Fantastisk

226 762

tilbakemeldinger fra

Trustpilot

Forordning UK 261: alt du trenger å vite

Sjekk kompensasjon
Forordning UK 261: alt du trenger å vite

Få kompensasjon for flyforstyrrelser

  • Opptil 600 euro per person

  • For forsinkelser, innstillinger med mer

  • Sjekk flyvningen på 2 minutter

Two passengers, protected by EU regulation EC 261,  look at their boarding pass
  • Du kan få opptil 600 euro i kompensasjon.

  • UK 261 dekker forsinkelser, innstillinger og overbookinger.

  • UK 261 gjelder for alle – ikke bare britiske statsborgere!

Sjekk kompensasjon

Det er få ting som er like frustrerende som en forsinket eller innstilt flyreise. Heldigvis finnes det lover om flypassasjerers rettigheter som beskytter deg når ting går galt.

Det britiske regelverket (UK 261) beskytter rettighetene dine og gir deg kompensasjon når flyselskaper innstiller flyreiser, forsinker dem med over tre timer eller overbooker og nekter deg ombordstigning. Du kan også ha rett til kompensasjon hvis forstyrrelsen var flyselskapets skyld.

AirHelp har sikret kompensasjon for 3 millioner passasjerer over hele verden.

Kjapp oppsummering

UK 261: Kjenn dine rettigheter

UK 261 gjelder for alle flyreiser som tar av fra alle flyplasser i Storbritannia, uavhengig av hvilket flyselskap du flyr med.

Ankomster til Storbritannia fra andre land er også dekket når de opereres av et britisk eller EU-flyselskap. I tillegg dekker UK 261 alle flyvninger som ankommer EU med et britisk flyselskap.

Kompensasjonen er på mellom 250 euro og 600 euro per person, avhengig av flyavstand. Beløpene er fastsatt ved lov, så flyselskapet kan ikke tilby deg mindre.

Flyselskapet må kompensere deg for innstillinger, forsinkelser på over tre timer og nektet ombordstigning, når det er deres feil.

Du har også rett på kost og losji mens du venter. Flyselskapet må tilby mat og drikke, hotellovernatting og transport til og fra hotellet hvis det trengs.

3 trinn for å sende inn et krav

Send inn kravet på to minutter

trinn 1

Send inn kravet på to minutter

Vi gjør det raskt, sikkert og enkelt.

Vi tar oss av alt

trinn 2

Vi tar oss av alt

Ingen papirarbeid eller ventetid for deg!

Du får £££

trinn 3

Du får £££

Gebyret vårt trekkes fra gevinsten din. Det er vinn-vinn.

Sjekk kompensasjon
Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken!

Vi tar kun betalt etter at vi har vunnet kompensasjon for deg. For mer informasjon, sjekk ut våre rimelige priser.

Flyselskapene gjør det ikke enkelt å kreve kompensasjon i henhold til UK 261, og de er ikke akkurat ivrige etter å betale. Du kan selv sende inn krav via flyselskapets nettside, men prosessen er ofte tidkrevende, komplisert og stressende.  

Det er her vi kommer inn i bildet. Våre 400+ AirHelpers er her for å ta seg av det vanskelige – å kontakte flyselskapet, håndtere papirarbeidet og ta det til retten dersom det blir nødvendig.  

Alt du trenger å gjøre er å skrive inn informasjon om reisen din i vår brukervennlige kompensasjonssjekk, så ordner vi pengene dine.

UK 261: Dette har du krav påNår det gjelder
Kompensasjon på opptil 600 euroForsinkelser på over tre timer, innstillinger mindre enn 14 dager før avreise, nektet ombordstigning
Rett til kost og losji (mat, hotell, transport)Når du sitter fast på flyplassen i timevis
Full refusjon eller tilbud om annen flyvningInnstillinger og nektet ombordstigning som ikke var din skyld

Når kan jeg få kompensasjon i henhold til UK 261?

Det er tre hovedårsaker til at du kan kreve mellom 250 euro og 600 euro i kompensasjon fra flyselskapet.

