Har du hatt et kansellert fly i løpet av de siste tre årene og lurer på om du har krav på kompensasjon? I mange tilfeller har du krav på kompensasjon i henhold til EUs forordning om passasjerrettigheter (EF261). Sjekk flyet ditt kostnadsfritt med AirHelp. AirHelp vil deretter fastslå om du har krav på erstatning.
Kontroller kostnadsfritt med AirHelp for å se om du har rett på kompensasjon for kansellert fly.
Dine rettigheter og krav for kompensasjon ved kansellert fly:
Kompensasjon: Opptil 600 euro for kanselleringer på kort varsel, avhengig av flydistansen.
Erstatningsfly eller refusjon: Du har rett til å velge mellom alternativ transport eller full tilbakebetaling av billettprisen.
Omsorgstjenester: Måltider, mulighet for kommunikasjon og ved behov hotellovernatting når du venter.
Foreldelsesfrist: Erstatningskrav kan fremmes retroaktivt innen tre år.
Be om kompensasjon for innstilt fly i dag
Alle flyselskaper
Alle land
Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken
Hvilke rettigheter har jeg ved et kansellert fly?
Hvis et fly blir kansellert, har du flere rettigheter i henhold til EUs forordning 261/2004 om passasjerers rettigheter. I tillegg til økonomisk kompensasjon har du rett til å kreve at flyselskapet enten tilbyr deg alternativ transport eller refunderer det beløpet du betalte for flybilletten. Flyselskapet må også gi deg passende omsorg når du venter, samt ordne med overnatting hvis nødvendig.
Disse rettighetene gjelder for alle flyvninger som går fra EU eller som utføres av et EU-flyselskap. Forutsetningene er at flyvningen ble kansellert på kort varsel, det vil si mindre enn 14 dager før avgang og at det ikke var ekstraordinære omstendigheter som ekstremvær eller politiske uroligheter. Rettighetene er der for å sikre at passasjerer rammes så lite som mulig og at de enten kan gjennomføre reisen eller få pengene tilbake.
Uavhengig av kompensasjon i henhold til EU-forordning EF 261 har du rett til hel eller delvis refusjon av billettprisen ved et kansellert fly. Dette gjelder dersom flyvningen blir kansellert og du ikke kan eller ønsker å akseptere en alternativ flyvning. Refusjonen skal skje innen sju dager og gjelder hele billettprisen, inkludert alle tilleggskostnader som skatter og avgifter.
Hvis flyet ditt blir kansellert, har du som hovedregel rett til alternativ transport til den opprinnelige destinasjonen din. Flyselskapet må organisere og tilby den alternative transporten for egen regning. Det kan for eksempel være en senere flyvning, en togreise eller til og med erstatningstransport med buss, dersom det innebærer at du kan nå destinasjonen din omtrent like raskt. Dersom flyselskapet nekter å arrangere alternativ transport eller ikke tilbyr en løsning, kan du kreve refusjon for billettprisen og ordne med en ny reise selv. Det er viktig at du får avslaget bekreftet skriftlig slik at du kan hevde din rett senere.
Hvis du må vente lenge på flyplassen på grunn av et kansellert fly, er flyselskapet forpliktet til å tilby deg gratis mat og drikke. Du skal også få mulighet til å ta to telefonsamtaler eller sende e-post uten kostnad, dersom du trenger å informere noen om at flyet ditt er kansellert.
Type og omfang av assistansen avhenger av hvor lang forsinkelsen er. Som en generell regel gjelder det at jo lenger du må vente, dess mer omfattende blir assistanse-tjenestene. Dersom flyselskapet ikke tilbyr tjenestene frivillig, bør du sørge for å ta vare på kvitteringer for utgifter du har hatt, slik at du kan kreve erstatning senere.
