AirHelp Plus

    AirHelp Plus


    Hva telles som en reise?

    En reise omfatter hele reiseruten din. Det betyr at én reise består av hele turen din, hele veien fra utreise til hjemreise, og alle mellomlandinger og videreforbindelser du har underveis. Hvis du har en enveisbillett, telles det som én reise.


    Kan jeg få utbetalingene sendt til en bankkonto som står i et annet navn enn det som er registrert i AirHelp+-medlemskapet mitt?

    Nei. Av sikkerhetsmessige årsaker kan vi bare utføre bankoverføringer til kontoen som tilhører personen som er registrert i AirHelp+-medlemskapet. 


    Jeg registrerte en reise med mitt gamle AirHelp+-medlemskap og oppgraderte abonnementet mitt i ettertid. Vil reisen jeg registrerte tidligere bli dekket av forsikringsfordelene i det nye AirHelp+-abonnementet mitt?

    De nye forsikringsfordelene du får med AirHelp+ gjelder bare for reiser som legges til i dashboardet etter oppgraderingen. Hvis du la til reisen da du hadde det gamle medlemskapet, dekkes den ikke av det nye abonnementet, selv om flyvningen finner sted etter oppgraderingsdatoen.

    Det er imidlertid mulig å slette reisen og legge den inn på nytt etter at oppgraderingen er gjennomført, så lenge du gjør det minst 48 timer før avgang, og flyvningen ikke allerede har blitt omdirigert, forsinket eller innstilt.


    I hvilke tilfeller dekkes jeg ikke av AirPayout-forsikringen?

    AirPayout dekker ikke flyforstyrrelser ved følgende tilfeller:

    • Hvis du ikke har gyldig bookingbekreftelse eller boardingpass. 

    • Flyvningen ble innstilt mer enn 28 dager før planlagt avgang. 

    • Flyvningen ble påvirket av faktorer som: 

      • Borgerkrig eller krig i utlandet. 

      • Farer i form av eksplosiver, radioaktivt avfall eller andre radioaktive kilder. 

      • Erklæring om folkehelsekriser, f.eks. en pandemi eller epidemi. 

      • Eventuelle tap, skader, belastninger eller utgifter forårsaket av nettangrep. 

    • Hvis en hendelse forstyrrer flytrafikken i mer enn 7 dager – som for eksempel kan skje under streiker, offentlige demonstrasjoner eller ekstremvær. I disse tilfellene betaler AirPayout for alle flyforsinkelser og innstillinger som oppstod i løpet av de første 7 dagene under forstyrrelsen i flytrafikken. Flyvningen din dekkes ikke hvis den faller på den 8. dagen under en pågående forstyrrelse.


    Hva er et eSIM-kort?

    Et eSIM-kort er en digital versjon av et SIM-kort, og betyr at du kan bruke mer data når du reiser utenlands.

    Vi samarbeider med airalo.com slik at du kan få tak i data før du reiser — både enkelt og med rabatt. Bare bruk kampanjekoden din når du kjøper det på airalo.com.


    Er AirHelp+ tilgjengelig i landet mitt?

    Ja, AirHelp+ er tilgjengelig over hele verden og støtter alle flypassasjerer, uansett hvor de skal fly eller hvor de bor.

    Vi benytter oss av en lang rekke internasjonale lover om flypassasjerers rettigheter, blant annet EU-forordning EF 261 i Europa, Montreal-konvensjonen, ANAC 400 i Brasil med flere. På den måten kan vi gi alle reisende hjelp til å kreve kompensasjonen de fortjener.


    Hvordan kan jeg få utbetalt beløpet reisebyrået lovet meg da jeg kjøpte forsikringen?

    Husk at AirHelp+ ikke er en reiseforsikring (men det kan – avhengig av hvilken plan du har kjøpt – inkludere AirPayout- og AirLuggage-forsikring). 

    AirHelp+ er AirHelps medlemskapsprogram som hjelper passasjerer når de rammes av flyforstyrrelser. 

    Hvis du har kjøpt AirHelp+ og flyvningen din ble forsinket eller kansellert, kan du ha krav på penger. Gå til AirHelp+-dashboardet for å sjekke hvor mye du har krav på.


    Kan jeg ta med medpassasjerer inn i loungen?

    Loungebilletter gjelder for AirHelp+-medlemmet. De inkluderer ikke eventuelle medpassasjerer.

