Fantastisk

225 422

tilbakemeldinger fra

Trustpilot

Kompensasjon ved kansellert fly: Slik får du den kompensasjonen du har krav på

Sjekk kompensasjon
Kompensasjon ved kansellert fly: Slik får du den kompensasjonen du har krav på

Få kompensasjon for flyforstyrrelser

  • Opptil 600 euro per person

  • For forsinkelser, innstillinger med mer

  • Sjekk flyvningen på 2 minutter

Et par som sjekker på telefonen om de har rett til erstatning etter en kansellert flygning.

Har du hatt et kansellert fly i løpet av de siste tre årene og lurer på om du har krav på kompensasjon? I mange tilfeller har du krav på kompensasjon i henhold til EUs forordning om passasjerrettigheter (EF261). Sjekk flyet ditt kostnadsfritt med AirHelp. AirHelp vil deretter fastslå om du har krav på erstatning.

Kontroller kostnadsfritt med AirHelp for å se om du har rett på kompensasjon for kansellert fly.

Sjekk kompensasjon for kansellert fly nå

Dine rettigheter og krav for kompensasjon ved kansellert fly:

  • Kompensasjon: Opptil 600 euro for kanselleringer på kort varsel, avhengig av flydistansen.

  • Erstatningsfly eller refusjon: Du har rett til å velge mellom alternativ transport eller full tilbakebetaling av billettprisen.

  • Omsorgstjenester: Måltider, mulighet for kommunikasjon og ved behov hotellovernatting når du venter.

  • Foreldelsesfrist: Erstatningskrav kan fremmes retroaktivt innen tre år.

Be om kompensasjon for innstilt fly i dag

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken


Hvilke rettigheter har jeg ved et kansellert fly?

Hvis et fly blir kansellert, har du flere rettigheter i henhold til EUs forordning 261/2004 om passasjerers rettigheter. I tillegg til økonomisk kompensasjon har du rett til å kreve at flyselskapet enten tilbyr deg alternativ transport eller refunderer det beløpet du betalte for flybilletten. Flyselskapet må også gi deg passende omsorg når du venter, samt ordne med overnatting hvis nødvendig.

Disse rettighetene gjelder for alle flyvninger som går fra EU eller som utføres av et EU-flyselskap. Forutsetningene er at flyvningen ble kansellert på kort varsel, det vil si mindre enn 14 dager før avgang og at det ikke var ekstraordinære omstendigheter som ekstremvær eller politiske uroligheter. Rettighetene er der for å sikre at passasjerer rammes så lite som mulig og at de enten kan gjennomføre reisen eller få pengene tilbake.

Formålet med assistanse-tjenestene er å gjøre ventetiden så komfortabel som mulig og gi deg den støtten du trenger for at reisen din kan fortsette til destinasjonen.


Hva har jeg krav på ifølge EU-forordning EF 261 ved et kansellert fly?

EU-forordning EF 261 regulerer passasjerers rettigheter ved kansellerte, forsinkede og overbookede fly innenfor EU. Ifølge forordningen har passasjerer rett til økonomisk kompensasjon dersom:

  • Flyvningen utføres av et EU-flyselskap eller har avgang fra EU.

  • Flyvningen ble kansellert mindre enn 14 dager før avgang.

  • Forsinkelsen til destinasjonen din er på mer enn tre timer.

  • Det ikke forelå ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll (f.eks. ekstremvær eller politiske uroligheter).

Kompensasjonen avhenger av flyruten og ligger vanligvis på mellom 250 og 600 euro. Kompensasjonen er ment å erstatte passasjerene for ulempen som forårsakes av et kansellert fly.


Hva kan jeg gjøre hvis flyet mitt er kansellert?

Hvis flyselskapet ikke gir deg beskjed minst 14 dager før avreise om at flyet er kansellert, kan du ha rett til opptil 600 euro i kompensasjon. Hvis flyet ble kansellert med kort varsel og du allerede befinner deg på flyplassen, har du også ofte rett til måltider, drikke og annen assistanse når du venter.

Hvis du i henhold til EU-forordning EF 261 ønsker å kreve kompensasjon for et kansellert fly, må du forvente motstand fra flyselskapet. Selv om loven er på din side, betyr det ikke at flyselskapet har noen stor interesse av å kompensere deg. Du bør derfor gjøre følgende dersom flyet ditt blir kansellert.

AirHelps sjekkliste: Slik sikrer du kompensasjon ved kansellerte fly

  • Ta vare på boardingkort eller e-billett, samt bookingbekreftelse. Dette er dokumentene som kreves som bevis på bestillingen din for å kunne kreve kompensasjon.

  • Få kanselleringen bekreftet skriftlig av flyselskapets bakkepersonell. Be om en skriftlig bekreftelse på det kansellerte flyet og årsaken til kanselleringen. Bekreftelsen kan brukes for å underbygge kravet ditt.

  • Krev et erstatningsfly til destinasjonen eller refusjon av billettprisen. Du har rett til å velge mellom et erstatningsfly eller full refusjon av billettprisen i henhold til forordning (EF) nr. 261.

