EU-forordning EF 261: alt du trenger å vite

Få kompensasjon for flyforstyrrelser
Opptil 600 euro per person
For forsinkelser, innstillinger med mer
Sjekk flyvningen på 2 minutter

EF 261 beskytter passasjerrettigheter i EU.
Den dekker forsinkelser, innstillinger og overbookinger.
Du kan få opptil 600 euro i kompensasjon.
Det er frustrerende når ting går galt på reise. Heldigvis finnes EU-forordning EF 261, som beskytter rettighetene dine og gir deg kompensasjon når flyselskapet kansellerer flyreiser, overbooker eller nekter deg ombordstigning. Forsinkelser på over tre timer kan også gi deg rett til kompensasjon – hvis det er flyselskapets feil.
Vårt ekspertteam holder flyselskapene ansvarlige for å sikre at de betaler deg kompensasjonen du har krav på i henhold til EF 261.
En rask oversikt
Kjenn dine rettigheter
Flyselskapene må kompensere deg for innstillinger, forsinkelser på over tre timer og nektet ombordstigning, når det er deres feil.
Kompensasjonen er på mellom 250 euro og 600 euro per person, avhengig av flyavstand. Beløpene er fastsatt ved lov, så flyselskapet kan ikke tilby deg mindre.
EF 261 gjelder alle flyvninger med avgang fra et land i EU og EU-baserte flyselskaper som ankommer flyplasser i EU. Det er kun ankomster med flyselskaper utenfor EU som ikke er dekket.
Du har også rett til forpleining og innkvartering mens du venter. Flyselskapet må tilby deg mat og drikke, hotellovernatting og transport til og fra flyplassen hvis det trengs.
trinn 1
Send inn kravet på to minutter
Vi gjør det raskt, sikkert og enkelt.
trinn 1
Vi tar oss av alt
Ingen papirarbeid eller ventetid for deg!
Det er nok ingen overraskelse at flyselskapene helst vil unngå å betale ut kompensasjon i henhold til EF 261. Du kan sende inn krav selv via flyselskapets nettside, men det vil sannsynligvis være en komplisert, tidkrevende og stressende prosess.
Det er derfor vi er her. Vi har over 400 eksperter som kan ta på seg jobben, forenkle prosessen og ta saken til retten hvis det blir nødvendig.
Alt du trenger å gjøre er å skrive inn informasjonen om reisen din i vår brukervennlige kompensasjonssjekk, så ordner vi pengene dine.
Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken!
Vi tar kun et gebyr hvis kravet ditt lykkes. For mer informasjon, sjekk hva vi tar når du vinner.
Når har jeg rett til kompensasjon i henhold til EF 261?
Det er tre hovedårsaker til at du kan ha rett til kompensasjon på mellom 250 euro og 600 euro fra flyselskapet.
Nektet ombordstigning betyr at flyselskapet nektet deg å gå om bord, selv om du hadde gyldig billett og ankom gaten i tide. Dette skyldes vanligvis at flyselskapet har overbooket flyet.
Innstillinger kan være berettiget til kompensasjon hvis flyselskapet informerte deg mindre enn 14 dager før avreise.
Lange forsinkelser (over tre timer) kan kompenseres når forsinkelsen påvirker ankomsttiden din (ikke tidspunktet flyet tar av).
Vi håndhever rettighetene dine som forbruker
kompensasjonskalkulator for EF 261
Sjekk hva du har krav på
250 euro
opptil 1500 km
400 euro
1500–3500 km
600 euro
fra 3500 km
Hvor mye penger kan jeg få?
Kompensasjonsbeløpet avhenger av mange faktorer, blant annet reiseavstand og hvor lenge etter planlagt ankomsttid du faktisk ankom destinasjonen din.
| € 250 | € 400 | € 600 |
|---|---|---|
| Flyreiser på 1500 km eller mindre | Flyreiser på 1500–3500 km eller over 1500 km i EU | Flyreiser på 3500 km eller mer |
Når det gjelder kompensasjon i henhold til EU-loven EF 261 fra 2004, er de fleste flyreiser i EU dekket.
Dette omfatter ikke bare EUs luftrom, men også Island, Norge, Sveits og de såkalte «ytterste regionene» (Fransk Guyana og Martinique, Mayotte, Guadeloupe og La Réunion, Saint-Martin, Madeira, Azorene og Kanariøyene).
| Flyselskap i EU | Flyselskap utenfor EU | |
|---|---|---|
| Avreise fra flyplass i EU | ✔️ Dekket | ✔️ Dekket |
| Ankomst til flyplass i EU | ✔️ Dekket | ❌ Ikke dekket |
Internasjonale flyvninger er dekket hvis flyet ditt tar av fra en flyplass i EU, eller hvis reisemålet ditt er i EU og det er et europeisk flyselskap.
Den enkleste måten å finne ut om reisen din er dekket, er å bruke AirHelps berettigelsessjekk.
Husk at du ikke trenger å være EU-borger for at EF 261 skal gjelde for deg!
Du kan ikke få kompensasjon i henhold til EF 261 for forstyrrelser som ligger utenfor flyselskapets kontroll, som krig eller streik i lufttrafikkontrollen.
Det finnes imidlertid gråsoner der kravet likevel kan gå gjennom i henhold til EF 261. For eksempel, hvis andre flyselskaper var i stand til å forberede seg på dårlig vær, men ikke ditt, kan du ha krav på kompensasjon.
AirHelp holder seg oppdatert på saker som skjer i EU-domstolen og eventuelle endringer i regelverket, slik at vi alltid vet om kravet ditt stiller sterkt eller ikke.
Andre rettigheter i henhold til EF 261
EF 261 er en av verdens mest omfattende regelverk for passasjerrettigheter. I tillegg til økonomisk kompensasjon, spesifiserer det også andre ting flyselskapet skal tilby deg.
Dersom flyet ditt er forsinket eller innstilt, eller du nektes ombordstigning, har du altså flere rettigheter i henhold til EF 261.
Ja! Hvis flyet ditt blir kansellert, kan du få kompensasjon for tapt tid. Du har også rett til å bli ombooket til neste tilgjengelige fly til din destinasjon, eller få full eller delvis refusjon på din opprinnelige billett.
Ved forsinkelser kan du, hvis forsinkelsen overstiger fem timer, velge å ikke fly og få full refusjon for den ubrukte flybilletten.
Ja! Du har rett på omsorg, som betyr at flyselskapet skal gi deg snacks, måltider og vann hvis du sitter fast på flyplassen.
Ja! Dette ligger under din rett til forpleining og innkvartering. Hvis du må overnatte, skal flyselskapet dekke hotellovernatting og transport til og fra flyplassen.
EF 261 gir deg rett til å få tilgang til to telefonsamtaler, faksmeldinger og e-post. Dette er spesielt viktig hvis flyplassen ikke har gratis Wi-Fi og du må bruke dyr mobildata.
Hvis du takker ja til en annen flyvning eller en billett i høyere klasse, kan ikke flyselskapet ta ekstra betalt for det. Hvis du derimot blir nedgradert til en billett i lavere klasse, kan du få refundert 30–75 % av den opprinnelige billettprisen.
Slik fremmer du et krav i henhold til EF 261
Det er to måter å fremme et krav i henhold til EF 261 på: direkte via flyselskapet eller via en tredjepart som AirHelp.
Vi har vunnet kompensasjon for 3 millioner passasjerer over hele verden.
Sende krav direkte til flyselskapet
Alle flyselskap har sin egen klageprosess som er tilgjengelig på nettstedet deres. Du må selv samle alle dokumentene fra reisen din, undersøke regelverket for å finne ut om kravet ditt er berettiget, og deretter sende inn kravet og følge opp saken.
Hvis du ikke får svar eller ikke er fornøyd, kan du finne de nasjonale luftfartsmyndighetene og fremme kravet ditt der. Hvis det ikke hjelper, kan du vurdere å hyre en advokat og gå til sak.
Sende krav via AirHelp
Vi tar oss av alt fra start til slutt, slik at det blir enkelt å få tak i pengene dine.
Sjekk om flyreisen din er berettiget ved hjelp av vår hurtigsjekk.
Send inn dokumentene dine – vi forteller deg nøyaktig hva du trenger.
Len deg tilbake og vent på pengene dine! Vi tar oss av resten av prosessen – selv om vi må gå til retten på dine vegne.
AirHelp er et team som består av mer enn 400 eksperter på flypassasjerers rettigheter, lover og regler. Siden 2013 har vi hjulpet millioner av passasjerer over hele verden, fordi vi mener at alle fortjener så bra og smidige reiser som mulig.
Vi er verdensledende innen flykompensasjon
253+ millioner
flyreiser sjekket i fjor
12+ millioner
har beskyttet flyvningene sine med AirHelp+
3+ millioner
passasjerer som fikk kompensasjon for problemer med flyreisen
60+
partnerskap med de mest kjente reisemerkene
AirHelp opererer med en avtale om at du ikke betaler hvis vi ikke vinner, så du betaler oss ingenting på forhånd – selv om vi må ta saken din til retten. Hvis vi vinner, er provisjonen vår 35 % av kompensasjonen din, og du kan bruke resten av pengene på hva du vil. Hvis vi går til retten for deg og vinner, tar vi bare 15 % ekstra av kompensasjonen.
Hvert flyselskap har forskjellige dokumentkrav, men vi forteller deg nøyaktig hva du trenger – uansett hvem du flyr med – og gjør prosessen så rask og enkel som mulig.
Flyselskapene ber vanligvis om bestillingsbekreftelsen og boardingkortet ditt (på mobil eller papir).
Ingen fare om du har mistet eller slettet dem – vi har mange ideer om hvordan vi kan få tak i informasjonen du trenger.
Hvis du krever kompensasjon for ekstrautgifter som overnatting eller mat, eller tapte arrangementer som følge av forstyrrelsen, må du også legge ved kvitteringer, fakturaer eller kontoutskrifter.
Sjekkliste for å fremme krav
Ta vare på boardingpasset ditt og alle andre reisedokumenter.
Samle bevis (f.eks. bilder av tavlene på flyplassen og e-poster fra flyselskapet)
Sjekk om du har rett på kompensasjon med vår gratis berettigelsessjekk.
Send inn kravet ditt via AirHelp.
Det var det. Vi tar oss av resten.
Prosessen kan ta alt fra noen uker til flere måneder, avhengig av om vi må gå til retten for å få kompensasjonen din eller ikke. Vi holder deg oppdatert om statusen på kravet ditt.
Din rett til kompensasjon i henhold til EF 261 har en utløpsdato, men fristen avhenger av hvor du fløy og hvor flyselskapet har sitt hovedkontor.