    Det kan hende at de som reiser med deg må betale for tilgang til loungen hvis de ikke har et eget AirHelp+-medlemskap.


    Kan jeg legge til medpassasjerer i reisen min?

    Nei. AirHelp+ dekker bare deg, altså AirHelp+-medlemmet.

    Passasjerer som reiser med deg må ha et eget medlemskap for å få tilgang til fordeler som AirLuggage og tilgang til flyplasslounger ved forstyrrelser.


    Dekker AirLuggage-forsikringen også bagasjen til medpassasjerene mine?

    Nei. AirLuggage dekker kun bagasjen som er sjekket inn under navnet til AirHelp+-medlemmet.


    Hva er AirLuggage?

    AirLuggage er bagasjeforsikring på den enkle måten. Den beskytter deg mot bagasjeproblemer på fremtidige reiser. Du får 100 euro hvis din innsjekkede bagasje blir forsinket eller tapt ved ankomst.


    Når fornyes AirHelp+-medlemskapet?

    Årlige medlemskap fornyes automatisk hvert år med mindre du avbryter medlemskapet.
    I de fleste tilfeller gjennomføres betalingen 12 måneder etter kjøpsdatoen slik at medlemskapet ditt fortsetter uten avbrudd.


    Hvordan fungerer loungetilgang med AirHelp+ Complete?

    Når du kjøper Complete-abonnementet fra AirHelp+, har du rett til loungetilgang på flyplassen når flyvningene dine er forsinket over 1 time eller kansellert mindre enn 6 timer før avgang.

    For å benytte deg av denne fordelen, må du ha lagt inn opplysningene om flyvningen i ditt AirHelp+-dashboard. Du får tilgang til dette området etter at du har kjøpt AirHelp+.

    Hvis flyvningen din blir identifisert som forstyrret, vil du motta en loungepass.

    Tjenesten er avhengig av tilgjengelighet i loungen og åpningstider på hver flyplass. Du kan sjekke tilgjengeligheten i loungene her. Det gjør ingenting hvis du ikke bruker passet med det samme. Passet er gyldig i 3 måneder og kan brukes i over 1100 lounger over hele verden.


    Hva er AirPayout?

    AirPayout er forsikring på den enkle måten. AirPayout sporer proaktivt flyvningen din og betaler deg hurtig 100 euro for flyproblemer. Dette kommer i tillegg til kompensasjon fra flyselskapet.

    Du mottar 100 euro hvis en flyvning på reisen din:

    • Er forsinket med 3 timer eller mer ved ankomst

    • Kanselleres innen 28 dager før avgang

    • Omdirigeres

    Det kreves ikke noe papirarbeid eller underskrifter, og du mottar pengene på bankkontoen din i løpet av et par dager. Vi følger med på flyvningene dine og gir deg beskjed når du er berettiget til en utbetaling.

    For at en reise skal være dekket av AirPayout, må du legge den til i dashboardet minst 48 timer før avreise.


    Hvordan aktiverer jeg AirHelp+-medlemskapet mitt?

    Du trenger ikke å gjøre noe for å aktivere tjenesten hvis du kjøpte AirHelp+ for en spesifikk flyvning via en av partnerne våre.

    Hvis du kjøpte et AirHelp+-abonnement, vil medlemskapet aktiveres umiddelbart etter kjøpet og gjelder for de neste tolv månedene. Det fornyes årlig. For å få fordeler som AirPayout-forsikring, oppdateringer om flystatus og loungetilgang, må du legge til detaljene om flyvningen din i dashboardet før avgang. 


    Hvordan fungerer loungetilgang med AirHelp+?

    Når du melder deg inn i AirHelp+, får du loungetilgang på flyplassen hvis flyvningen din blir mer enn 1 time forsinket, eller innstilles mindre enn 6 timer før avgang. Antall reiser som dekkes avhenger av hvilket abonnement du velger.

    For å benytte deg av denne fordelen, må du ha lagt inn opplysningene om flyvningen i ditt AirHelp+-dashboardet. Du får tilgang til dette området etter at du har kjøpt AirHelp+.

    Hvis flyvningen din blir identifisert som forstyrret, vil du motta en loungepass.

    Tjenesten er avhengig av tilgjengelighet i loungen og åpningstider på hver flyplass. Du kan sjekke tilgjengeligheten av lounger her. Det gjør ingenting hvis du ikke bruker passet med det samme. Passet er gyldig i 3 måneder og kan brukes i over 1100 lounger over hele verden.


