AirPayout-forsikring
Hva er forskjellen på kompensasjon og utbetaling?
Kompensasjon er pengene du får fra flyselskapet som plaster på såret når flyet ditt blir forsinket eller innstilt. Hvor mye penger du får avhenger av om flyvningen din kvalifiserer for kompensasjon, og hvilket lovverk som gjelder for reisen. AirHelp er eksperter på å skaffe denne typen kompensasjon, men du er aldri hundre prosent garantert kompensasjon.
En utbetaling er en ekstra forsikringsutbetaling på 100 euro, som du kan få i tillegg til kompensasjonen fordi du har ekstra beskyttelse via AirHelp+. I mange tilfeller får du både kompensasjon og utbetaling.
Jeg har fått en melding fra AirHelp+ der det står at jeg er berettiget til utbetaling. Hvor lang tid har jeg på meg til å be om den?
Du har 28 dager på deg til å be om utbetalingen og sende oss bankinformasjonen din. Etter 28 dager er ikke utbetalingen lenger gyldig i henhold til våre Vilkår og betingelser.
Er jeg berettiget AirPayout hvis jeg ikke rekker en videreforbindelse og ankommer destinasjonen senere enn planlagt?
AirPayout-forsikringen dekker ikke tapte videreforbindelser. Du mottar bare utbetalingen hvis flyvningene du registrerte i dashboardet blir omdirigert, innstilt innen 28 dager før avgang eller minst 3 timer forsinket. Reiser som ikke er registrert i dashboardet, dekkes ikke.
Reisene må være lagt til i AirHelp+-dashboardet minst 48 timer før avreise.
I hvilke tilfeller dekkes jeg ikke av AirPayout-forsikringen?
AirPayout dekker ikke flyforstyrrelser ved følgende tilfeller:
Hvis du ikke har gyldig bookingbekreftelse eller boardingpass.
Flyvningen ble innstilt mer enn 28 dager før planlagt avgang.
Flyvningen ble påvirket av faktorer som:
Borgerkrig eller krig i utlandet.
Farer i form av eksplosiver, radioaktivt avfall eller andre radioaktive kilder.
Erklæring om folkehelsekriser, f.eks. en pandemi eller epidemi.
Eventuelle tap, skader, belastninger eller utgifter forårsaket av nettangrep.
Hvis en hendelse forstyrrer flytrafikken i mer enn 7 dager – som for eksempel kan skje under streiker, offentlige demonstrasjoner eller ekstremvær. I disse tilfellene betaler AirPayout for alle flyforsinkelser og innstillinger som oppstod i løpet av de første 7 dagene under forstyrrelsen i flytrafikken. Flyvningen din dekkes ikke hvis den faller på den 8. dagen under en pågående forstyrrelse.
Jeg har lagt til reisen min i dashboardet. Hvorfor er den ikke beskyttet av AirPayout-forsikringen?
For å få fordelene med AirPayout må du legge til reisedetaljene dine i AirHelp+-dashboardet minst 48 timer før planlagt avgang for den første flyvningen. Hvis du legger til flyvninger mindre enn 48 timer før planlagt avgang, blir ikke reisen forsikret.
AirPayout vil heller ikke være gjeldende for reiser du legger til i dashboardet dersom én av flyvningene allerede har blitt forsinket eller kansellert.
Hvor lang tid tar det å bekrefte at jeg er berettiget AirPayout-utbetalingen?
Vi prøver å bekrefte berettigelse så raskt som mulig. Hvis det oppstår en forstyrrelse (dvs. at flyvningen din kanselleres innen 28 dager før avreise, ble omdirigert eller er forsinket med 3 timer eller mer ved ankomst), vil AirHelp bekrefte at du er berettiget utbetalingen på 100 euro innen minst 36 timer etter at forstyrrelsen inntraff.
Kan jeg legge til AirPayout-forsikring for alle passasjerer som reiser sammen med meg?
AirPayout beskytter kun reisene til AirHelp+-medlemmer. Medpassasjerer dekkes ikke av abonnementet ditt. De må kjøpe sitt eget.
Hvordan kjøper jeg AirPayout-forsikring?
AirHelp+-medlemmer får AirPayout som en del av abonnementet. Den selges for øyeblikket ikke separat.