  • Skriv ned endelig ankomsttid til destinasjonen. Ankomsttiden er avgjørende for beregningen av kompensasjonen. Skriv derfor ned klokkeslettet når du faktisk ankommer destinasjonen.

  • Sjekk med AirHelp om du har rett på kompensasjon. Bruk AirHelps verktøy for raskt og enkelt å sjekke om du har krav på kompensasjon. Hvis du er berettiget, tar AirHelp hånd om hele prosessen for deg.

Vi kjemper for dine rettigheter

Kompensasjonskalkulator

Beregn hvor høy kompensasjonen din blir

1 passasjer

250 euro

opptil 1500 km

400 euro

1500–3500 km

600 euro

fra 3500 km


Når har jeg rett på refusjon av flybilletten?

Hvis flyet ditt er kansellert og du ikke lenger ønsker å gjennomføre reisen, kan du kreve full refusjon av billettprisen fra flyselskapet. Du har denne retten uansett om flyselskapet har tilbudt deg alternativ transport eller ikke. Du kan selv bestemme om du vil akseptere den nye reisen eller om du vil ha pengene tilbake.

Du har også rett til refusjon dersom du tilbys en ny flyreise, men forbindelsen ikke er rimelig, for eksempel hvis den innebærer ekstremt lang ventetid eller om det er flere mellomlandinger. I slike tilfeller må flyselskapet refundere den opprinnelige billettprisen innen sju dager. Viktig: Hvis du frivillig aksepterer en verdikupong, må du sørge for at den kan løses inn uten tidsbegrensning og ikke utløper.


Hva EU-forordning EF 261 betyr for passasjerer

EU-forordning EF 261 regulerer passasjerers rettigheter ved innstilte fly, forsinkelser og overbookede fly innenfor EU. Ifølge forordningen har passasjerer rett til økonomisk kompensasjon dersom:

  • Flyet utføres av et EU-flyselskap eller starter innenfor EU.

  • Flyet ble kansellert mindre enn 14 dager før avgang.

  • Forsinkelsen ved destinasjonen er mer enn tre timer.

  • Det foreligger ikke noen ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll (f.eks. ekstremvær eller politiske uroligheter).

Kompensasjonen avhenger av hvor langt du skulle ha fløyet og er vanligvis på mellom 250 og 600 euro. Den er ment å kompensere for de ulempene et innstilt fly medfører.


Dette bør du gjøre ved kansellert fly

Hvis du rammes av et kansellert fly, bør du handle raskt og iverksette viktige tiltak. Be flyselskapet bekrefte årsaken til innstillingen skriftlig. Ta vare på alle kvitteringer, for eksempel for måltider eller utstedte kuponger. Krev dine rettigheter når det gjelder service og omsorg på flyplassen og bruk vår kompensasjonskalkulator for å fastslå kravet ditt.


Kompensasjon ved kansellert fly: Hvilke flygninger gir rett på kompensasjon?

Som berørt passasjer har du som regel rett til kompensasjon hvis flyet ditt blir kansellert. I enkelte tilfeller må du kontrollere kravet ditt, for eksempel med AirHelp.

Informasjon om kansellert flygningKrav på ombooking av fly
14 dager førIngen krav
7-13 dager førKrav: Erstatningsflyet går senest to timer før det opprinnelige flyet og ankommer mindre enn fire timer senere.
Mindre enn sju dager førKrav: Erstatningsflyet starter ikke mer enn en time før det opprinnelige flyet og lander mindre enn to timer senere.

Disse reglene gjelder også hvis flyselskapet ikke kansellerer flyvningen, men bare endrer flytiden. I dette tilfellet behandles den ombookede flyvningen som et erstatningsfly.

Krev erstatning ved kansellert fly – opptil 600 euro

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken


Hvilke rettigheter har jeg ved endret flytid eller ombooking?

Det er ikke bare kansellerte fly, men også betydelige endringer av flytider kan gi deg rett til kompensasjon. Hvis flyselskapet med kort varsel fremskynder avgangen eller forsinker den betydelig, behandles det på samme måte som en kansellert flyvning. Det betyr at du har rett til alternativ transport eller refusjon og i noen tilfeller kompensasjon i henhold til EU-forordning 261/2004.

Følgende gjelder spesielt for ombookede flyvninger: Hvis avgangen flyttes mer enn en time frem, kan du nekte å reise og kreve pengene tilbake. I tillegg har du rett til kompensasjon hvis du ble informert om endringen mindre enn 14 dager før avgang og det medfører betydelige ulemper for deg. Her gjelder det samme: finn ut av rettighetene dine i tide og dokumenter alle endringer slik at det blir enklere å fremme krav om kompensasjon.


Hvilken kompensasjon har jeg rett til ved innstilt fly?

Kompensasjonsbeløpet for et kansellert eller forsinket fly avhenger av flere faktorer:

Flyruten, varigheten av flyforsinkelsen (ved ombooking til et alternativt fly) og om flyvningen har avgang fra eller ankommer innen EU. Det kan høres litt komplisert ut, derfor har vi laget en oversikt for deg.