Ved lang ventetid, spesielt dersom alternativ transport ikke er mulig før neste dag, må flyselskapet ordne hotellovernatting for deg uten kostnad. Det inkluderer også transport mellom flyplassen og hotellet. Flyselskapet må aktivt tilby deg oppholdet og dekke kostnadene.
Dersom du ønsker å bestille hotell selv, bør du kontakte flyselskapet på forhånd og be om godkjenning, sørg for å få deres avslag bekreftet skriftlig. Akkurat som ved andre utlegg er det viktig at du tar vare på alle kvitteringene for å kunne dokumentere kostnadene dine senere.
Formålet med assistanse-tjenestene er å gjøre ventetiden så komfortabel som mulig og gi deg den støtten du trenger for at reisen din kan fortsette til destinasjonen.
Hva har jeg krav på ifølge EU-forordning EF 261 ved et kansellert fly?
EU-forordning EF 261 regulerer passasjerers rettigheter ved kansellerte, forsinkede og overbookede fly innenfor EU. Ifølge forordningen har passasjerer rett til økonomisk kompensasjon dersom:
Flyvningen utføres av et EU-flyselskap eller har avgang fra EU.
Flyvningen ble kansellert mindre enn 14 dager før avgang.
Forsinkelsen til destinasjonen din er på mer enn tre timer.
Det ikke forelå ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll (f.eks. ekstremvær eller politiske uroligheter).
Kompensasjonen avhenger av flyruten og ligger vanligvis på mellom 250 og 600 euro. Kompensasjonen er ment å erstatte passasjerene for ulempen som forårsakes av et kansellert fly.
Hva kan jeg gjøre hvis flyet mitt er kansellert?
Hvis flyselskapet ikke gir deg beskjed minst 14 dager før avreise om at flyet er kansellert, kan du ha rett til opptil 600 euro i kompensasjon. Hvis flyet ble kansellert med kort varsel og du allerede befinner deg på flyplassen, har du også ofte rett til måltider, drikke og annen assistanse når du venter.
Hvis du i henhold til EU-forordning EF 261 ønsker å kreve kompensasjon for et kansellert fly, må du forvente motstand fra flyselskapet. Selv om loven er på din side, betyr det ikke at flyselskapet har noen stor interesse av å kompensere deg. Du bør derfor gjøre følgende dersom flyet ditt blir kansellert.
AirHelps sjekkliste: Slik sikrer du kompensasjon ved kansellerte fly
Ta vare på boardingkort eller e-billett, samt bookingbekreftelse. Dette er dokumentene som kreves som bevis på bestillingen din for å kunne kreve kompensasjon.
Få kanselleringen bekreftet skriftlig av flyselskapets bakkepersonell. Be om en skriftlig bekreftelse på det kansellerte flyet og årsaken til kanselleringen. Bekreftelsen kan brukes for å underbygge kravet ditt.
Krev et erstatningsfly til destinasjonen eller refusjon av billettprisen. Du har rett til å velge mellom et erstatningsfly eller full refusjon av billettprisen i henhold til forordning (EF) nr. 261.
Skriv ned endelig ankomsttid til destinasjonen. Ankomsttiden er avgjørende for beregningen av kompensasjonen. Skriv derfor ned klokkeslettet når du faktisk ankommer destinasjonen.
Sjekk med AirHelp om du har rett på kompensasjon. Bruk AirHelps verktøy for raskt og enkelt å sjekke om du har krav på kompensasjon. Hvis du er berettiget, tar AirHelp hånd om hele prosessen for deg.
Vi kjemper for dine rettigheter
Kompensasjonskalkulator
Beregn hvor høy kompensasjonen din blir
1 passasjer
250 euro
opptil 1500 km
400 euro
1500–3500 km
600 euro
fra 3500 km
Når har jeg rett på refusjon av flybilletten?
Hvis flyet ditt er kansellert og du ikke lenger ønsker å gjennomføre reisen, kan du kreve full refusjon av billettprisen fra flyselskapet. Du har denne retten uansett om flyselskapet har tilbudt deg alternativ transport eller ikke. Du kan selv bestemme om du vil akseptere den nye reisen eller om du vil ha pengene tilbake.
