Fantastisk

225 027

tilbakemeldinger fra

Trustpilot

Kompensasjon i henhold til Montreal-konvensjonen: informasjon til amerikanske passasjerer

Sjekk kompensasjon
A gavel comes down in an airport, representing justice and the Montreal Convention

I henhold til Montreal-konvensjonen kan du:

  • Krev erstatning fra flyselskaper for skader eller tap de har forårsaket.

  • Krev opptil 7850 euro for flyforsinkelser og innstillinger.

  • Få opptil 1900 euro for bagasjeproblemer.

Forsinkede og innstilte flyvninger kan bli dyre, spesielt når du må betale for hotell eller går glipp av arrangementer. Hvis flyselskapet også mister eller ødelegger bagasjen din, blir kostnadene enda høyere.

Heldigvis har du, hvis du flyr internasjonalt, nesten garantert grunnleggende beskyttelse under Montreal-konvensjonen (MC99). Konvensjonen gjør det mulig for deg å kreve tilbake kostnader forårsaket av flyselskapet, men det er komplisert! La oss gjøre det tydeligere.

Kjapp oppsummering

Montreal-konvensjonen om passasjerrettigheter

Flyselskapene er ansvarlige hvis de forårsaker dødsfall eller skade på passasjerer – opptil maksimalt ca. 200 000 dollar, avhengig av valutakursen.

Ved forsinkelser eller innstillinger kan flyselskapene bli pålagt å betale opptil 7850 euro i erstatning for eksempelvis hotell eller tapt videreforbindelse.

Kostnadene for skadet eller erstattet bagasje dekkes av flyselskapet – opptil 1900 euro – hvis det var deres feil og hvis du krever erstatning innenfor korte frister.

I USA er erstatningskrav ofte begrenset til økonomisk tap, men andre jurisdiksjoner som EU anerkjenner også krav om følelsesmessige skader.

Konvensjonen er anerkjent av over 140 land og territorier, inkludert USA, EU og de fleste FN-medlemsland.

Det gjelder kun internasjonale flyvninger. Innenlandsflyvninger vil være inkludert hvis det er planlagt en mellomlanding i et annet land under reisen.

Du kan kreve erstatning i opptil 2 år, men du må kreve erstatning for skadet bagasje innen 7 dager og kreve erstatning for forsinket bagasje innen 21 dager.

Montreal-konvensjonen gir mindre beskyttelse enn spesifikke lover om passasjerbeskyttelse. Hver sak vurderes hver for seg, det er også komplisert fordi ulike regioner/land tolker reglene på forskjellige måter.

Hvis du har hatt en forsinket eller innstilt flyvning, vil AirHelp sjekke hvilke lover som gjelder og fremme kravet ditt i henhold til den loven som er best for din sak.

Få kompensasjon med AirHelp

Legg til detaljene for flyvningen

trinn 1

Legg til detaljene for flyvningen

Vi sjekker muligheten for å få kompensasjon i henhold til gjeldende lover

Vi tar oss av alt

trinn 2

Vi tar oss av alt

Ingen papirarbeid eller ventetid for deg!

Du får betalt

trinn 3

Du får betalt

Gebyret vårt trekkes fra gevinsten din.

Sjekk kompensasjon

Første steg er å bruke AirHelps kjappe og enkle kompensasjonsverktly for å finne ut om du kan være berettiget for kompensasjon.

På grunn av det ekstra arbeidet som er involvert, behandler vi kun krav under Montreal-konvensjonen for et begrenset antall saker. Når du sender inn kravet, gir vi deg beskjed om vi kan hjelpe deg i saken din, eller om det er bedre for deg å kontakte flyselskapet direkte.

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken!

Vi tar kun et gebyr hvis vi vinner kompensasjon for deg. For mer informasjon, sjekk hva vi tar når du vinner.


Hva er Montreal-konvensjonen?

Montreal-konvensjonen er en avtale om flypassasjerrettigheter som over 140 land har sluttet seg til siden 1999. Det gjør flyselskapene økonomisk ansvarlige for skader og dødsfall blant passasjerer, skader på eller tap av bagasje, samt kostnader (kalt erstatningskrav) som oppstår som følge av forsinkede, innstilte eller overbookede flyvninger.

Krav i henhold til Montreal-konvensjonen: Hva betyr «skader»?

Montreal-konvensjonen bruker ikke ordet «kompensasjon» for å beskrive hva passasjerer har krav på. I stedet snakker den om erstatning, som enten betyr penger du får for personskader, eller penger for å dekke kostnader en person har hatt, for eksempel på grunn av tapt bagasje.

Montreal-konvensjonen kan brukes til å stille krav om erstatning for:

  • Tapt, forsinket eller skadet bagasje

  • Avbestilling, forsinkelse eller overbooking av en flyreise – så lenge det var flyselskapets feil

Imidlertid er det sånn at ulike land tolker «skader» på forskjellige måter.

