Forsinket, skadet eller mistet bagasje fra Lufthansa – slik får du kompensasjon

Få kompensasjon for flyforstyrrelser
Opptil 600 euro per person
For forsinkelser, innstillinger med mer
Sjekk flyvningen på 2 minutter
Bagasjeutleveringen er vanligvis det siste steget på flyreisen, men når du venter ved bagasjebåndet kan bagasjen din ta en uventet vending. Hvis bagasjen din går tapt, blir forsinket eller skadet på en Lufthansa-flyvning, kan du ha krav på kompensasjon i henhold til internasjonal lov. AirHelp er her for å hjelpe deg med å forstå rettighetene dine og veilede deg gjennom prosessen med å kreve kompensasjon eller refusjon.
En oversikt
Kjenn til dine bagasjerettigheter hos Lufthansa
Hvis bagasjen du mister bagasjen, den blir forsinket eller skadet har du i henhold til Montreal-konvensjonen krav på kompensasjon på opptil (cirka 1900 euro).
Lever umiddelbart en PIR (Property Irregularity Report) til flyplassens hittegodskontor (eller til Lufthansas servicedesk, dersom det er tilgjengelig).
Du må sende inn kravet ditt til Lufthansa innen 21 dager ved forsinket eller mistet bagasje og innen sju dager for skadet bagasje.
AirHelp kan hjelpe deg med å kreve opptil 1900 euro i kompensasjon fra flyselskapet for tapt, forsinket eller skadet bagasje.
Hvis du oppdager problemer med bagasjen din etter en flyvning med Lufthansa
Hvis bagasjen din er skadet, forsvunnet eller forsinket av Lufthansa omfattes dine passasjerrettigheter av Montrealkonvensjonen. Denne avtalen regulerer flyselskapets ansvar ved bagasjeproblemer, inklusive regler for kompensasjon og refusjon av utgifter, som kan utgjøre opptil 1 519 SDR (Special Drawing Rights), noe som tilsvarer omtrent 1900 euro.
Utgifter som du har krav på kompensasjon for inkluderer nødvendigheter som toalettartikler, undertøy, medisiner og klær som du trenger mår bagasjen din er forsinket. Du kan også ha krav på kompensasjon for reparasjon av skadet bagasje eller refusjon for mistet bagasje og innholdet.
Tiltak å iverksette umiddelbart ved bagasjeproblemer når du har flydd med Lufthansa
Om du opplever forsinket eller tapt bagasje er det flere viktige steg du bør ta for å hevde dine rettigheter og be om kompensasjon fra flyselskapet.
steg 1
Skriv inn flyopplysningene dine
Vi sjekker om du har krav på kompensasjon i henhold til gjeldende lover.
steg 2
Vi tar hånd om alt
Ikke noe papirarbeid eller bortkastet tid for deg!
Hva er forskjellen mellom å rapportere bagasjeproblemene dine og sende inn et krav?
Å rapportere et bagasjeproblem er det første steget. Her registrerer du at bagasjen din er skadet eller forsinket og fyller ut en Property Irregularity Report (PIR). Det må gjøres direkte på flyplassen så snart problemet oppstår.
Å sende inn et krav er neste steg. Her ber du om kompensasjon for utgifter eller tap som har oppstått på grunn av bagasjeproblemet. For å kunne gjøre det må du først ha rapportert problemet og fylt ut en PIR-rapport.
For å få kompensasjon eller refusjon fra Lufthansa kreves det både at problemet rapporteres og at et krav sendes inn, samt at begge trinnene har bestemte tidsfrister.
Viktige tidsfrister ved bagasjeproblemer
For å få kompensasjon fra Lufthansa for forsinket eller mistet bagasje i henhold til Montrealkonvensjonen må du følge gjeldende tidsfrister:
Property Irregularity Report (PIR) må fylles ut direkte på flyplassen. Lagre din kopi.
Krav på kompensasjon må leveres innen sju dager ved skadet bagasje eller innen 21 dager ved forsinket bagasje.
Tabellen nedenfor tydeliggjør de ulike scenariene:
| Type bagasjeproblem | PIR på flyplassen | Krav til Lufthansa |
|---|---|---|
| Forsinket | Umiddelbart ved ankomst | Innen 21 dager |
| Mistet | Umiddelbart ved ankomst | Innen to år (etter at bagasjen anses som tapt etter 21 dager) |
| Skadet | Umiddelbart ved ankomst | Innen sju dager |
Kompensasjon for forsinket bagasje hos Lufthansa
Dette gjør du når din bagasje med Lufthansa er forsinket
Hvis bagasjen din ikke ankommer med ditt Lufthansa-fly må du umiddelbart rapportere forsinkelsen til bagasjeservice og fylle ut et PIR-skjema.
I henhold til Montrealkonvensjonen har du krav på kompensasjon for kostnader som oppstår når bagasjen din blir forsinket. Det innebærer at du kan få kompensasjon for nødvendige utlegg som dekker dine umiddelbare behov, som for eksempel undertøy, basisplagg, toalettartikler og andre viktige artikler.
Spar på alle kvitteringer og ta bilde av dem, slik at du alltid har en sikkerhetskopi og kan sende inn bevis på alle utgifter til Lufthansa når du søker om kompensasjon.
Slik søker du om kompensasjon for forsinket Lufthansa-bagasje
Du kan kreve kompensasjon for forsinket bagasje direkte på flyplassens nettsted.
Sørg for at du har:
PIR-nummeret
Boardingkort og flyopplysninger
Kvitteringer for utleggene dine
Selv om du har 21 dager på deg til å sende inn kravet ditt (regnet fra den dagen du får tilbake bagasjen din) er det best å sende inn krav om kompensasjon så snart som mulig. Om du er medlem av AirHelp+ kan du la AirHelp ta hånd om kravet ditt for å maksimere sjansene dine for kompensasjon.
Så mye kan du få i kompensasjon ved forsinket bagasje
I henhold til Montrealkonvensjonen er flyselskapets ansvar begrenset til 1 519 SDR (Special Drawing Rights) per passasjer, noe som tilsvarer cirka 1900 euro. Vanligvis erstattes kun rimelige utgifter som har oppstått som følge av forsinkelsen, for eksempel:
Basisplagg og undertøy
Grunnleggende toalettartikler og hygieneprodukter
Nødvendige medisiner
Ladere til din telefon eller andre akutte behov
Kostnader for vask av klær ved lengre forsinkelser
Luksuskjøp erstattes normalt ikke, men forretningsklær kan for eksempel anses som nødvendige dersom du reiser i jobbsammenheng og kan begrunne innkjøpet.
Kompensasjon og refusjon ved mistet bagasje med Lufthansa
Hva skal du gjøre dersom Lufthansa har mistet bagasjen din →
Slik søker du om kompensasjon for tapt bagasje med Lufthansa →
Hva du skal gjøre hvis Lufthansa har mistet bagasjen din
Hvis bagasjen din ikke dukker opp innen 21 dager anses den automatisk som tapt. Uansett om 21 dager har gått eller hvis Lufthansa erklærer bagasjen som tapt før fristen, har du krav på kompensasjon. Spesifikt har du krav på:
Kompensasjon for verdien av selve bagasjen (for eksempel kofferten) samt innholdet, altså det du har pakket.
Kompensasjon for kostnader som har oppstått på grunn av forsinket bagasje, det vil si innen det faktisk er erklært tapt.
Slik søker du om kompensasjon for mistet bagasje med Lufthansa
Prosessen for et erstatningskrav for mistet bagasje ligner det vi allerede har sett i tilfelle av forsinkelse, men med en forskjell. Du må også legge frem en liste som viser innholdet i bagasjen når den ble borte.
Sørg for å ha følgende klart når du krever kompensasjon:
PIR-nummer
Boardingkort og flynummer
En detaljert inventarliste som omfatter alle gjenstander som gikk tapt og deres anslåtte verdi.
Kvitteringer for utgifter du har hatt fordi du mistet bagasjen
Hvor mye kompensasjon har man krav på ved tapt bagasje?
Også ved tapt bagasje er det maksimale beløpet i henhold til Montreal-konvensjonen 1 519 SDR, noe som tilsvarer cirka 1900 euro. I motsetning til ved kun forsinket bagasje, har du krav på erstatning og kompensasjon fra Lufthansa, ikke bare for kostnader som har oppstått fordi bagasjen ikke ble levert, men også for verdien av selve bagasjen og innholdet i den.
Hvis du er medlem av AirHelp+ kan du la AirHelp håndtere kravet ditt for å få den refusjonen og kompensasjon du har krav på.
Guide: Erstatning for skadet bagasje med Lufthansa
Dersom bagasjen din ankommer skadet– slik gjør du det steg for steg
Rapporter skaden så fort du legger merke til skaden.
Fyll ut et skadeskjema, en såkalt PIR-rapport.
Dokumenter skadene – ta bilde av den skadde bagasjen og innholdet.
Vis bagasjen din for inspeksjon. Lufthansa kan være villige til å gi deg et forslag på en løsning. Det kan handle om reparasjon av skader, erstatning for gjenstander eller annen kompensasjon.
Send inn kravet ditt.
Ved skadet bagasje må du sende inn et krav innen sju dager. Det maksimale beløpet du kan få i kompensasjon i henhold til Montrealkonvensjonen er 1 519 SDR, noe som tilsvarer cirka 1900 euro.
Spor din savnede bagasje
Når du fyller ut en PIR-rapport vil du få et referansenummer. Dette nummeret trenger du for å sende inn ditt krav om kompensasjon, men det kan også brukes til å spore den savnede bagasjen din. For å sjekke statusen for bagasjen via flyselskapets nettsted må du oppgi ditt PIR-nummer for Lufthansa.
Hvordan kan AirHelp hjelpe om du rammes av bagasjeproblemer med Lufthansa?
Du kan kreve kompensasjon direkte fra flyselskapet eller via en tredjepartsekspert, slik som AirHelp. Så langt har vi vunnet kompensasjon for 3 millioner passasjerer over hele verden, spesielt ved forsinkede og kansellerte flyvninger, samt overbooking. Som medlem av AirHelp+ kan du i tillegg få hjelp med bagasjeproblemer.
Vi tar hånd om all kommunikasjon med Lufthansa, følger opp forsinkede svar og kjemper for maksimal erstatning. På den måten kan du fortsette reisen i ro og mak, samtidig som vi tar oss av bryet med bagasjekravet ditt.
Spørsmål og svar om Lufthansa bagasjekompensasjon
Nylige forsinkelser og innstillinger
Dato | Flightnummer | Flyselskap | Rute | Status | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
14.12.2025 | 10:45 | LH182 | Lufthansa | Frankfurt (FRA) Berlin (BER) | Innstilt | Sjekk kompensasjon |
14.12.2025 | 10:40 | LH2096 | Lufthansa | Munich (MUC) Hanover (HAJ) | Innstilt | Sjekk kompensasjon |
- Innstilt
LH182
•Lufthansa
Frankfurt
••Berlin
FRA
BER
Sjekk kompensasjon14.12.2025
10:45
- Innstilt
LH2096
•Lufthansa
Munich
••Hanover
MUC
HAJ
Sjekk kompensasjon14.12.2025
10:40