Du har også rett til refusjon dersom du tilbys en ny flyreise, men forbindelsen ikke er rimelig, for eksempel hvis den innebærer ekstremt lang ventetid eller om det er flere mellomlandinger. I slike tilfeller må flyselskapet refundere den opprinnelige billettprisen innen sju dager. Viktig: Hvis du frivillig aksepterer en verdikupong, må du sørge for at den kan løses inn uten tidsbegrensning og ikke utløper.
Hva EU-forordning EF 261 betyr for passasjerer
EU-forordning EF 261 regulerer passasjerers rettigheter ved innstilte fly, forsinkelser og overbookede fly innenfor EU. Ifølge forordningen har passasjerer rett til økonomisk kompensasjon dersom:
Flyet utføres av et EU-flyselskap eller starter innenfor EU.
Flyet ble kansellert mindre enn 14 dager før avgang.
Forsinkelsen ved destinasjonen er mer enn tre timer.
Det foreligger ikke noen ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll (f.eks. ekstremvær eller politiske uroligheter).
Kompensasjonen avhenger av hvor langt du skulle ha fløyet og er vanligvis på mellom 250 og 600 euro. Den er ment å kompensere for de ulempene et innstilt fly medfører.
Dette bør du gjøre ved kansellert fly
Hvis du rammes av et kansellert fly, bør du handle raskt og iverksette viktige tiltak. Be flyselskapet bekrefte årsaken til innstillingen skriftlig. Ta vare på alle kvitteringer, for eksempel for måltider eller utstedte kuponger. Krev dine rettigheter når det gjelder service og omsorg på flyplassen og bruk vår kompensasjonskalkulator for å fastslå kravet ditt.
Kompensasjon ved kansellert fly: Hvilke flygninger gir rett på kompensasjon?
Som berørt passasjer har du som regel rett til kompensasjon hvis flyet ditt blir kansellert. I enkelte tilfeller må du kontrollere kravet ditt, for eksempel med AirHelp.
Som passasjer har du som regel rett til kompensasjon hvis flyet ditt blir kansellert. I enkelte tilfeller må du kontrollere kravet ditt, for eksempel med AirHelp. Du trenger ikke noe spesielt eksempelbrev for det.
Det finnes unntak der du ikke har rett til kompensasjon ved kansellerte fly. Du kan for eksempel ikke fremme krav hvis flyselskapet informerte deg om at flyet ble kansellert minst 14 dager i forveien.
Et annet unntak er dersom flyselskapet tilbyr deg ombooking til et alternativt fly. I slike tilfeller kan flyselskapet unngå å betale kompensasjon for kansellert fly hvis følgende kriterier er oppfylt:
Informasjon om kansellert flygning
Krav på ombooking av fly
14 dager før
Ingen krav
7-13 dager før
Krav: Erstatningsflyet går senest to timer før det opprinnelige flyet og ankommer mindre enn fire timer senere.
Mindre enn sju dager før
Krav: Erstatningsflyet starter ikke mer enn en time før det opprinnelige flyet og lander mindre enn to timer senere.
Disse reglene gjelder også hvis flyselskapet ikke kansellerer flyvningen, men bare endrer flytiden. I dette tilfellet behandles den ombookede flyvningen som et erstatningsfly.
Krev erstatning ved kansellert fly – opptil 600 euro
Alle flyselskaper
Alle land
Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken
Hvilke rettigheter har jeg ved endret flytid eller ombooking?
Det er ikke bare kansellerte fly, men også betydelige endringer av flytider kan gi deg rett til kompensasjon. Hvis flyselskapet med kort varsel fremskynder avgangen eller forsinker den betydelig, behandles det på samme måte som en kansellert flyvning. Det betyr at du har rett til alternativ transport eller refusjon og i noen tilfeller kompensasjon i henhold til EU-forordning 261/2004.
Følgende gjelder spesielt for ombookede flyvninger: Hvis avgangen flyttes mer enn en time frem, kan du nekte å reise og kreve pengene tilbake. I tillegg har du rett til kompensasjon hvis du ble informert om endringen mindre enn 14 dager før avgang og det medfører betydelige ulemper for deg. Her gjelder det samme: finn ut av rettighetene dine i tide og dokumenter alle endringer slik at det blir enklere å fremme krav om kompensasjon.
Hvilken kompensasjon har jeg rett til ved innstilt fly?
Kompensasjonsbeløpet for et kansellert eller forsinket fly avhenger av flere faktorer:
Flyruten, varigheten av flyforsinkelsen (ved ombooking til et alternativt fly) og om flyvningen har avgang fra eller ankommer innen EU. Det kan høres litt komplisert ut, derfor har vi laget en oversikt for deg.
Mindre enn tre timers flyforsinkelse
3-4 timer flyforsinkelse
Flyforsinkelse på mer enn fire timer
Kansellert fly - kom aldri frem
Flystrekning (km)
0 €
250 €
250 €
250 €
Alle flygninger opptil 1500 km
0 €
400 €
400 €
400 €
Flygninger innen EU over 1500 km
0 €
400 €
400 €
400 €
Flygninger utenfor EU på mellom 1500 km og 3500 km
0€
300 €
600 €
600 €
Flygninger utenfor EU på over 3500 km
Merk: Hvis du aksepterer et erstatningsfly, vil kompensasjonen din bli betydelig redusert. Hvis du derimot takker nei til ombookingen, har du rett til den kompensasjonen som er angitt under kolonnen "Innstilt fly – kom aldri frem". I tillegg får du billettprisen tilbake, og hvis relevant, dekkes også kostnadene for en returreise til ditt opprinnelige avreisested.
Tenk derfor nøye gjennom om du vil akseptere ombookingen eller ikke.
Jeg har en flyreise med mellomlanding som er kansellert – får jeg kompensasjon for hele reisen?
Når du bestiller en flyreise med mellomlanding og bare en del av reisen blir kansellert, oppstår spørsmålet om du har rett til kompensasjon for hele reisen eller bare for den delen som er påvirket. Kompensasjonsbeløpet du kan få vil blant annet avhenge av flyrutens lengde. For at hele flyreisen din skal omfattes ved en kansellering, må følgende vilkår være oppfylt:
Kansellert fly ved reise med mellomlandinger
Flyene må tilhøre samme booking. Det betyr at billettene ikke må ha blitt kjøpt separat. En felles booking sikrer at hele strekningen til flyrutens regnes som en sammenhengende reise.
Flyforsinkelsen eller kanselleringen din må være kompensasjonsberettiget i henhold til EU-forordning EF 261. Forordningen beskytter flypassasjerer ved forsinkede, innstilte og overbookede fly innenfor EU.
Hovedregelen er: Hvis et flyselskap er ansvarlig for at et enkelt fly i en reise med mellomlanding blir kansellert, må det også ta ansvar for alle påfølgende fly, selv om tilknytningsflyene utføres av et annet flyselskap. Det betyr at hele reisen, inkludert alle mellomlandinger, kan gi rett til kompensasjon fra flyselskapet.
Det hender at domstoler innen EU tolker EU-forordning EF 261 ulikt. Noen domstoler beregner kun flystrekningene etter forstyrrelsen ved kompensasjon og ikke hele den planlagte flyreisen før forstyrrelsen. De ulike tolkningene kan skape forvirring og påvirke sjansene dine for full kompensasjon.
Vi anbefaler derfor at du enkelt legger inn flyopplysningene dine i vår kompensasjonskalkulator, som på bare noen minutter viser hvor mye kompensasjon du kan ha rett til ved innstilt fly, samt ved reiser som inkluderer en eller flere mellomlandinger.