    Hva er AirHelp+?

    AirHelp+ er AirHelps medlemskapsprogram som hjelper passasjerer når de rammes av flyforstyrrelser.

    Medlemmer betaler ingen gebyrer når AirHelp sikrer dem kompensasjon. De kan også benytte seg av en rekke eksklusive fordeler.

    Få flykompensasjon på den enkle måten

    • Vi sjekker om du er berettiget for kompensasjon og sikrer deg pengene flyselskapet skylder deg.

    • Vi krever penger du har mistet på grunn av forstyrrelser (f.eks. ekstra hotellovernattinger eller utflukter du gikk glipp av. Gjelder kun krav på over 200 euro).

    • Vi hjelper deg å kreve penger for tapt, forsinket eller skadet bagasje.

    Ekstra støtte når flyvninger blir forsinket eller kansellert

    • AirPayout-forsikring: En ekstra utbetaling på 100 euro i løpet av få dager etter flyforstyrrelsen.

    • AirLuggage-forsikring: Få 100 euro for tapt eller forsinket bagasje.

    • Tilgang til flyplasslounge når flyet er innstilt i siste liten eller forsinket.

    • Umiddelbar rådgivning fra ekspertene våre – døgnet rundt.

    Fordeler gjelder for flyvninger som er gjennomført innen en gyldig medlemstid. Fordeler kan varierer avhengig av planen du har kjøpt.


    Hvorfor bør du kjøpe AirHelp+?

    • Du betaler ingen gebyrer når AirHelp sikrer deg kompensasjon

    • Kundestøtte via livechat døgnet rundt fra ekspertteamet vårt.

    Ekstra fordeler eksklusivt for medlemmer:

    • AirPayout-forsikring: En ekstra utbetaling på 100 euro i løpet av få dager etter flyforstyrrelsen.

    • AirLuggage-forsikring: Du får 100 euro for tapt eller forsinket bagasje.

    • Bagasjekrav: Vi sjekker berettigelsen din og hjelper deg med å kreve penger fra flyselskapet når de skader eller mister bagasjen din, eller bagasjen blir forsinket.

    • Utgiftskrav: Vi sjekker berettigelse og sikrer deg penger du har mistet på grunn av forstyrrelser (f.eks. ekstra hotellovernattinger eller utflukter du gikk glipp av. Minimumsverdi for krav: 200 euro).

    • Flyplasslounger: Få tilgang til en komfortabel flyplasslounge hvis flyvningen blir forsinket med over 1 time eller kanselleres mindre enn 6 timer før avgang.

    Fordeler kan varierer avhengig av planen du har kjøpt.


    Hvordan skaffer jeg meg AirHelp+?

    Det er to måter å kjøpe AirHelp+ på:

    Årlig abonnement: Dette abonnementet dekker en periode på 12 måneder. Det gjelder for alle flyvninger med avreise etter kjøp av AirHelp+, og før medlemskapet utløper.

    Kjøp årlig medlemskap

    Når du har kjøpt et årlig medlemskap, behandler vi kravene dine for flyvninger som finner sted i løpet av medlemstiden på 12 måneder – helt gratis.

    Per reservasjon: Du kan betale per reservasjon og få tilgang til alle tjenestene AirHelp tilbyr i forbindelse med kravet ditt for den spesifikke reservasjonen du bestilte AirHelp+ for. Dette kan kun bestilles via partnerne våre.

    Vi vil hjelpe deg med krav du måtte ha for denne spesifikke reservasjonen, uten ekstra kostnader, hvis du kjøper “Betal per reservasjon”-pakken.


    Hvordan sender jeg inn en krav med AirHelp+?

    Bare logg inn på AirHelp+-området og følg instruksjonene for å starte et krav. Kravet ditt vil bli automatisk behandlet uten gebyrer.


    Dekker AirHelp+ tidligere flyvninger eller nåværende krav?

    AirHelp + gjelder for dine fremtidige flyforstyrrelser etter kjøpstidspunktet. AirHelp+ gjelder ikke dersom du allerede har opplevd problemer med en flyvning eller allerede har startet et krav. I stedet blir du belastet våre standard gebyr hvis vi lykkes med å skaffe kompensasjon på dine vegne.

