Fantastisk

225 396

tilbakemeldinger fra

Trustpilot

Kompensasjon ved forsinket fly: Når har du krav på erstatning

Sjekk kompensasjon
Kompensasjon ved forsinket fly: Når har du krav på erstatning

Få kompensasjon for flyforstyrrelser

  • Opptil 600 euro per person

  • For forsinkelser, innstillinger med mer

  • Sjekk flyvningen på 2 minutter

Flyreisende som venter i kø etter en flyforsinkelse

For flyforsinkelser på mer enn tre timer kan du ha rett til kompensasjon. Har noen av flyreisene dine vært forsinket de siste tre årene? Ikke bare noen minutter, men mer enn tre timer? I så fall kan du ha krav på økonomisk erstatning på opptil 600 euro for forsinket fly.

Sjekk din kompensasjon nå

Oversikt: Flyforsinkelse kompensasjon innen EU – dine rettigheter

  • Krav på kompensasjon ved 3 timers forsinkelse: Opptil 600 euro i flykompensasjon i henhold til EU-lovgivning.

  • Kompensasjonsbeløp: 250 euro (opptil 1500 km), 400 euro (1500–3500 km), 600 euro (mer enn 3500 km).

  • Flyselskapets plikt: Kompensasjon gis bare når flyselskapet har ansvaret for flyforsinkelsen.

  • Kostnadsfri service: Ved forsinkelser på over to timer har du rett til måltider og drikke, kostnadsfritt.

  • Rett til retroaktiv kompensasjon: Det er mulig å fremme krav opptil tre år etter at forsinkelsen fant sted.

Erstatning forsinket fly tre timer – dine rettigheter

Hvis du ankommer din sluttdestinasjon med en forsinkelse på minst tre timer, har du som regel rett til økonomisk kompensasjon i henhold til EU-forordning (EF) 261/2004. Beløpet avhenger av flydistansen:

  • Flyvninger opptil 1500 km: 250 €

  • Flyvninger over 1500 km innenfor EU eller mellom 1500 km og 3500 km utenfor EU: 400 €

  • Flyvninger over 3500 km utenfor EU: 600 €

Den nøyaktige distansen beregnes ut fra storsirkelavstanden. Ved tilslutningsfly tas det alltid hensyn til den samlede flydistansen fra første avgang til sluttdestinasjon.

AirHelp forklarer rettighetene dine ved forsinkelser i henhold til EU-forordning EF 261 om flypassasjerers rettigheter ved forsinkelser, som du kan lese her. Vi kan hjelpe deg å kontrollere din rett til kompensasjon for flyforsinkelser. Hvis du har rett til erstatning, hjelper vi deg å kreve kompensasjonen fra flyselskapet.


Regelverk om flypassasjerers rettigheter globalt

Siden 2004 har forordning (EF) nr. 261/2004 beskyttet passasjerer i EU mot ulemper ved kansellert fly, forsinkelser eller overbooking. Flyreisende har krav på kompensasjon på opptil 600 euro, avhengig av flydistansen og forsinkelsens varighet.

Ved innstillinger, forsinkelser på tre timer eller mer, overbookede fly eller tapte tilslutningsfly, kan passasjerer kreve alternativ transport eller tilbakebetaling av billettprisen. Forordningen gjelder for alle flyvninger fra eller til EU med et EU-flyselskap.

Det er viktig å ta vare på bevismateriale som boardingkort og bestillingsbekreftelser for å styrke kravet ditt overfor flyselskapet eller, om nødvendig, i retten.

Det finnes også lignende regelverk utenfor Europa, for eksempel i Canada, USA og Brasil. Disse gir imidlertid som regel mindre omfattende rettigheter enn EU-forordningen, som anses som spesielt forbrukervennlig sett i et globalt perspektiv.