For å sikre at du får maksimal kompensasjon anbefaler vi følgende steg:
Sørg for at alle flyene er booket under samme booking. Ved separate bookinger er det ofte ikke mulig å få kompensasjon for tilknytningsfly.
Bruk AirHelps kompensasjonskalkulator. Legg inn flyopplysningene dine og finn på få minutter ut hvor mye kompensasjon du kan få ved kansellert fly, også ved reiser med mellomlanding.
Ta vare på alle viktige dokumenter, inkludert bookingbekreftelser, boardingkort og skriftlige bekreftelser på kanselleringen av flyet.
Hvis du er usikker, la AirHelps eksperter hjelpe deg med å håndheve dine rettigheter og få maksimal kompensasjon.
Kontroller din rett på kompensasjon ved kansellert fly
Alle flyselskaper
Alle land
Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken
Når utelukker ekstraordinære omstendigheter retten til kompensasjon?
Flyselskapet er ikke ansvarlig for flyforsinkelser som skyldes såkalte ekstraordinære omstendigheter. Det er spesielle situasjoner som ligger utenfor flyselskapets kontroll og det innebærer ofte at kompensasjon uteblir for berørte passasjerer. Eksempler på slike omstendigheter er blant annet:
Lyn og ekstreme værforhold, slik som kraftige stormer, kraftig snøfall eller tett tåke, regnes som flyforsinkelser på grunn av dårlig vær. I disse tilfellene er sikkerheten for passasjerer og besetning avgjørende og forsinkede eller kansellerte fly må godkjennes for å sikre alles trygghet. Flyselskapene kan ikke påvirke været og kan derfor heller ikke holdes ansvarlige for eventuelt kansellerte fly.
Medisinske nødsituasjoner ombord på et fly eller på flyplassen ligger også utenfor flyselskapets kontroll. Dette er uforutsigbare hendelser som krever umiddelbar respons for å sikre den berørte personens helse og velvære.
Sabotasjehandlinger og terrortrusler er ekstreme tilfeller av ekstraordinære omstendigheter. Passasjerenes og personalets sikkerhet har høyeste prioritet og flyselskapene kan derfor ikke holdes ansvarlige for kansellerte fly.
Streiker blant flyplassansatte eller flygelederpersonell faller også under kategorien ekstraordinære omstendigheter, fordi de ikke er ansatt av flyselskapet. Flyselskapet har ingen innflytelse over streikene og kan derfor ikke holdes ansvarlig for kansellerte fly.
Hvis et fly blir kansellert på grunn av en personalstreik hos flyselskapet, har passasjerene rett til kompensasjon for streiken. Interne streiker, for eksempel blant kabinpersonell eller piloter, brukes vanligvis som et pressmiddel under kollektive forhandlinger og flyselskapet anses å ha en viss innflytelse over det.
Siden flyselskapene i slike tilfeller kan påvirke streikene, har passasjerene rett til kompensasjon dersom flyet kanselleres på grunn av streikene. Situasjonen er lik når det gjelder tekniske feil. En flyforsinkelse på grunn av teknisk feil anses heller ikke som en ekstraordinær omstendighet, fordi det tekniske vedlikeholdet er flyselskapets ansvar. Tekniske problemer som fører til kansellerte eller forsinkede fly faller derfor ikke under ekstraordinære omstendigheter og kan berettige et krav på kompensasjon.
Sikre kompensasjonen din ved kansellert fly
Alle flyselskaper
Alle land
Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken
Hvordan kan jeg sikre fremtidige flyreiser?
Med AirHelp+ er du maksimalt beskyttet mot uventede flyproblemer allerede før reisen din starter. Hvis flyet ditt blir forsinket med mer enn tre timer, kansellert eller omdirigert, får du 100 euro (Smart-abonnement) eller 200 euro (Pro-abonnement) per hendelse.