  • Lange forsinkelser (over tre timer) kan kompenseres når forsinkelsen påvirker ankomsttiden din (ikke tidspunktet flyet tar av).

  • Innstillinger kan være berettiget til kompensasjon hvis flyselskapet informerte deg mindre enn 14 dager før avreise.

  • Nektet ombordstigning betyr at flyselskapet nektet deg å gå om bord, selv om du hadde gyldig billett og ankom gaten i tide. Dette skyldes vanligvis at flyselskapet har overbooket flyet.


Vi håndhever rettighetene dine som forbruker

Kompensasjonskalkulator

Sjekk hva du har krav på

1 Passasjer(er)

250 euro

opptil 1500 km

400 euro

1500–3500 km

600 euro

fra 3500 km


Hvor mye penger har jeg rett på?

UK Flight Compensation: Map of UK and Europe showing UK 261 compensation amounts by flight distance | £220: 1,500km or less | £350: 1,500 - 3,500km | £520: 3,500km or more.
£ 220£ 350£ 520
Flyreiser på 1500 km eller mindreFlyreiser 1500–3500 kmFlyreiser på 3500 km eller mer

Lurt å huske: Beløpet du har krav på, avhenger ikke av billettprisen, men av avstanden.

Hvilke land er dekket av UK 261?

Nesten alle flyreiser til og fra Storbritannia er dekket, og kan være berettiget til kompensasjon i henhold til UK 261.

Britisk flyselskapFlyselskap fra annet land
Reiser fra en flyplass i Storbritannia✔️ Dekket✔️ Dekket
Reiser til en flyplass i Storbritannia✔️ Dekket❌ Ikke dekket
Reiser til en flyplass i EU✔️ Dekket❌ Ikke dekket

Husk! Flyreiser kan også dekkes av andre forskrifter. For eksempel er flyreiser til eller fra EU også beskyttet av EUs passasjerrettigheter.

Den enkleste måten å finne ut om reisen din er dekket, er å bruke AirHelps berettigelsessjekk.

Når kan du ikke kreve kompensasjon i henhold til UK 261?

Forstyrrelser som ligger utenfor flyselskapets kontroll, som vulkanutbrudd eller streik i lufttrafikkontrollen, gir ikke rett til kompensasjon i henhold til UK 261.

Det finnes imidlertid enkelte situasjoner der du kan ha rett på erstatning i henhold til UK 261. Dette kan for eksempel være hvis de andre flyselskapene hadde forberedt seg på dårlig vær, men flyet ditt ble forsinket. Da kan du muligens ha rett på kompensasjon.

AirHelp holder seg oppdatert om saker i Storbritannias høyesterett og den engelske ankedomstolen, samt endringer i UK 261, som nå behandles separat fra EU-loven etter Brexit. Derfor vet vi om kravet ditt er sterkt eller ikke.

Streik blant flyselskapets ansatte? Det kan gi rett til kompensasjon. Her er en rask guide:


Flere rettigheter i henhold til UK 261

UK 261 er modellert etter sin europeiske motpart, EU 261, og er en av verdens mest omfattende lover om passasjerers rettigheter. I tillegg til økonomisk kompensasjon, spesifiserer den også andre ting som flyselskapet skal tilby deg.

Din rett til forpleining og innkvartering:

Mat- og drikkekuponger

Hotellopphold (om nødvendig)

Transport til og fra flyplassen (om nødvendig)

Tilgang til kommunikasjonsmetoder

Har jeg rett til refusjon eller ombooking?

Ja! Hvis flyet ditt blir innstilt, har du rett til full eller delvis refusjon av den opprinnelige billetten eller å bookes om til neste tilgjengelige fly til reisemålet ditt. Du har også rett til kompensasjon for tiden du mistet.

Og hvis du blir mer enn fem timer forsinket, kan du velge å ikke reise og få full refusjon for den ubrukte billetten.

Hva skjer hvis jeg blir oppgradert eller nedgradert?

Hvis du takker ja til en annen flyvning eller en billett i høyere klasse, kan ikke flyselskapet ta ekstra betalt for det. Hvis du derimot blir nedgradert til en billett i lavere klasse, kan du få refundert 30–75 % av den opprinnelige billettprisen.