Oversikt over EUs forordning (EF) nr. 261/2004

EUs forordning om passasjerers rettigheter beskytter passasjerer ved innstilte fly, forsinkelser og overbooking. Den garanterer en kompensasjon på mellom 250 og 600 euro ved forsinkelser på tre timer eller mer. I tillegg har passasjerer krav på assistanse og omsorg ved ventetid på to timer eller mer.

Hvem er beskyttet?

Forordningen gjelder for alle passasjerer med en bekreftet bestilling som møter opp til innsjekking i tide. Reiser med spesialpriser eller gratisturer er unntatt dersom disse ikke er allment tilgjengelige.

Anvendelsesområde

  • Flyvninger fra EU: Omfattes alltid av forordningen, uavhengig av flyselskap.

  • Flyvninger til EU: Gjelder kun dersom et europeisk flyselskap utfører flyvningen.

  • Avgang eller landing i EU med et EU-flyselskap: Krav på kompensasjon på opptil 600 euro.

  • Avgang fra EU med et flyselskap fra et land utenfor EU: Også krav på opptil 600 euro.

  • Landing i EU med et flyselskap fra et land utenfor EU:: Inget krav enligt EU-lagstiftningen.

Forordningen gjelder også for flyvninger fra Norge, Island og Sveits.

EUs forordning om passasjerers rettigheter gjelder ikke for

  • Gratisturer eller spesialpriser som ikke er tilgjengelige for allmennheten

  • Passasjerer som ikke møter opp i tide til innsjekking

Er du også rammet av et forsinket eller innstilt fly?

AirHelp hjelper deg med å kreve kompensasjon på en enkel og praktisk måte. Med AirHelps kalkulator kan du sjekke om du har krav på kompensasjon uten forpliktelser og gi AirHelp i oppdrag å gjennomføre kravet ditt.

Vi kjemper for dine rettigheter

Beregn hvordan erstatningen din blir

Kalkulator for flykompensasjon

1 passasjer

250 euro

opptil 1500 km

400 euro

1500–3500 km

600 euro

fra 3500 km


Kompensasjon, assistanse og tilbakebetaling av billett – de viktigste begrepene i EUs passasjerrettigheter forklart

1. Kompensasjon

Ved innstilte fly, overbookede fly eller betydelige flyforsinkelser har passasjerer krav på økonomisk kompensasjon. Denne kompensasjonen avhenger av flyruten og utgjør:

  • 250 € for flyvninger opptil 1 500 km (f.eks. Oslo – Berlin)

  • 400 € for flyvninger mellom 1 500 km och 3 500 km (f.eks. Oslo – Lissabon)

  • 600 € for flyvninger over 3 500 km (f.eks. Oslo – New York)

Merk: Kompensasjonen påvirkes ikke av den opprinnelige billettprisen og krav på kompensasjon gjelder ved forsinkelser som overstiger tre timer.

2. Krav på assistanse

Ved lengre ventetider er flyselskapene forpliktet til å hjelpe passasjerene sine. Det inkluderer:

  • Snacks, måltider og drikke

  • To gratis telefonsamtaler, fax eller e-post

  • Hotell og transport dersom overnatting er nødvendig

Hvis flyselskapet ikke tilbyr disse tjenestene, kan reisende ordne måltider og overnatting selv og senere kreve tilbake kostnadene mot fremvisning av kvitteringer.

3. Tilbakebetaling av billett

Hvis en flyvning blir innstilt, eller en passasjer frivillig nekter ombordstigning på grunn av overbooking, har de rett til full tilbakebetaling av billettprisen.

Alternativt kan passasjerer kreve erstatningstransport, det vil si ombooking til en annen flyvning.


Når har du krav på kompensasjon for forsinket fly?

Om du kan få kompensasjon i henhold til flypassasjerrettighetene ved en forsinkelse, avhenger av visse vilkår. Du vet sannsynligvis allerede at flyet ditt må være forsinket med minst tre timer for at du skal kunne kreve kompensasjon.