Mindre enn tre timers flyforsinkelse3-4 timer flyforsinkelseFlyforsinkelse på mer enn fire timerKansellert fly - kom aldri fremFlystrekning (km)
0 €250 €250 €250 €Alle flygninger opptil 1500 km
0 €400 €400 €400 €Flygninger innen EU over 1500 km
0 €400 €400 €400 €Flygninger utenfor EU på mellom 1500 km og 3500 km
0€300 €600 €600 €Flygninger utenfor EU på over 3500 km

Merk: Hvis du aksepterer et erstatningsfly, vil kompensasjonen din bli betydelig redusert. Hvis du derimot takker nei til ombookingen, har du rett til den kompensasjonen som er angitt under kolonnen "Innstilt fly – kom aldri frem". I tillegg får du billettprisen tilbake, og hvis relevant, dekkes også kostnadene for en returreise til ditt opprinnelige avreisested.

Tenk derfor nøye gjennom om du vil akseptere ombookingen eller ikke.


Jeg har en flyreise med mellomlanding som er kansellert – får jeg kompensasjon for hele reisen?

Når du bestiller en flyreise med mellomlanding og bare en del av reisen blir kansellert, oppstår spørsmålet om du har rett til kompensasjon for hele reisen eller bare for den delen som er påvirket. Kompensasjonsbeløpet du kan få vil blant annet avhenge av flyrutens lengde. For at hele flyreisen din skal omfattes ved en kansellering, må følgende vilkår være oppfylt:

Kansellert fly ved reise med mellomlandinger

  • Flyene må tilhøre samme booking. Det betyr at billettene ikke må ha blitt kjøpt separat. En felles booking sikrer at hele strekningen til flyrutens regnes som en sammenhengende reise.

  • Flyforsinkelsen eller kanselleringen din må være kompensasjonsberettiget i henhold til EU-forordning EF 261. Forordningen beskytter flypassasjerer ved forsinkede, innstilte og overbookede fly innenfor EU.

Kontroller din rett på kompensasjon ved kansellert fly

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken


Når utelukker ekstraordinære omstendigheter retten til kompensasjon?

Flyselskapet er ikke ansvarlig for flyforsinkelser som skyldes såkalte ekstraordinære omstendigheter. Det er spesielle situasjoner som ligger utenfor flyselskapets kontroll og det innebærer ofte at kompensasjon uteblir for berørte passasjerer. Eksempler på slike omstendigheter er blant annet:

Sikre kompensasjonen din ved kansellert fly

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken


Hvordan kan jeg sikre fremtidige flyreiser?

Med AirHelp+ er du maksimalt beskyttet mot uventede flyproblemer allerede før reisen din starter. Hvis flyet ditt blir forsinket med mer enn tre timer, kansellert eller omdirigert, får du 100 euro (Smart-abonnement) eller 200 euro (Pro-abonnement) per hendelse.

I tillegg får du 200 euro ved tapte tilknytningsfly og 200 euro ved forsinket eller tapt bagasje, utbetalt direkte innen noen dager. Enda mer praktisk blir det ved forsinkelser på over en time eller kansellerte fly: da får du tilgang til over 1300 flyplasslounger verden over, perfekt for å arbeide uforstyrret eller bare slappe av.

Du får også støtte hele døgnet fra ekspertene våre, samt liveoppdateringer om flyets status, slik at du alltid er informert og kan handle raskt. Sist, men ikke minst: kompensasjonen for passasjerrettigheter kreves inn uten serviceavgift av AirHelp, slik at du kan beholde hele beløpet uten provisjonskostnader.

AirHelp+ er ikke bare en beskyttelse for reisene dine, men en skikkelig «alt-i-ett»-pakke. Det er spesielt for de som reiser ofte og alle som ønsker å reise trygt og komfortabelt.


Slik sjekker eller krever du kompensasjon ved kansellert fly

På dette tidspunktet har du sikkert fått inntrykk av at det kan være litt komplisert å kreve kompensasjon fra flyselskapet for kansellert fly. Det stemmer, siden flyselskapet ikke har noen forretningsmessig interesse av å kompensere deg økonomisk. Derfor er det mulig at flyselskapet ganske enkelt avviser eller ignorerer kravet ditt, selv om du har retten på din side.

AirHelp ordner alt for deg!

Len deg tilbake når vi tar hånd om papirarbeidet og kommunikasjonen med flyselskapet på dine vegne og krever inn kompensasjonen din.

  • AirHelp har mange års erfaring med å håndtere flyselskaper og kjenner de beste strategiene for å få gjennom kompensasjonen din.

  • Du trenger ikke å skrive noe kompensasjonskrav eller håndtere kommunikasjonen selv.

  • AirHelp arbeider etter prinsippet «Ingen kompensasjon, ingen avgift». Det er kun en avgift ved en vellykket sak.

Krev kompensasjonen din ved kansellert fly!

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken


Vanlige spørsmål om kansellerte fly og kompensasjon

Krav på kompensasjon ved kansellert fly? Sjekk med AirHelp i dag!

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken

Flere passasjerrettigheter du kan gjøre deg kjent med:

Flypassasjerrettigheter I EU