    Det er ett unntak: hvis vi har grunn til å tro at din tidligere flyvning er en god kandidat for et goodwill-krav (det vil si et krav som ikke er omfattet av loven, men der flyselskapet tilbyr en kupong som tegn på velvilje). I slike tilfeller kan du kjøpe et årlig AirHelp+-medlemskap, som vil gjelde for fremtidige flyvninger i tillegg til et goodwill-krav for den aktuelle flyvningen.


    Hvordan sier jeg opp AirHelp+-medlemskapet mitt?

    Et årlig AirHelp+-medlemskap gjelder for en minimumsperiode på 12 måneder. Du kan si opp medlemskapet når som helst i løpet av året, og AirHelp+ vil da ikke fornyes når den nåværende 12-månedersperioden er over.

    Du kan si opp medlemskapet i AirHelp+-dashboardet, bare velg «Administrer medlemskap» og trykk deretter på «Si opp medlemskap». Du kan også si opp medlemskapet ditt ved å sende e-post til [email protected].

    Avbestillinger innen de første 14 dagene:

    Hvis du ombestemmer deg med hensyn til å bli medlem av AirHelp+, kan det avbestilles i løpet av første 14 dagene for full refusjon. Bare send en e-post til [email protected]. Vær oppmerksom på at vi ikke kan tilbakebetale AirHelp+-medlemskapet, hvis du allerede reiste på flyreiser som dekkes av AirHelp+ i løpet av de 14 dagene.


    Når trekkes betalingen for AirHelp+?

    Du blir trukket for hele beløpet når du kjøper AirHelp+.

    Årlige medlemskap fornyes automatisk, og beløpet trekkes igjen om et års tid.


    Jeg har AirHelp+, men nettsiden deres avviste kravet mitt. Hva gjør jeg?

    Medlemmer av Airhelp+ har et dedikert område for krav. Logg deg på AirHelp+-området og følg instruksjonene for å starte et krav.

    Hvis du trenger mer hjelp, kan du når som helst kontakte kundestøtten vår.


    Jeg har AirHelp+, men flyvningen min er ikke kvalifisert for kompensasjon. Hva gjør jeg?

    AirHelp+ gir deg gratis tilgang til våre tjenester for å fremme krav i forbindelse med flyvninger, men hvorvidt du har krav på erstatning avhenger av omstendighetene rundt flyvningen og gjeldende internasjonal og lokal lovgivning.

    Sørg for at du sender inn kravet via AirHelp+-området, slik at vi kan vurdere alle relevante flypassasjerlover for å prøve å skaffe deg kompensasjonen du har rett på.

    Husk at selv dersom flyvningen din ikke kvalifiserer for økonomisk kompensasjon, har du fortsatt tilgang til våre øvrige tjenester, for eksempel råd og ekspertise via live-chat.


    Hvordan kan jeg få utbetalt beløpet reisebyrået lovet meg da jeg kjøpte forsikringen?

    Husk at AirHelp+ ikke er en reiseforsikring (men det kan – avhengig av hvilken plan du har kjøpt – inkludere AirPayout- og AirLuggage-forsikring).

    AirHelp+ er AirHelps medlemskapsprogram som hjelper passasjerer når de rammes av flyforstyrrelser.

    Hvis du har kjøpt AirHelp+ og flyvningen din ble forsinket eller kansellert, kan du ha krav på penger. Gå til AirHelp+-dashboardet for å sjekke hvor mye du har krav på.


    Kan AirHelp søke om billettrefusjon på mine vegne?

    For å få en flybillett refundert, anbefaler vi at du først snakker direkte med reisebyrået ditt eller prøver å få billettprisen tilbakebetalt av kredittkortselskapet ditt. Vår erfaring er at det er den raskeste måten å motta refusjon for en flyreise på.

    Hvis du allerede har prøvd disse alternativene uten å lykkes, kan vi tilby AirHelp+-medlemmer hjelp med billettrefusjon. Vi kan sende inn en refusjonsforespørsel direkte til flyselskapet på dine vegne, men responstiden fra flyselskapet er lengre.

    AirHelp har vært omtalt i:

    Dagens Næringsliv logoNRK logoAftenposten logoDagsavisen logo

    AirHelp er en del av Association of Passenger Rights Advocates (APRA) som jobber for å promotere og ta hånd om dine rettigheter som passasjer.

    Copyright © 2024 AirHelp

    Sjekk kompensasjon

    Alle flyselskaper