Det finnes imidlertid noen tilleggskrav som må være oppfylt, for eksempel at flyselskapet må være ansvarlig for forsinkelsen. Vi har samlet alle kravene i en oversikt, slik at du raskt kan se om rettighetene dine som passasjer gjelder ved en forsinket flyvning.

Oppsummering: Kompensasjon for forsinkede fly

VillkorRättigheter och ersättning
Fra to timers forsinket avgang (kortdistanse opptil 1500 km) Gratis drikke og snacks
Fra tre timers forsinket avgang (mellomdistanse opptil 3500 km)Obligatoriske tjenester (drikke, snacks, kommunikasjonsmuligheter)
Fra tre timers ankomstforsinkelse250-600 euro kompensasjon per person i henhold til EUs forordning (EF) nr. 261/2004
Fra fire timers forsinket avgang (langdistanse over 3500 km)Gratis mat og drikke samt kommunikasjonsmuligheter
Fra fem timers forsinket avgang (alle ruter)Rett til å avbestille flyvningen og få tilbakebetalt billettprisen
Avgang neste dagRett til hotellovernatting inkludert transport til/fra flyplassen

Vilkårene for kompensasjon: en oversikt

Vilkår for kompensasjon ved flyforsinkelse:

  • Du har nådd din destinasjon med en flyforsinkelse på mer enn tre timer

  • Du har sjekket inn på flyplassen i tide

  • Flyforsinkelsen skjedde ikke for mer enn tre år siden

  • Forsinkelsen skyldes flyselskapet (f.eks. ved tekniske problemer)

  • Flyet gikk fra EU (flyselskapet spiller ingen rolle) eller landet i EU (forutsatt at flyselskapet har sitt sete i EU)

Sjekk med AirHelp om du har krav på kompensasjon for forsinket flyvning

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken


Kompensasjon ved flyforsinkelse: Dine rettigheter forklart

Hvis flyet ditt er forsinket, kan du påberope deg EUs forordning om flypassasjerers rettigheter. Allerede ved en ventetid på to timer har du rett til ulike former for assistanse, slik som:

  • Kostnadsfrie måltider og drikke

  • To kostnadsfrie kommunikasjonsmuligheter (f.eks. telefonsamtale eller e-post)

  • Ved behov for overnatting: hotell og transport til hotellet

Hvis flyet ditt ankommer med mer enn tre timers forsinkelse har du også krav på økonomisk kompensasjon:

  • 250 € for flydistansene opptil 1500 km

  • 400 € for flydistansene mellom 1500 km og 3500 km

  • 600 € for flydistansene som overstiger 3500 km

Viktig å merke seg: Flyselskapet er ikke forpliktet til å betale kompensasjon hvis det foreligger ekstraordinære omstendigheter, for eksempel ekstremvær eller sikkerhetsrisiko som har forårsaket forsinkelsen.

Dine rettigheter og kompensasjonskrav ved lengre forsinkelser

  • Fra to timers forsinkelse: Krav på assistanse (snacks, drikke, mulighet for kommunikasjon)

  • Fra tre timers forsinkelse: Krav på økonomisk kompensasjon (250-600 euro avhengig av flydistansen)

  • Fra fem timers forsinkelse: Rett til å avbryte reisen og kreve full tilbakebetaling av billettprisen

  • Ved pakkereiser, fra 4 timers forsinkelse: I tillegg krav på prisavslag fra reisearrangøren

På denne måten sikrer EUs forordning om flypassasjerers rettigheter at du ikke blir stående uten hjelp ved lengre forsinkelser og at du kan kreve kompensasjon dersom du blir berørt.


Hvor mye kompensasjon gir et forsinket fly (oversikt)

Hvor mye erstatning et forsinket fly gir deg vil avhenge av flere faktorer, blant annet flydistansen og hvor lang forsinkelsen var.

En annen viktig faktor er om flyet ditt gikk innenfor EU eller til/fra et land utenfor EU. For å gjøre det så oversiktlig som mulig, har vi laget en tabell over de ulike scenarioene nedenfor.

Mindre enn 3 timers forsinket flyvning3-4 timers forsinket flyforsinkelse på mer enn 4 timerKansellert fly - kom aldri fremFlystrekningen (km)
0 €250 €250 €250 €Flyvninger opptil 1.500 km
0 €400 €400 €400 €Flyvninger innen EU på over 1500 km
0 €400 €400 €400 €Flyvninger utenfor EU på mellom 1500 km og 3500 km
0 €300 €600 €600 €Flyvninger utenfor EU på over 3500 km

Kompensasjon ved flyforsinkelse: Når har jeg krav på kompensasjon?

Ved en flyforsinkelse på mer enn fem timer har passasjeren rett til selv å velge om reisen skal fortsette eller ikke. Flyselskapet er da forpliktet til å tilby følgende alternativer:

  • Tilbakebetaling av hele billettprisen, samt returflyvning til avreiseflyplassen dersom deler av reisen allerede er gjennomført (dvs. delvis tilbakebetaling ved flyforsinkelse).

  • Ombooking til et senere tidspunkt under sammenlignbare betingelser.

  • Reise til sluttdestinasjonen med annet transportmiddel (f.eks. tog, buss eller taxi).

I tillegg til disse alternativene har passasjeren også krav på kompensasjon på opptil 600 euro (avhengig av flydistansens lengde).


Hva skal du gjøre ved en flyforsinkelse?

I henhold til EU-forordning 261/2004 har du rett til kompensasjon dersom flyet ditt er mer enn tre timer forsinket. Det betyr at bare noen minutters forskjell kan avgjøre om du får flere hundre euro i erstatning eller ingenting i det hele tatt.

Viktig å vite: Forsinkelsens lengde måles ut fra ankomsttid, ikke avgangstid, siden en del av forsinkelsen kan tas igjen under flyvningen. Derfor bør du alltid skrive ned den nøyaktige ankomsttiden for flyet ditt på destinasjonsflyplassen.

Nå lurer du kanskje på hvordan man skal forstå den nøyaktige ankomsttiden. Man skulle tro det er øyeblikket flyet lander på bakken, men det er det ikke. Ankomsttiden er tidspunktet da den første flydøren åpnes.

Sjekkliste for å søke om kompensasjon ved skade eller forsinkelse

  • Boardingkort inkludert flynummer

  • Bestillingsbekreftelse

  • Kvitteringer eller billetter for alternativ transport

  • Eventuelle kuponger fra flyselskapet

  • Bevis på ekstra kostnader (f.eks. hotell, mat, taxi)

  • Foto av informasjonsskjermen på flyplassen

  • Hvis mulig: Skriftlig attest fra flyselskapet om årsaken til forsinkelsen

En familie som er i ferd med å gå ombord på et fly

Søk om kompensasjon for din flyforsinkelse uten risiko!

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken


Du trenger disse dokumentene for å underbygge kravet ditt om kompensasjon ved flyforsinkelse

 Følgende er nødvendige dokumenter å forberede for å kunne søke om kompensasjon for et forsinket fly.

  • Boardingkortet eller e-billetten din

  • Bestillingsbekreftelsen din

Du bør også ha reisedetaljene dine tilgjengelig: flynummeret ditt, den opprinnelige avgangs- og ankomsttiden samt den faktiske avgangs- og ankomsttiden. Flynummeret ditt er et seks-sifret nummer som flyselskapet har tildelt din flybestilling.

Generelt gjelder det at jo flere bevis du har, dess større er sjansen for å lykkes og desto raskere kan kravet ditt behandles. Vi har derfor samlet noen tips om hva du kan gjøre på flyplassen ved en forsinkelse, slik at det blir enklere å få kompensasjonen i etterkant.