Tolkning av hva som regnes som skade, varierer avhengig av hvor saken din behandles. I noen jurisdiksjoner, som for eksempel USA, er erstatningskrav begrenset til økonomiske tap. Hvis du ikke får benyttet deg av en forhåndsbetalt reservasjon, må betale for en ekstra natt på hotell eller pådrar deg andre uforutsette utgifter på grunn av problemer med flyreisen, bør du få en tilbakebetaling. Du må vanligvis fremlegge dokumentasjon på hendelsen og kvitteringer for utgiftene dine.

I andre deler av verden, som EU, kan passasjerer også stille krav om erstatning for følelsesmessige skader. Disse vurderingene håndteres fra sak til sak, og vi anbefaler å søke profesjonell rådgivning fra spesialister i slike saker. AirHelp behandler for øyeblikket ikke denne typen krav.

Hva er artikkel 19 i Montreal-konvensjonen?

Artikkel 19 i Montreal-konvensjonen fastslår at et flyselskap er ansvarlig for«skader forårsaket av forsinkelser i lufttransport av passasjerer, bagasje …»med mindre flyselskapet kan bevise at det iverksatte«alle rimelige tiltak»for å unngå forstyrrelsen. Enkelt sagt:

  • Forsinket flyvning? Du kan ha rett til å få dekket faktiske økonomiske tap – hotell, måltider og tapte videreforbindelser – opp til 7850 euro.

  • Innstilt flyvning? Samme regel gjelder hvis innstillingen var innenfor flyselskapets kontroll (f.eks. mangel på besetning eller mekaniske problemer).

  • Bagasjeproblemer: Artikkel 19 gjelder også forsinket, tapt eller skadet bagasje.

Hvilke land er omfattet av Montreal-konvensjonen?

Montreal-konvensjonen gjelder for alle internasjonale flyvninger mellom land og territorier som overholder regelverket. For øyeblikket følger over 140 land og territorier denne konvensjonen.

USA, Canada, Mexico og alle medlemslandene i Den europeiske union anerkjenner konvensjonen. Faktisk gjør de fleste FN-medlemsland det. Det betyr at nesten alle store luftfartsmarkeder bruker den.


Bagasjekrav i henhold til Montreal-konvensjonen

Montreal-konvensjonen er svært nyttig for å sikre at du kan stille krav om tilbakebetaling for alle former for bagasjeproblemer, inkludert forsinket, tapt og skadet bagasje.

I henhold til konvensjonens vilkår kan passasjerer kreve opptil 1900 euro hvis problemet oppstod mens bagasjen var under flyselskapets ansvar.

Vær oppmerksom på at det er strenge tidsbegrensninger for visse bagasjekrav. Hvis bagasjen din ikke ankommer som planalgt, eller hvis den er skadet, må du gi beskjed til flyselskapet med en gang, helst mens du fortsatt er på flyplassen.

Les mer om bagasjekompensasjon.

Forskjellen mellom tapt og forsinket bagasje

Bagasje regnes som tapt hvis flyselskapet ikke kan fortelle deg hvor den befinner seg. Forsinket bagasje har i teorien en kjent plassering, men har ennå ikke kommet frem til destinasjonen.

I henhold til Montreal-konvensjonen behandles forsinket bagasje automatisk som tapt etter 21 dager. I begge tilfeller må du informere flyselskapet så snart som mulig, helst på flyplassen.


Hvor mye penger kan jeg få?

Montreal-konvensjonen spesifiserer ikke noen beløp for kompensasjon i tilfelle det oppstår forsinkelser eller innstillinger. I stedet gir den passasjerene mulighet til å kreve erstatning.

Det betyr at det er viktig å ta vare på alle kvitteringer for å kunne dokumentere kostnadene dine.

Hvis du ikke får benyttet deg av en forhåndsbetalt reservasjon, må betale for en ekstra natt på hotell eller pådrar deg andre uforutsette utgifter på grunn av problemer med flyreisen, kan du få en tilbakebetaling, men bare opptil et maksbeløp på 7850 euro.

ErstatningerBeløpsgrense for krav
Personskade eller dødsfallOpptil 200 000 USD
Skader – kostnader som følge av forstyrrede flyvninger (kan omfatte følelsesmessige skader i EU)Opp til 7850 euro
Erstatning for tapt, forsinket eller skadet bagasjeOpp til 1900 euro

Merknad: Kompensasjonsbeløpene i Montreal-konvensjonen er angitt i spesielle trekkrettigheter (SDR), en regningsenhet definert av Det internasjonale pengefondet (MF). Dette betyr at beløpene vi viser vil variere noe avhengig av gjeldende valutakurser.

Hva er tidsfristene for krav i henhold til Montreal-konvensjonen?

Hvis du vil kreve erstatning foir skadet, tapt eller forsinket bagasje, må du melde fra om dette så raskt som mulig, da Montreal-konvensjonen har strenge tidsfrister for dette.

Krav om erstatning for skadet bagasje må sendes inn innen 7 dager, og krav om erstatning for forsinket bagasje i henhold til Montreal-konvensjonen må sendes inn innen 21 dager. Bagasje som har vært savnet i mer enn 21 dager regnes som tapt, noe som betyr at du har 2 år på deg til å fremme et krav.

For andre ting kan du kreve erstatning for skader inntil 2 år etter flyforstyrrelsen. Vi anbefaler imidlertid på det sterkeste at du sender inn kravet så snart som mulig etter at hendelsen har funnet sted.

ProblemTidsfrist for krav
Flyforsinkelse2 år
Skadet bagasje7 dager
Forsinket bagasje21 dager
Tapt bagasje2 år

Ekstraordinære omstendigheter er ikke omfattet av Montreal-konvensjonen

Ekstraordinære omstendigheter (også kjent som force majeure) er situasjoner der flyselskapet ikke anses å ha skyld i forsinkelsen, og derfor ikke er forpliktet til å betale erstatning.

Noen eksempler på ekstraordinære omstendigheter er:

  • Ekstreme værforhold

  • Årsaker knyttet til risiko eller sikkerhet

  • Politisk uro

  • Streik blant flyplassansatte eller flygeledere

Det er verdt å merke seg at flyselskapene fortsatt må vise at det har iverksatt rimelige tiltak for å forhindre forsinkelser eller innstillinger. Hvis du for eksempel ble forsinket på grunn av dårlig vær, men andre flyselskaper hadde forberedt seg tilstrekkelig på situasjonen og klarte å forhindre en betydelig forsinkelse, bør du likevel ha rett til å kreve erstatning.


Slik fremmer du et krav i henhold til Montreal-konvensjonen

I motsetning til andre typer krav knyttet til passasjerrettigheter, må krav knyttet til bagasje starte på flyplassen. Ikke forlat flyplassen uten å melde fra til skranken for tapt bagasje!

Du må fylle ut en Property Irregularity Report (PIR) / erklæring om tapt bagasje innen 7 dager etter hendelsen for skadet eller tapt bagasje. Oppbevar kvitteringene for alt du må erstatte. Hvis bagasjen din er savnet i 21 dager, men er skadet når den dukker opp, må du sende et nytt skriftlig krav om skade til flyselskapet (inkludert flydokumenter, kvitteringer og erstatningskjøp) innen 7 dager.

Sjekk umiddelbart om det er skader, og ta bilder som du kan legge ved kravet ditt. Ideelt sett bør du ha bilder fra før flyreisen for å styrke kravet.

Hvilke dokumenter trenger jeg?

  • Property Irregularity Report (PIR)

  • Boardingpass med flyvningsnummer

  • Bagasjelapp-nummer

  • Beskrivelse av bagasjen

  • Liste over bagasjens innhold

  • Bilder av skadet bagasje

  • Kvitteringer for nødvendige kjøp

Slik kan AirHelp hjelpe deg med krav i henhold til Montreal-konvensjonen

På grunn av det ekstra arbeidet som er forbundet med å håndtere krav i henhold til Montreal-konvensjonen, kan vi for øyeblikket kun støtte krav fra våre AirHelp+-medlemmer.

Vi undersøker andre måter vi kan hjelpe alle passasjerer på, inkludert bagasjekrav og å kombinere MC99-krav med vår eksisterende tjeneste for flykompensasjon.

Hvis vi kan ta på oss kravet ditt, tar vi oss av alt annet, inkludert å sende inn dokumentene dine og gå til retten hvis det blir nødvendig. Vi krever ikke noe på forhånd, så du betaler oss bare hvis vi vinner penger for deg. Her er litt informasjon om gebyret vårt.

Å fremme krav hos oss betyr at du ikke trenger å betale en advokat for å ta saken din – og du vil ikke bli pålagt saksomkostninger, selv om saken din taper!

Hvem er AirHelp?

Vi har over 400 eksperter som alle er dedikert til å kjempe for dine rettigheter som flypassasjer og sikre deg pengene du har krav på når flyselskapene gjør feil.

Vi er verdensledende innen flykompensasjon

253+ millioner

flyreiser sjekket i fjor

12+ millioner

har beskyttet flyvningene sine med AirHelp+

3+ millioner

passasjerer som fikk kompensasjon for problemer med flyreisen

60+

partnerskap med de mest kjente reisemerkene


Vanlige spørsmål om Montreal-konvensjonen

100 euro hvis flyvningen din blir forstyrret

100 euro for tapt eller forsinket bagasje

Loungetilgang hvis det oppstår forstyrrelser

Ingen gebyrer trukket fra kompensasjonen din

Dedikert eksperthjelp 24/7

Oppdag AirHelp+

Flere passasjerrettigheter du kan gjøre deg kjent med:

Flypassasjerrettigheter I EU