Antall reiser som dekkes av AirPayout avhenger av hvilket abonnement du velger.
For at forsikringen skal være gyldig, må du legge til reisedetaljene i AirHelp+-dashboardet minst 48 timer før planlagt avgang for den første flyvningen.
Hvordan sikrer jeg meg AirPayout-utbetalingen min?
Hvis en flyvning på reisen din blir kansellert 28 eller færre dager før avreise, ble omdirigert eller ankommer destinasjonen med en forsinkelse på 3 timer eller mer, vil AirHelp automatisk spore flyvningen og sende deg en e-post som bekrefter berettigelse for AirPayout og engangsutbetalingen på 100 euro.
Du vil bli bedt om å legge til bankopplysningene dine, bookingbekreftelsen og ID. Det kan ta et par dager før pengene vises på bankkontoen din.
Jeg har oppgitt bankopplysningene mine, men har ennå ikke mottatt AirPayout-utbetalingen min
Etter at du har sendt inn bankopplysningene dine, kan det ta et par dager før pengene vises på bankkontoen din.
Til tross for at vi gjør vår beste med å holde oss innenfor denne tidsrammen, kan det oppstå situasjoner der det kan ta lengre tid for bankene å behandle betalingen.
Hvis du ikke har mottatt pengene etter 7 virkedager, ber vi deg kontakte agentene våre via chatten eller på [email protected].
Flyvningen min ble forsinket eller omdirigert og er berettiget for AirPayout, men jeg var ikke om bord. Vil jeg motta utbetalingen?
Én av betingelsene for AirPayout er at du var om bord på flyvningen som ble forsinket eller omdirigert. Hvis du erklærer at du ikke var om bord, kan vi ikke gjennomføre betalingen.
Denne betingelsen gjelder ikke for kansellerte flyvninger.
Hvordan kan jeg registrere en klage vedrørende AirPayout?
Hvis du er misfornøyd med AirPayout eller tjenesten du mottok, vil vi gjerne vite at du deler det med oss. Fyll ut klageskjemaet vårt, så vil forsikringspartnerne våre se gjennom det.
Hvem sendes AirPayout-pengene til?
Utbetalingen kan kun sendes til AirHelp+-medlemmet.
Hvor lang tid tar det å få AirPayout-utbetalingen min?
Når du har sendt inn ID, bookingbekreftelsen og bankopplysningene dine, kan det ta et par dager før pengene kommer inn på bankkontoen din.
Vil jeg motta AirPayout i valutaen min?
AirPayout-utbetalingen er på 100 euro, og det er dette beløpet vi sender til bankkontoen din. Det faktiske beløpet du mottar på kontoen din vil imidlertid være i kontoens valuta, og vil avhenge av de gjeldende valutakursene banken din bruker.
Jeg tror jeg er berettiget for AirPayout. Hvorfor sier AirHelp at jeg ikke er det?
For å sikre at alle avgjørelser er rettferdige, bruker AirHelp data fra flere uavhengige tredjeparter for å overvåke statusen til alle flyvninger. Det er disse tredjepartsdataene som avgjør om en flyvning er berettiget en utbetaling.
Denne informasjonen anses som endelig og kan ikke bestrides av verken AirHelp eller kunden. Du kan imidlertid be om å få forsikringspartnerne våre til å se gjennom kravet ditt.
Dekker AirPayout alle flyvningene mine?
AirPayout dekker reiser i stedet for individuelle flyvninger.
Du bestemmer selv hvor mange flyvninger som inngår i samme reise. Men vær oppmerksom på at du maksimalt får 1 utbetaling per reise. Hvis to separate flyvninger på samme reise blir forstyrret, får du altså bare én utbetaling på 100 euro.
Antall reiser som dekkes av AirPayout avhenger av hvilket abonnement du velger.
Fungerer AirPayout hvis jeg selv kansellerer flyvningen?
Du har kun krav på en AirPayout-utbetaling på 100 euro dersom flyselskapet kansellerer flyvningen din.
Vi har dessverre ikke mulighet til å annullere AirPayout-beskyttelsen dersom du bestemmer deg for ikke å gjennomføre flyvningen.
Hvilke lands banker støttes for øyeblikket av AirPayout?