Dokumenter flyforsinkelsen grundig:

  • Få årsaken til flyforsinkelsen bekreftet skriftlig av flyselskapets bakkepersonell

  • Noter den faktiske ankomsttiden til destinasjonen

  • Ta et bilde av avgangstavlen som viser at flyet er forsinket

  • Lagre e-postmeldinger eller ta et skjermbilde av app-varsler som bekrefter at flyet er forsinket


Kompensasjon ved flyforsinkelse: Ekstraordinære omstendigheter dekkes ikke

Ved en flyforsinkelse forårsaket av ekstraordinære omstendigheter har du dessverre ikke rett til kompensasjon, siden flyselskapet ikke kan holdes ansvarlig i slike tilfeller.

Hva er ekstraordinære omstendigheter eller force majeure?

Ved flyforsinkelser regnes for eksempel forårsaket av dårlig vær, politiske uroer eller streik blant flyplassansatte eller flygeledere som ekstraordinære omstendigheter (force majeure) og er derfor ikke flyselskapets ansvar.

Det kan skje at flyselskapene påberoper seg ekstraordinære omstendigheter for å unngå å betale kompensasjon. Du bør derfor være klar over at flyforsinkelser på grunn av tekniske feil eller streik blant flyselskapets eget personale, for eksempel kabinpersonale eller piloter, ikke regnes som force majeure.

Det skyldes at det er flyselskapets ansvar å forebygge tekniske problemer og å redusere risikoen for forsinkelser forårsaket av personalstreiker, for eksempel gjennom konstruktive kollektive forhandlinger. I slike tilfeller kan du la AirHelp vurdere kravet ditt om kompensasjon for flyforsinkelse.


Omfattes alle flyvninger av forordning (EF) nr. 261?

Nei, det er ikke alle flyvninger som  omfattes av EU-forordning EF 261. Hver flyvning som går fra EU omfattes imidlertid av EU-forordning 261, uavhengig av hvor flyselskapet har sitt sete.

En vanlig misforståelse er at EUs forordning EF 261 kun gjelder EUs luftrom eller bare beskytter EU-borgere. Dette stemmer ikke, siden forordningen også omfatter Island, Norge, Sveits og de såkalte «ytterste randområdene» i Europa. Den beskytter også alle flyreisende, uavhengig av nasjonalitet. I tabellen nedenfor kan du raskt se om flyet ditt omfattes av forordningen.

RuteEU-flyselskapIkke-EU-flyselskap
Avgang innenfor EU, destinasjon innenfor EU✔️ Omfattes✔️ Omfattes
Avgang innenfor EU, destinasjon utenfor EU✔️ Omfattes✔️ Omfattes
Avgang utenfor EU, destinasjon innenfor EU✔️ Omfattes❌ Omfattes ikke
Avgang utenfor EU, destinasjon utenfor EU❌ Omfattes ikke❌ Omfattes ikke

Kompensasjon for flyforsinkelse ved tjenestereise eller pakkereise

Også reisende på tjenestereiser og pakkereiser kan ha rett til kompensasjon ved forsinkelser.

Forsinket fly? Se om du har krav på kompensasjon med AirHelp

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken


Hva gjelder for kompensasjon hvis flyet er forsinket på grunn av streik?

Noen ganger forårsakes kansellerte og forsinkede fly av en streik. Det er ikke uvanlig at hundrevis av flyvninger blir berørt, og at tusenvis av passasjerer står hjelpeløst i kø ved terminalene. Spørsmålene er mange: Har jeg rett til et erstatningsfly? Kan jeg ta tog i stedet? Vil jeg få pengene tilbake? Og har jeg egentlig rett til kompensasjon?

I en slik situasjon er det viktig å kjenne rettighetene sine. For selv om streik er en ekstraordinær omstendighet for flyselskapet, har du som passasjer fortsatt krav som du kan gjøre gjeldende. Vår omfattende guide: Flystreik: Dine rettigheter og hvordan du krever kompensasjon forklarer i detalj hva som gjelder når du rammes av en forsinkelse i forbindelse med en streik.

Vi forklarer blant annet under hvilke forhold du har rett til et erstatningsfly, om det er et alternativ å bruke andre transportmidler som tog, og i hvilke tilfeller du kan forvente refusjon av billettprisen.

Sjekk din rett på kompensasjon for forsinket fly med AirHelp

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken


Kompensasjon ved flyforsinkelse: Er det mulig å få pengene tilbake?

Hvis flyvningen starter med en forsinkelse, kan du under visse forutsetninger ha rett til refusjon av billettprisen. Det gjelder spesielt dersom forsinkelsen er så lang at det opprinnelige formålet med reisen ikke lenger oppfylles, eller dersom flyselskapet ikke kan gjennomføre flyvningen innen de neste 24 timene.

I slike tilfeller må tilbakebetalingen aktivt kreves fra flyselskapet. Vær oppmerksom på at en tilbakebetaling innebærer at transportavtalen opphører.

Du blir da selv ansvarlig for å ordne alternative reisealternativer. Refusjonen påvirker ikke eventuell ytterligere kompensasjon som du kan ha rett til dersom flyselskapet er ansvarlig for forsinkelsen.


Hva koster det å kreve kompensasjon for en flyforsinkelse?

Det finnes ulike måter å kreve kompensasjon på for flyforsinkelser i henhold til EU-forordning 261/2004. Ett alternativ er å håndtere saken selv, noe som innebærer at du ikke trenger å betale noen suksessprovisjon til AirHelp.

Det er et alternativ som både krever tid, energi og motivasjon fra din side. Erfaring viser at for en flyforsinkelse på tre timer eller mer tar prosessen med å sende inn kompensasjonskravet omtrent to timer. Du må blant annet samle alle nødvendige dokumenter, finne riktig kontaktadresse og formulere selve kravet.

Noen ganger er ikke denne fremgangsmåten tilstrekkelig og passasjeren trenger en advokat for å få gjennomslag for kravet sitt. Dette øker både tidsbruk og kostnader betydelig. Dette medfører også en økonomisk risiko, siden de juridiske kostnadene påløper selv om passasjeren ikke lykkes. Kostnadene for advokat og den økonomiske risikoen elimineres hvis du kontakter AirHelp umiddelbart.

Vi kommer til å kontrollere om kompensasjon er sannsynlig ettersom flyet var mer enn tre timer forsinket. Det påløper ingen kostnader for dette. Dersom du har krav på kompensasjon for en flyforsinkelse, vil vi iverksette alle nødvendige tiltak for å ivareta dine passasjerrettigheter. Vi tar kun et gebyr dersom flyselskapet faktisk utbetaler kompensasjon.


Forsinket fly, penger tilbake: AirHelp hjelper deg å sjekke din kompensasjon

Selv om EU-forordningen gir deg rettigheter, gjør flyselskapene ofte alt de kan for å unngå å betale kompensasjon ved kansellerte fly. Det er spesielt vanlig siden kompensasjonen ved en forsinkelse ofte overstiger billettprisen med en betydelig sum.

Det er her AirHelp kommer inn i bildet. Vi tar over kommunikasjonen med flyselskapet og krever din rett til kompensasjon ved en flyforsinkelse og i tvilstilfeller også i retten. Det er ingen økonomisk risiko for deg, ettersom vi bare tar gebyr hvis vi lykkes. Spar tid og energi, og la AirHelp hjelpe deg med ditt krav.

Bruk vår kostnadsfrie kalkulator for kompensasjon ved flyforsinkelser for å sjekke ditt forsinkede fly og beregne beløpet du kan få i kompensasjon på forhånd.

Forsinket fly: Krev kompensasjon fra flyselskapet

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken


FAQ: Ofte stilte spørsmål

Forsinket fly: Søk om erstatning med AirHelp

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken

Flere passasjerrettigheter du kan gjøre deg kjent med:

Flypassasjerrettigheter I EU