Hvilke rettigheter har jeg når det kommer til mat og overnatting?

Hvis flyet ditt blir forsinket eller innstilt, eller du nektes ombordstigning, har du flere rettigheter i henhold til UK 261.

Hvordan finner jeg ut hvilke rettigheter jeg har?

Flyselskapet er pålagt å gi deg informasjon om hvilke rettigheter du har i henhold til UK 261. Dette finner du vanligvis ved innsjekkingsskranken, men hvis ikke, kan du besøke det britiske transportdepartementets veiledning om dine rettigheter.


Slik fremmer du et krav i henhold til UK 261

Det finnes to måter å kreve kompensasjon i henhold til UK 261 på: direkte via flyselskapet eller via en uavhengig ekspert, for eksempel AirHelp.

Sende inn krav selvSende inn krav via AirHelp
❌ Stor innsats – du gjør alt arbeidet selv✔️ Lite arbeid – vi tar oss av alt for deg
❌ Om du lykkes avhenger av hvor godt du forstår reglene✔️ Beviste resultater – vi vet hvordan vi får mest mulig ut av kravet ditt
❌ Ingen juridisk støtte✔️ Vi samarbeider med juridiske eksperter
❌ Gratis, men mindre sannsynlighet for å lykkes!✔️ Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken

Start et krav med AirHelp

  1. Fyll ut informasjonen om reisen din, så sjekker vi om du er berettiget.

  2. Send inn dokumentene dine – vi forteller deg nøyaktig hva du trenger.

  3. Len deg tilbake og vent på pengene dine!

Vi tar oss av alt fra start til slutt, slik at det blir enkelt å få tak i pengene dine.

Hvem er AirHelp?

AirHelp har over 400 ansatte som hjelper deg med å forstå passasjerrettigheter, lover og regler. Siden 2013 har vi hjulpet 3 millioner passasjerer med å få kompensasjonen de har krav på.

Vi er verdensledende innen flykompensasjon

253+ millioner

flyreiser sjekket i fjor

12+ millioner

har beskyttet flyvningene sine med AirHelp+

3+ millioner

passasjerer som fikk kompensasjon for problemer med flyreisen

60+

partnerskap med de mest kjente reisemerkene

AirHelp ønsker å gjøre rettferdighet rimelig. Derfor tar vi kun betalt hvis kravet ditt lykkes, slik at du ikke betaler noe på forhånd – selv om saken din havner i retten.

Hvis vi vinner, tar vi et standardgebyr på 35 % av kompensasjonen din, slik at du kan bruke resten av pengene på det du vil. Hvis vi tar saken til retten for deg og vinner, tar vi bare 15 % ekstra.

Hvilke dokumenter trenger jeg for å sende inn et krav?

Alle flyselskaper har forskjellige krav. Men for å gjøre alt enkelt, forteller vi deg nøyaktig hva som trengs i saken din når du starter kravet.

Du trenger vanligvis bestillingsbekreftelsen og boardingkortet (på mobil eller papir).

Sjekkliste for å fremme krav

  • Ta vare på boardingpasset ditt og alle andre reisedokumenter.

  • Samle bevis (f.eks. bilder av tavlene på flyplassen og e-poster fra flyselskapet)

  • Sjekk om du har rett på kompensasjon med vår gratis berettigelsessjekk.


  • Send inn kravet ditt via AirHelp.

  • Det var det! Vi tar oss av resten.

Sjekk om du er berettiget

Alle flyselskaper

Alle land

Du betaler ingenting hvis vi ikke vinner saken

Hvor lang tid tar det å behandle et krav?

Det kan ta alt fra noen uker til flere måneder å få kompensasjon – det avhenger av flyselskapets svar og om kravet ditt må behandles i retten. Vi holder deg oppdatert underveis.

Finnes det en frist for å sende inn krav?

Retten din til kompensasjon i henhold til UK 261 utløper etter seks år i henhold til britisk lov.

Flere passasjerrettigheter du kan gjøre deg kjent med:

Flypassasjerrettigheter I EU