Du kan motta utbetalingen hvis banken din ligger i et av følgende land:
Andorra
Argentina
Armenia
Østerrike
Aserbajdsjan
Bahrain
Belgia
Bosnia-Hercegovina
Brasil
Bulgaria
Kamerun
Canada
Chile
Kina
Colombia
Costa Rica
Kroatia
Kypros
Tsjekkia
Danmark
Den dominikanske republikk
Ecuador
Egypt
Estland
Færøyene
Finland
Frankrike
Fransk Guyana
Gabon
Tyskland
Hellas
Guadeloupe
Guatemala
Honduras
Hongkong
Ungarn
Island
India
Indonesia
Irland
Israel
Italia
Elfenbenskysten
Japan
Jersey
Jordan
Kosovo
Kuwait
Litauen
Liechtenstein
Litauen
Luxembourg
Malaysia
Malta
Martinique
Mayotte
Mexico
Moldova
Monaco
Marokko
Nederland
Ny-Caledonia
New Zealand
Norge
Oman
Peru
Filippinene
Polen
Portugal
Qatar
Réunion
Taiwan
Thailand
Tyrkia
Ukraina
De forente arabiske emirater
Storbritannia
USA
Uruguay
Hvis landet ditt ikke står oppført i listen ovenfor, ber vi deg kontakte oss via chatten eller ved å sende en e-post til [email protected] , slik at vi kan få bankopplysningene dine og sende deg utbetalingen.
Flyvningen min ble forstyrret. Hvorfor har jeg ikke mottatt en e-post som bekrefter berettigelse for AirPayout?
Du vil motta en e-post fra AirHelp vedrørende AirPayout hvis noen av følgende forstyrrelser oppstår:
Flyvningen din blir kansellert av flyselskapet 28 dager eller mindre før avreise.
Flyvningen din blir omdirigert fra den opprinnelige destinasjonen.
Flyvningen din ankommer destinasjonen 3 eller flere timer senere enn planlagt.
Hvis du mener at flyvningen din er berettiget en utbetaling, men ikke har mottatt et varsel fra AirHelp, kan du be om en gjennomgang av kravet ditt.
Er det trygt for meg å dele bankopplysningene mine?
Ja. Vi tar datasikkerhet og personvern på alvor. Vi ønsker derfor å forsikre deg om at retningslinjene våre for behandling, deling og oppbevaring av alle personopplysninger, deriblant bankopplysninger, er fullstendig kompatibel med alle EUs personvernforskrifter, inkludert EUs personvernforordning (GDPR).
Hva er et omdirigert fly?
Et omdirigert fly er når flyet flyr en annen rute eller lander på en annen flyplass enn det som opprinnelig er planlagt.
Hvis flyet ditt for eksempel etter planen skulle lande på London Heathrow, men av en eller annen grunn i stedet lander på London Gatwick, regnes det som et omdirigert fly.
I hvilke situasjoner får jeg utbetalt penger hvis jeg har AirPayout-forsikring?
Hvis du har beskyttet reisen din med AirPayout, får du en engangsutbetaling på 100 euro i følgende situasjoner:
En flyvning på reisen din blir kansellert av flyselskapet 28 dager eller mindre før avreise.
En flyvning på reisen din blir omdirigert fra den opprinnelige destinasjonen.
En flyvning på reisen din ankommer destinasjonen 3 eller flere timer senere enn planlagt.
I motsetning til kompensasjon for flyforstyrrelser er ikke årsaken til problemet viktig, og du får derfor utbetalt 100 euro selv om flyselskapet ikke er ansvarlig.
Hva er AirPayout?
AirPayout er forsikring på den enkle måten. AirPayout sporer proaktivt flyvningen din og betaler deg hurtig 100 euro for flyproblemer. Dette kommer i tillegg til kompensasjon fra flyselskapet.
Du mottar 100 euro hvis en flyvning på reisen din:
Er forsinket med 3 timer eller mer ved ankomst
Kanselleres innen 28 dager før avgang
Omdirigeres
Det kreves ikke noe papirarbeid eller underskrifter, og du mottar pengene på bankkontoen din i løpet av et par dager. Vi følger med på flyvningene dine og gir deg beskjed når du er berettiget til en utbetaling.
For at en reise skal være dekket av AirPayout, må du legge den til i dashboardet minst 48 timer før avreise.
AirHelp har vært omtalt i: