AirHelp Score: Hvordan rangerte vi flyselskapene?
AirHelp Score er tilbake! I vår internasjonale rangering av verdens mest berømte flyselskaper for året 2024, sammenligner vi 109 ulike flyselskaper i perioden 1. januar–31. oktober 2024.
Hvordan regner vi ut poengsummen? Vi ser på en mengde informasjon – alt fra statistikk som viser punktligheten til flyselskapene, til tilbakemeldinger basert på kundenes egne reiseopplevelser. Og vi har en helt unik mulighet til å finne ut hva flyselskapene gjør når flyvningene ikke går som planlagt.
Målet vårt er å rangere de mest kjente og populære flyselskapene. Vi valgte ut de største flyselskapene hva gjelder passasjerantall og popularitet fra en liste med over 800 flyselskaper fra hele verden. Enkelte flyselskaper er ikke med i rangeringen fordi vi ikke har tilgang til statistikken deres.
Vi har laget en beskrivelse av de tre målingene vi bruker i AirHelp Scores rangering av flyselskaper for å hjelpe deg med å forstå statistikken.
Punktlighet
AirHelp har en database med flydata som er blant verdens mest nøyaktige og pålitelige. Vi benytter databasen til å finne statistikk fra alle flyvningene mellom 1. januar og 31. oktober 2024. Dette gjør det mulig å regne ut hvor mange av flyselskapenes flyvninger som var punktlige.
Punktlighet utgjør 33,33 % av den totale poengsummen
Hva regnes som å være «punktlig»?
Vi anser alle flyvninger med ankomst innen 15 minutter fra den meldte ankomsttiden som punktlige flyvninger. Vi beregnet hvor mange flyvninger som var punktlige og gjorde disse tallene om til en prosentverdi. Jo høyere poengsum, jo høyere prosentandel av flyvningene ankom til rett tid. En poengsum på 8,5 betyr for eksempel at 85 % av flyvningene var punktlige.
Hva gjør AirHelp-databasen så pålitelig?
AirHelp samler informasjon fra flere kommersielle leverandører. Vi setter sammen denne informasjonen i vår egen database med flydata.
For å sikre at databasen vår er blant de mest nøyaktige, kryssjekker vi statistikken vår med en rekke pålitelige kilder, blant annet statlige myndigheter, flyplassenes databanker, leverandører av flysporing og historikkressurser.
Hvis vi finner avvik mellom kildene, anslår vi ikke gjennomsnittet. I stedet rangerer vi kildene etter pålitelighet og bruker det mest pålitelige tallet.
Kundebedømmelse
For å vurdere servicekvaliteten for flyplasser og flyselskaper, ber vi om hjelp fra menneskene som bruker dem. Vi gjennomførte hundrevis av undersøkelser der vi ba reisende fra mer enn 54 ulike land om å dele meningene sine – og vi samlet inn nesten 20 000 rangeringer av ulike flyselskaper.
Vi ba passasjerene om å rangere flyselskapene de hadde nylig flydd med etter fem faktorer:
Kabinpersonalet
Komforten på flyet
Renholdet på flyet
Mattilbudet
Underholdningen om bord på flyet
Passasjerene vurderte hver faktor på en skala fra svært god til svært dårlig. Vi ga hver vurdering en tallverdi, og regnet ut gjennomsnittet av disse vurderingene for å komme frem til en endelig poengsum. Jo høyere poengsum, jo bedre presterte flyselskapet på disse servicefaktorene.
Kundebedømmelse utgjør 33,33 % av poengsummen
Behandling av krav
Vi mener at flyselskapene ikke bare bør vurderes på hvordan de behandler passasjerene i den daglige virksomheten, men også på hvordan de viser hensyn til kunder når noe går galt. Takket være våre egne data om hvordan flyselskapene behandler kompensasjonskrav fra kundene, har vi unik innsikt på dette området.
Poengsummen for hvert enkelt flyselskap er basert på flere faktorer:
Hvor sannsynlig det er at flyselskapet vil betale kompensasjon for et gyldig krav
Hvorvidt krav løses kjapt eller krever ekstra arbeid
Totalt antall krav flyselskapet behandler
Både tidligere og pågående kravbehandlingsrutiner tas med i betraktning
Jo høyere poengsummen er, desto bedre har flyselskapet prestert på tvers av alle disse faktorene.
Håndtering av krav utgjør 33,33 % av poengsummen
Total poengsum
Alle kategoriene nevnt ovenfor bidrar i like stor grad til flyselskapets totale poengsum og rangering.
Tilbake til AirHelp Score og rangering av flyselskaper for 2024
Visste du at du kan kreve kompensasjon for forsinkede, innstilte og overbookede flyvinger opptil tre år tilbake i tid? AirHelp er her for å hjelpe deg med å sjekke om du kan ha rett på kompensasjon – det er kjapt, enkelt og helt risikofritt!
85 % av passasjerene kjenner ikke sine rettigheter. Ikke vær en av dem.
AirHelp har vært omtalt i: