, eller tapte arrangementer som følge av forstyrrelsen, må du også legge ved kvitteringer, fakturaer eller kontoutskrifter.

Sjekkliste for å fremme krav

  • Ta vare på boardingpasset ditt og alle andre reisedokumenter.

  • Samle bevis (f.eks. bilder av tavlene på flyplassen og e-poster fra flyselskapet)

  • Sjekk om du har rett på kompensasjon med vår gratis berettigelsessjekk.


  • Send inn kravet ditt via AirHelp.

  • Det var det. Vi tar oss av resten.

Sjekk om du er berettiget

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken

Hvor lang tid tar det å behandle et krav?

Prosessen kan ta alt fra noen uker til flere måneder, avhengig av om vi må gå til retten for å få kompensasjonen din eller ikke. Vi holder deg oppdatert om statusen på kravet ditt.

Finnes det en frist for å sende inn krav?

Din rett til kompensasjon i henhold til EF 261 har en utløpsdato, men fristen avhenger av hvor du fløy og hvor flyselskapet har sitt hovedkontor.

Flere passasjerrettigheter du kan gjøre deg kjent med:

Flypassasjerrettigheter I EU