I tillegg får du 200 euro ved tapte tilknytningsfly og 200 euro ved forsinket eller tapt bagasje, utbetalt direkte innen noen dager. Enda mer praktisk blir det ved forsinkelser på over en time eller kansellerte fly: da får du tilgang til over 1300 flyplasslounger verden over, perfekt for å arbeide uforstyrret eller bare slappe av.
Du får også støtte hele døgnet fra ekspertene våre, samt liveoppdateringer om flyets status, slik at du alltid er informert og kan handle raskt. Sist, men ikke minst: kompensasjonen for passasjerrettigheter kreves inn uten serviceavgift av AirHelp, slik at du kan beholde hele beløpet uten provisjonskostnader.
AirHelp+ er ikke bare en beskyttelse for reisene dine, men en skikkelig «alt-i-ett»-pakke. Det er spesielt for de som reiser ofte og alle som ønsker å reise trygt og komfortabelt.
Slik sjekker eller krever du kompensasjon ved kansellert fly
På dette tidspunktet har du sikkert fått inntrykk av at det kan være litt komplisert å kreve kompensasjon fra flyselskapet for kansellert fly. Det stemmer, siden flyselskapet ikke har noen forretningsmessig interesse av å kompensere deg økonomisk. Derfor er det mulig at flyselskapet ganske enkelt avviser eller ignorerer kravet ditt, selv om du har retten på din side.
Det er her AirHelp hjelper deg. Med mange års erfaring innen bransjen for flypassasjerers rettigheter vet vi hvilke unnskyldninger flyselskapene ofte bruker og hvordan du som passasjer likevel kan få kompensasjonen din. AirHelp tar seg av hele prosessen for deg, fra å sende inn kravet til å gjennomføre saken. Len deg tilbake når vi håndterer papirarbeidet og kommunikasjonen med flyselskapet for deg.
Selvfølgelig er det mulig å sende inn kravet selv. Det krever imidlertid mye arbeid og juridisk kunnskap. Du må samle alle nødvendige dokumenter, formulere et juridisk krav og eventuelt ta flyselskapet til en domstol. Det er også en risiko for at kravet ditt blir avvist eller at saken drar ut i tid.
AirHelp ordner alt for deg!
Len deg tilbake når vi tar hånd om papirarbeidet og kommunikasjonen med flyselskapet på dine vegne og krever inn kompensasjonen din.
AirHelp har mange års erfaring med å håndtere flyselskaper og kjenner de beste strategiene for å få gjennom kompensasjonen din.
Du trenger ikke å skrive noe kompensasjonskrav eller håndtere kommunikasjonen selv.
AirHelp arbeider etter prinsippet «Ingen kompensasjon, ingen avgift». Det er kun en avgift ved en vellykket sak.
Krev kompensasjonen din ved kansellert fly!
Alle flyselskaper
Alle land
Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken
Vanlige spørsmål om kansellerte fly og kompensasjon
At et fly blir kansellert innebærer at din opprinnelig planlagte flyvning ikke vil finne sted. Da har du visse rettigheter, blant annet eventuell refusjon eller erstatningsreise.
Hvis flyet ditt blir kansellert, bør du kontakte flyselskapet umiddelbart for å kreve ombooking, kompensasjon eller refusjon. Du kan også bruke tjenester som AirHelp for å fremme krav om kompensasjon.
Ja, under visse forutsetninger har du rett til kompensasjon, så lenge kanselleringen ikke skyldtes ekstraordinære omstendigheter og du ikke ble informert i god tid.
Kompensasjonsbeløpet for en kansellert flyvning avhenger av flyruten og kan være mellom 250 og 600 euro, avhengig av avstanden og omstendighetene rundt kanselleringen.
Du har rett til kompensasjon for ditt kansellerte fly hvis du ikke ønsker å akseptere den alternative transporten som tilbys. Refusjonen skal skje innen sju dager og omfatter hele billettprisen.
Kompensasjon for innstilte fly betyr at du får økonomisk erstatning for ulempene det kansellerte flyet medfører, forutsatt at kravene i EU-forordning EF 261 er oppfylt.
Hvis flyet ditt har blitt kansellert og du ønsker pengene tilbake, bør du kontakte flyselskapet og kreve kompensasjon. Alternativt kan du bruke tjenester som AirHelp for å fremme kravet ditt.
Ved kansellerte flyvninger har du rett til assistanse, refusjon eller alternativ transport, samt eventuell kompensasjon, avhengig av omstendighetene rundt den kansellerte flyvningen og EU-forordning (EF) 261/2004.
Hvis flyselskapet avslår kravet ditt om kompensasjon, bør du ikke gi opp med en gang. Sjekk først begrunnelsen for avslaget og legg frem ytterligere bevis eller informasjon hvis det er nødvendig. Hvis flyselskapet fortsatt nekter, kan du søke juridisk rådgivning eller bruke tjenester som AirHelp, som spesialiserer seg på å håndheve rettighetene til flypassasjerer.
Ja, i henhold til EU-forordning (EF) 261 har du rett til erstatning dersom flyet ditt er forsinket med mer enn tre timer og det ikke foreligger ekstraordinære omstendigheter. Erstatningsbeløpet varierer avhengig av flyruten og ligger mellom 250 og 600 euro.
Hvis erstatningsflyet ditt også blir forsinket eller kansellert, har du rett på kompensasjon i henhold til EU-forordning (EF) 261. De samme reglene gjelder som ved den opprinnelige fly-forstyrrelsen. Sørg for å beholde alle relevante dokumenter og skriv ned nøyaktige tider. Ved behov kan du sende inn kravet til flyselskapet på nytt.
Som regel har du opptil tre år på å kreve kompensasjon for et kansellert eller forsinket fly, men fristen kan variere mellom ulike land. Det anbefales å sende inn søknaden så raskt som mulig, slik at du har alle nødvendige bevis og dokumenter tilgjengelig.
Ja, hvis flyet ditt blir kansellert på grunn av tekniske problemer, har du som regel rett på kompensasjon i henhold til EU-forordning (EF) 261. Tekniske problemer regnes ikke som ekstraordinære omstendigheter som fritar flyselskapet fra å betale erstatning til deg som passasjer.
Ja, hvis du mister et tilslutningsfly på grunn av forsinkelse eller kansellert fly, og hele reisen var bestilt under én og samme booking, har du rett til erstatning. Det er den totale forsinkelsen når du ankommer destinasjonen som ligger til grunn for beregningen av erstatningen.
Hvis flyet ditt omdirigeres med kort varsel til en annen destinasjon enn planlagt og du blir betydelig forsinket til endelig destinasjon, har du rett til kompensasjon i henhold til EU-forordning (EF) 261, så lenge det ikke foreligger ekstraordinære omstendigheter.
For å lykkes med et kompensasjonskrav bør du samle inn følgende bevis: boardingkort eller e-billett, bookingbekreftelse, skriftlig bekreftelse fra flyselskapet om det kansellerte eller forsinkede flyet, samt all korrespondanse med flyselskapet. Disse dokumentene vil hjelpe deg med å underbygge kravet ditt.
Ja, i tillegg til kompensasjon for det kansellerte eller forsinkede flyet kan du også kreve erstatning for ekstra kostnader som hotellovernatting, måltider og transportutgifter. Disse kostnadene må være knyttet til flyforstyrrelsen og bør være rimelige. Husk å ta vare på alle kvitteringer og dokumentasjon for å kunne kreve erstatning for kostnadene.
Krav på kompensasjon ved kansellert fly? Sjekk med AirHelp i dag!
Alle flyselskaper
Alle land
Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken
Flere passasjerrettigheter du kan gjøre deg kjent med: